Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtidens tangentbord

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-06 00:37

På tisdag lanserar Apple förhoppningsvis en rad nya iMacs och alla är spända över hur de kommer se ut. Jag kan dock gå steget längre och tala om för er ungefär hur tangentborden till modellen efter det kommer se ut. (4-5 år in i framtiden, alltså).

Macintosh förändrade datorindustrin, iMac förändrade den igen, iPod förändrade musikindustrin och iPhone är på väg att förändra hur telefoner fungerar. Jag är övertygad om att vi kommer få flera iPhone-teknologier in i våra macar i framtiden, samt att Apple kommer vara först med dessa innovationer eller åtminstonde det företag som slår igenom med det.

Jag pratar såklart om det knapplösa tangentbordet! Det har länge pratats om tangentbordet Optimus Maximus, ett tangentbord vars knappar byter utseende beroende på applikationerna. Idén är fantastisk men är i praktiken värdelös eftersom nästintill inga program stödjer tangentbordet. Vidare är man alltid låst till tangentbordets knapplayout. Här har Apples unika marknadsposition som utvecklare både till hårdvara, operativsystem och mjukvara potentialen att få den här tekniken att slå igenom på riktigt. Lägg därtill Steve Jobs knapp-hat och vi får det knapplösa tangentbordet.

Detta är framtiden. Ett tangentbord som är en gigantisk touchscreen, som ändrar utseende dynamiskt beroende vilket program som används, som kan användas som precis vad som helst, reglage i musikprogram, ritplatta (Wacom), miniräknare rakt på tangentbordet, osv. Så snälla Apple, ge oss detta...

PS. Självklart är det också sensory feedback, så att man hör eller känner när man tryckt på någonting. Det ska vara en njutning att använda. Sen får man så klart en stöt när man stavar fel. DS.

Gillar idén! Såg bärbara med samma typ av touch-tgb för ett tag sedan. Undrar dock hur skänslan i bordet skulle bli..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-06 02:10

Alla program stödjer Optimus Maximus eftersom det är du själv som lägger till olika funktioner från respektive program med den medföljande mjukvaran.

Mest användarvänligt skulle det bli på bärbara datorer tror jag, där det ofta är ont om plats för olika specialknappar. En svart MacBook i iPhone-stil med två skärmar skulle det kunna bli, eller en förvuxen Nintendo DS med andra ord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-06 09:14
Ursprungligen av boris91:

Alla program stödjer Optimus Maximus eftersom det är du själv som lägger till olika funktioner från respektive program med den medföljande mjukvaran.

Jo, men det är också det som gör det så jobbigt. Man vill ha total integrering med alla standardprogrammen direkt från start och en enkel SDK som hjälper utvecklarna att skicka med en uppsättning virtuella tangentbord. Sen kan Optimus Maximus aldrig härma reglage på samma sätt som den här påtänkta brädan. Först då kan det slå igenom mainstream!

Ursprungligen av boris91:

Mest användarvänligt skulle det bli på bärbara datorer tror jag, där det ofta är ont om plats för olika specialknappar. En svart MacBook i iPhone-stil med två skärmar skulle det kunna bli, eller en förvuxen Nintendo DS med andra ord.

Mmm... som en glass på stranden, fast bättre!

Skulle tro att någonting som detta skulle vara den naturliga övergången, innan vi kör system helt styrda av stora multi touch -skärmar.

Skulle själv villja se en modell som är lite större till ytan än ett normalt tangentbord. Så man kan simulera mer än ett fullstort tangentbod samtidigt. Ett touchpad-liknande område t.ex., att ersätta musen/ritplattan med.

En annan trevlig sak med detta, är ju att alla skulle kunna designa sin egen tangentbords-layout. Dessutom behöver man inte bry sej om vilket språk tangentbordet är gjort för, eftersom det styrs med mjukvara och enkelt kan anpassas.

VILL HA, NU!!!!

...och när man roterar den 90 grader vad kommer att hända då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-06 10:31
Ursprungligen av SpiritOfArgh:

...och när man roterar den 90 grader vad kommer att hända då?

Alla knapparna trillar ner i botten!

Ursprungligen av SpiritOfArgh:

...och när man roterar den 90 grader vad kommer att hända då?

Bara ett ord: Tetris!

Äh, alla fattar väl att Apple ska gå över till laserbaserade tangentbord, likt detta?

http://www.thinkgeek.com/computing/input/8193/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-06 12:52
Ursprungligen av ztaafen:

Äh, alla fattar väl att Apple ska gå över till laserbaserade tangentbord, likt detta?

http://www.thinkgeek.com/computing/input/8193/

Jag kan tänka mig (nästan) 100 skäl till varför vi inte vill se en sådan:

  1. Ingen sensorisk återkoppling från bordet.

  2. Endast en färg på knapparna.

  3. Det är ändå en extra pryl.

  4. Folk köper inte saker de inte kan ta på.

  5. Det är en fördel om det är mörkt i rummet vilket är en nackdel

  6. Saken är svart!

  7. Saken har minst en knapp, vilket Steve inte gillar

  8. Om man inte har en pryl framför sig så kan man lägga annat där för enkelhetens skull och då fungerar inte tangentbordet

  9. Laser känns ganska 70-tal, faktiskt

  10. Tänk om man inte har en bordsyta?

  11. Tänk om man vill ha tangentbordet i knät?

  12. Om man ändå ska utveckla multi-touch-tangentbord för laptops, varför inte för desktops också?

  13. Johnny Ive skulle avlida av designen.

  14. Den ser inte lika tuff ut.

  15. Kan inte användas som wacom

Ursprungligen av xerent:

Jag kan tänka mig (nästan) 100 skäl till varför vi inte vill se en sådan:

Bla, bla, bla...

Haha. Ja, jag håller helt och hållet med. Tyckte att den var tuff så jag ville bara dela med mig av det. Saknades en smilis i mitt inlägg.

Jag tror verkligen inte att Apple kommer att göra något liknande, men det skulle vara väldigt tufft att ha en. Lite dyr för mig, dock.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-06 15:01

Troligtvis stannar den typ av "mekanoaktiverade" tangentbord - det måste Kännas att man skriver.

Vi är en primat vi är - vissa ergonomiska och biomekaniska regler kommer att gälla för alltid. Våra sinnen är långsamma - har en inbyggd tröghet - och stora rörelser är det naturliga.

Varför har bilar fortfarande en primitiv ratt? Jo, joystick - eller andra ännu mera "minisensoriska" grejer - känns inte lika "naturligt". Dom flesta måste ha hela kroppen med för att känna vad dom gör.

Varför har inte konserflygeln en sesorpad? etc etc etc

1
Bevaka tråden