Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte från 120 Gb till 250 Gb utan ominstallation?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 22:11

Hej alla! Kanske fel tråd? Men då kan kanske en vänlig moderator flytta inlägget?

Nybliven lycklig ägare till en Macbook med 120gb HD. Vill nu byta till en 250gb HD och undrar om det finns något smart sätt att ordna detta på så att jag slipper installera om alla program? Jag kommer ju från PC-världen där program som Norton Ghost o liknande finns som kan göra skivavbildningar och jag undrar om det finns ngt liknande i MAC-världen? Är ny på MAC så jag har ganska dålig koll....:">
Många tack på förhand!
Niclas

Ta en titt på program som carbon copy cloner och superduper, de har jag använt för att klona diskar, i mitt fall för att boota datorn från en extern firewire disk.

De gör en klon av din disk till en annan.

  • Medlem
  • 2007-08-06 22:26

Carbon Copy Cloner kan användas för att flytta hela diskinnehållet inklusive program.
http://www.bombich.com/software/ccc.html

De flesta program är dock bara att kopiera över normalt.

Jag skulle göra såhär:

1) Skaffa ett chassi för hårddisken (dvs för 2,5 tums SATA antar jag).
2) Stoppa nya disken i chassit.
3) Installera Mac OS X från originalskivorna du fick med MacBooken på nya disken.
4) Mot slutet av installationen kommer en fråga upp om att kopiera data från en annan mac eller hårddisk. Då väljer du att kopiera all data från din gamla hårddisk.
5) Sen byter du ut hårddisken i MacBooken.

Genom att använda "Flyttassistenten" under installationsprocessen får du ett nytt fräscht system, men med alla dina gamla inställningar, filer och program flyttade till nya disken.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle göra såhär:

1) Skaffa ett chassi för hårddisken (dvs för 2,5 tums SATA antar jag).
2) Stoppa nya disken i chassit.
3) Installera Mac OS X från originalskivorna du fick med MacBooken på nya disken.
4) Mot slutet av installationen kommer en fråga upp om att kopiera data från en annan mac eller hårddisk. Då väljer du att kopiera all data från din gamla hårddisk.
5) Sen byter du ut hårddisken i MacBooken.

Genom att använda "Flyttassistenten" under installationsprocessen får du ett nytt fräscht system, men med alla dina gamla inställningar, filer och program flyttade till nya disken.

Kan man göra "tvärtom" här?

Jag har kopierat hela min disk med CCC på en extern, och köpt en ny intern disk till min MBP. Kan jag sätta i den direkt, och börja från punkt 3, och sen välja kopiera data från den externa backupen?

Fick hem min 500GB disk idag, men har ingen kabinett, utan tänkte peta in den direkt.

Sen skriver du orginalskivorna, går det inte lika bra med tex. Leopard skivan?

Ursprungligen av jonas.larsson:

Jag har kopierat hela min disk med CCC på en extern, och köpt en ny intern disk till min MBP. Kan jag sätta i den direkt, och börja från punkt 3, och sen välja kopiera data från den externa backupen?

Sen skriver du orginalskivorna, går det inte lika bra med tex. Leopard skivan?

Ja, om du redan har en klon på en extern disk, så kan du montera den nya disken i datorn, och köra punkt 3 och 4.

Jo, visst går det lika bra med Leopard-DVDn.

Tack!

Ursprungligen av jonas.larsson:

Kan man göra "tvärtom" här?

Jag har kopierat hela min disk med CCC på en extern, och köpt en ny intern disk till min MBP. Kan jag sätta i den direkt, och börja från punkt 3, och sen välja kopiera data från den externa backupen?

Jag vågar inte lova om det fungerar, men det borde göra det.

På tal om det, när jag köpte ny disk nu senast så testade jag en annan metod:
1) Logga in med shift nere (för att förhindra att bakgrundsprogram startas)
2) Stoppade in min nya disk i chassit och anslöt den till datorn
4) Körde SuperDuper för att göra en exakt kopia av gamla disken till nya disken.
5) Tog ut den gamla disken och stoppade in den nya.
6) Klar!

Det fungerade över förväntan. Jag fick inte ett nytt och "rent" system, men inte heller uppstod det några konstiga problem (typ rättigheter, eller fel på sökvägar osv).

Ursprungligen av jonas.larsson:

Sen skriver du orginalskivorna, går det inte lika bra med tex. Leopard skivan?

Ja, det går utmärkt, men originialskivorna innehåller mer än bara systemet, dom innehåller t.ex. iLife-paketet och lite annat som man i så fall måste installera separat.

Det fungerade, nu är allt som vanligt igen, förutom en himla massa mer utrymme på disken

Tack för hjälpen! Nu ska ja dra till STHLM för lite NHL hockey! Let's go Pens!

Bra tips!

Först vill jag tacka för alla bra inlägg!

