Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var i Sverige finns gratis internet på tex cafeer?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Gillar mer och mer att sitta med en kopp kaffe på ett cafe och jobba, men det är inte så lätt att hitta någon komplett guide över var det kan tänkas finnas gratis trådlöst internet i olika städer. Någon som känner till en sådan? Någon som vill medverka till att skapa en sådan?

Det jag hittat hitills i den vägen är detta:

SkypeZones (erbjuder cafeer möjligheten att erbjuda sina kunder gratis internet):
http://skypezones.boingo.com/search.html?pgt=results&cnty=SE

Telias gratis surfzoner (i närheten av telefokiosker som fått bredbandslåda)
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/internet/tradlost_internet/surfzon/surfzone.page (Direktlänk: Listan med platser)

Någon som vet flera guider?

gratis är gott

Max har gratis trådlöst Internet på alla sina restauranger.

http://www.max.se/

Dom har gratis kaffe också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 16:15

Kanske inte är helt tilllåtet men jag brukar ibland gå in på hotellet Scandia (tror jag det är) bredvid Björnsträdgård T-bana Medborgarplatsen. Där kan man (men egentligen gästerna) surfa gratis.

Det funkar bra så länge det inte är nån annan som vill använda det...

Tack för alla tips hitills! Keep'em coming!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 23:47

Glocalnet har en tjänst om man är kund hos dem. Outbyggd, men finns på 3-4 ställen i Stockholm.
För övrigt tycker jag att det är sjukt bra att det finns trådlöst på massor med ställen. Fantastiskt att man kan sitta på ett kafé och jobba. Bra tråd det här även om man inte direkt vill sitta på MAX och jobba...

Ursprungligen av acke:

Glocalnet har en tjänst om man är kund hos dem. Outbyggd, men finns på 3-4 ställen i Stockholm.

Glocalzone som tjänsten heter finns på ett flertal orter i Sverige.

Arboga
Borås
Eskilstuna
Gävle**
Göteborg*
Jönköping
Karlskrona
Karlstad
Kumla
Linköping
Luleå**
Lund*
Malmö*
Norrköping
Nyköping
Stockholm*
Sundsvall
Umeå
Uppsala
Västerås*
Växjö
Åre Torg
Örebro
Östersund

* Begränsad täckning. ** Under utbyggnad, klart sommar 2007.

Kostar dock pengar, men är gratis att använda för glocalnets kunder. Mer info finns hos Glocalnet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-05 00:19

Why not? Borden är ju trots allt vita, så Macen matchar dessa..

Glocalnets hotspots finns även i Jönköping och Uppsala bland annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-05 03:27

Hur ser det ut i Göteborg egentligen? Finns det gratis internet på andra ställen än cafeer osv, typ parker så man kan sitta utomhus en vacker dag och jobba under ett träd om det skulle falla en in?

Väldigt smart idé att låta "surfa trådlöst på våra hotspots" följa med som bonustjänst när man tecknar vanlig internetabonnemang. Mer av sånt! Skulle nästan kunna tänka mig byta ISP bara för detta.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 19:01

Både Kungsträdgården och Humlegården har trådlöst, med Skype/Aftonbladet.

Samt Cafe String på Söder, mm mm mm.

plus Max, som HAR gott gratis kaffe!!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-06 19:04

Är kaffet/téet helt gratis eller måste man köpa en glass eller dylikt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 19:08

Det är rätt svårt att INTE hitta ett ställe WiFi, i Stockholm. Parkerna var ett knepigare kapitel, men funkar ok nu som jag fattat det, man får en kod per SMS om jag minns rätt.

Åkte buss för ett tag sedan, till morsan - från Gärdet till Kungsholmen (62:ans buss), tar en 25 min, och det fanns lugnt 60-80 öppna nätverk som jag hann se under bussresan (beror ju lite på hur snabbt bussen kör), jag hann kolla mail och MySpace mm vid rödljusen.

På Granit/Designtorget Söder ->cafet kostade det en cirka 40:- per timme förr?
Men det finns gratisgrannar där också. + Skype om mna har det.

Så länge man undviker Donken och 7-Eleven ska det nog inte vara några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 19:10

Nä, bara ta en pappersmugg, som finns där, skulle dom vara slut finns det flera i den högra luckan, precis under kaffemaskinen. Skulle maskinen strejka så kan man dra ut en lucka, precis under där man ställer muggen, och tömma kaffesumpen som är där, torka med papper i själva behållaren, och sätta in den, och vips, så funkar den igen.

Men dom har goda burgare också, ja kyckligen iallfall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 19:11

Ja, te också "gratis". Earl Grey.

Malmö då? Kom igen alla som vet! (Vaddå - borde jag skapa en egen tråd? Äsch heller...)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-06 22:26

Café Mazzarini i gamla stan i Sthlm hade iallafall gratis trådlöst förut. Vet ej nu med nya ägaren...
I ju för sig inget ställe man sitter länge och arbetar på kanske, det är ju rätt litet.

Tråden handlar om Sverige faktiskt. Men Stockholm är DC* som vanligt.

*Default City

Vad jag förstår av svaren så finns det alltså för Sverige ingen bra samlad guide för detta?

(I Malmö har jag letat en hel del, hela gågatan från Triangeln till Gustav Adolfs torg är i princip tomt på gratis Wifi (Green någonting Cafe på en tvärgata, samma som Bolagret ligger på skall få eller har just fått och cafeet med två våningar (Espresso House?) brevid en galleria har också. Cafeer med elkontakter är också svåra att hitta, konditoriet är det enda, men både i Triangeln och Gustav Adolfs Torg skall det finnas (det finns en sådan där telekiosk vid övergångsstället som jag nämnde i första inlägget).

Med bra guide menar jag något i denna stil, denna visar barer i SF som har Wifi.

http://gridskipper.com/travel/san-francisco/wifi-bars-of-san-francisco-285091.php

Även om netfree.se som tipsades om ovan är ganska bra så måste man kunna alla gatunamn utantill för att veta vad som är vad, och egentligen vill jag ha just cafeer och barer inte något i stil med Kungsgatan 7.

1
Bevaka tråden