Ursprungligen av jonas.larsson:

Jag har kopierat hela min disk med CCC på en extern, och köpt en ny intern disk till min MBP. Kan jag sätta i den direkt, och börja från punkt 3, och sen välja kopiera data från den externa backupen?

Sen skriver du orginalskivorna, går det inte lika bra med tex. Leopard skivan?

och

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om du redan har en klon på en extern disk, så kan du montera den nya disken i datorn, och köra punkt 3 och 4.

Min fråga är nu om det går lika bra att göra en disk image i CCC till en extern disk för att sedan montera denna image och köra punkt 3 och 4?

Glad för svar

MVH, Axel

Senast redigerat 2009-01-30 13:23
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-01-14 23:56

Hm, jag bytte nyligen till en samsung 320GB i min macbook o stötte på en del problem.
Följde anvisningarna på forumet med att stoppa den gamla disken i ett chassie o installera leopard på den nya(i datorn). Hade sedan bara tänkt föra över inställningar från gamla disken.
Problemet var bara det att datorn inte hittade den nya disken.
Tillslut kom jag på att ta ut den o stoppa den i chassiet, i med gamla disken i datorn igen o formatera den nya disken. Sedan gick det bra.
Missade jag det självklara eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 22:40

Oj! fasiken vad snabbt jag fick svar! Superforum det här!

Adrian, hur funkar det i praktiken att byta HD under installationen? Jag kanske är korkad nu men hur fasiken funkar det att plugga in nya HD´n samtidigt som man kör programmet för flytt av data?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 22:41

Fan, man ska inte ha semester o dricka GT när man skriver på forum.... ser nu att Du föreslår att man pluggar in den nya HD´n i ett separat chassi... Sorry.... my bad

Ursprungligen av NiclasM:

Fan, man ska inte ha semester o dricka GT när man skriver på forum.... ser nu att Du föreslår att man pluggar in den nya HD´n i ett separat chassi... Sorry.... my bad

Jo, det var liksom punkt 1 att skaffa ett chassi

Ett chassi kan ändå vara bra att ha, så du får någon användning av din gamla disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 23:21

Jupp, har bokat lite prylar på webhallen, det kommer väl att fungera med USB?

Intel-macar kan boota från USB, men inte äldre PPC (PowerPC) -baserade modeller. Dessa behöver FireWire. Men jag skulle nog sett till att ha FW i alla fall (gärna i kombination med USB2) för bästa prestanda och pålitlighet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Intel-macar kan boota från USB, men inte äldre PPC (PowerPC) -baserade modeller. Dessa behöver FireWire.

Man har kunnat boota PowerPC-macar från USB sedan förra årtusendet, det kom i Power Mac G4 (AGP Graphics) och iMac (Slot-Loading).

Ursprungligen av johan_tanying:

Men jag skulle nog sett till att ha FW i alla fall (gärna i kombination med USB2) för bästa prestanda och pålitlighet.

Absolut, men försök hitta ett chassi för 2,5-tums SATA-diskar som har FW. Jag känner till detta, men det verkar inte finnas i Sverige. Det är svårt nog att hitta SATA-chassin alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 23:38

Har precis kollat lite mer på chassin, verkar inte helt lätt att hitta dessa för SATA.... vet i sjuttsingen vad man ska göra nu?

  • Medlem
  • 2007-08-07 09:44

Köp en sånhär vettja!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332160

Ansluter en IDE- eller SATA-disk via usb. Inget kabinett, bara kablar!

/P

Ursprungligen av NiclasM:

Har precis kollat lite mer på chassin, verkar inte helt lätt att hitta dessa för SATA.... vet i sjuttsingen vad man ska göra nu?

Jag köpte det här på Microshop, det fungerar bra, man måste bara komma ihåg att stoppa in båda USB-sladdarna annars verkar det inte få tillräckligt med ström (följer med en specialkabel med två USB-sladdar i ena änden).

Annars borde t.ex. det här på Dustin fungera bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 14:38

Tack för alla svar! Ska kolla lite mer på vad jag ska ha för variant av chassi.

Återupplivar den här gamla tråden. Jag köpte ett chassi till min gamla hårddisk men för att hitta hårddisken måste jag installera en drivrutin för chassit. Jag kan ju inte installera en drivrutin när jag kör Leopard från installationsskivan så hur ska jag göra för att komma åt och installera från min gamla hårddisk?
Testat att ha den inkopplad till en dator som kör i firewirehårddiskläge men det funkar inte alls.

  • Medlem
  • 2008-04-10 15:17

När jag har satt i nya hårddisken i chassit, stoppat i installations-CD:n i datorn klickat på install osX, så vill den att jag startar om datorn, för att det ska sätta igång. När får man välja att det är på hårddisken i chassit som jag ska installera till?

1
Bevaka tråden