Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Besviken på G4 FW800 prestanda

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en PM G4 Firewire800 1ghz för någon månad sedan men är väldigt besviken på prestandan. Jag uppgraderade genast från 512 till 1.5gb minne men märkte ingen skillnad alls. Tänkte då att det var avsaknaden av Core-Imagestöd som gjorde den slö.

Köpte ett 9800 pro som jag flashade och visst fick jag några fps till i Wow men, Tiger är lika slött som innan och det känns inte riktigt roligt att använda datorn. Där det märks mest är i Dashboard då varje gång jag drar ut en widget hänger sig datorn i ca 5 sekunder innan widgeten hamnar på plats och har man tur så ser man några vågor runt den. Inte alltid man får några vågor dock.

I Xbench har jag fått ca 42 poäng oavsett minnesmängd eller grafikkort.

Har funderat på att uppgradera till satakort/satadisk men är skeptisk till om det kommer göra någon större skillnad.

Har svårt att stå emot frestelsen att överklocka och dona med allt som kommer i min väg. Kan överklockning av processorn göra någon märkbar skillnad?

Alla tips är välkomna då jag VET att denna macen ska klara mer än såhär.

Edit: Självklart ska det stå FW800 i topicen

MVH Anders

Senast redigerat 2007-08-05 15:57
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-05 16:00

Tror största problemet är att det är single processor. De där maskinerna bör köras Dual för att få någon prestanda. Low End powermacs är Single. Och ska man göra G4or idag är dual att föredra.

Fast om datorn går så långsamt som du beskriver låter det som om kanske hårddisken eller något annat är hemskt trögt.

Kan tänka mig att Dual är det som gäller men single prolle borde ju ändå vara användbart. Kör orginal apple-disk just nu. Kanske värt å testa med en Maxtor som jag har liggandes. Skulle dock tänka mig att det är ungefär samma specs på dom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-05 16:18

Spped

Ursprungligen av Paralyser:

Köpte en PM G4 Firewire800 1ghz för någon månad sedan men är väldigt besviken på prestandan. Jag uppgraderade genast från 512 till 1.5gb minne men märkte ingen skillnad alls. Tänkte då att det var avsaknaden av Core-Imagestöd som gjorde den slö.

Köpte ett 9800 pro som jag flashade och visst fick jag några fps till i Wow men, Tiger är lika slött som innan och det känns inte riktigt roligt att använda datorn. Där det märks mest är i Dashboard då varje gång jag drar ut en widget hänger sig datorn i ca 5 sekunder innan widgeten hamnar på plats och har man tur så ser man några vågor runt den. Inte alltid man får några vågor dock.

I Xbench har jag fått ca 42 poäng oavsett minnesmängd eller grafikkort.

Har funderat på att uppgradera till satakort/satadisk men är skeptisk till om det kommer göra någon större skillnad.

Har svårt att stå emot frestelsen att överklocka och dona med allt som kommer i min väg. Kan överklockning av processorn göra någon märkbar skillnad?

Alla tips är välkomna då jag VET att denna macen ska klara mer än såhär.

MVH Anders

Den är inte snabbare än så.
Köp en dubbel processor på eBay och stoppa i eller overclocka den.
Går nog att få upp den i 1085-1169. 1.25 processorn kan man clocka till 1.50
På Xbench blir det knappt någon skillnad på hur mycke minne eller vad det är för grafikort.
Har testat med både G4 o G5.:cool:

Ursprungligen av bodahl:

Den är inte snabbare än så.
Köp en dubbel processor på eBay och stoppa i eller overclocka den.
Går nog att få upp den i 1085-1169. 1.25 processorn kan man clocka till 1.50
På Xbench blir det knappt någon skillnad på hur mycke minne eller vad det är för grafikort.
Har testat med både G4 o G5.:cool:

Surt Snabbare än såhär vet jag att den ska vara. Nu är den knappt användbar. Ska byta HDD senare idag och se hur det blir. Annars blire nog gasa till det rasar med överklockning vattenkylning och fall från femte våningen. Antar att 512mb minne till inte lär göra någon skillnad.

Om nån har några fler tips så är dom välkomna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-05 16:22

Och du har inte satt i internminnen av dålig kvalité eller felaktig MHz? Jag har en PB 867 MHz och den går som tåget med 768 Mb RAM.

Ursprungligen av morgan_a:

Och du har inte satt i internminnen av dålig kvalité eller felaktig MHz? Jag har en PB 867 MHz och den går som tåget med 768 Mb RAM.

Mja. Kvalitén har nog inget med detta å göra då vi snackar grymt dålig fart i OSX. Felaktig Mhz i den meningen att dom är speccade för PC3200.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 18:44

Gör en ny användare & testa farten därifrån ..

Ursprungligen av MoMac:

Gör en ny användare & testa farten därifrån ..

Tyvärr ingen skillnad Får nog sälja bilen å köpa mig en MacPro

Nåt hårddiskbyte blir det inte heller då datorn inte vill boota från skivor längre. Tror jag hoppar över överklockningen och går direkt på fall från femte våningen.

Ursprungligen av Paralyser:

Tyvärr ingen skillnad Får nog sälja bilen å köpa mig en MacPro

Nåt hårddiskbyte blir det inte heller då datorn inte vill boota från skivor längre. Tror jag hoppar över överklockningen och går direkt på fall från femte våningen.

Synd att låta den falla. Låter som om det är fel på din mac men om du får rätsida på den så prova med snabbare hårddisk då kommer du helt klart märka skillnad.

En liten update

Lyckades boota Tiger skivan och installerade Mac Os på en Maxtor disk jag tidigare använt i en PC. Körde Xbench och fick till min förvåning 46.10 mot tigigare 42.XX. Något positivt i alla fall. Har dock fortfarande kvar den tråkiga fördröjningen i Dashboard. Ska testa diverse program och spel under kvällen och förhoppningsvis ska det gå bättre.

Mycket suspekt. Jag körde en Powermac G4 FW800 med 1GHz, 300GB-disk och 2GB ram. Det gick hyfsat snabbt och Photoshop CS3 rullade på klart godkänt. Dashboard gick smooth också - trots att det var ett GF4MX. Det är nog något mankimang med din dator, kan ju vara värt att testa Apple Hardware Test, även om det sällan ger utslag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 16:17

Tycker också att det låter skumt det där. Köpte en G4 800 Mhz till mamma för ett tag sedan där flyter då Tiger på. Blev faktiskt förvånad över hur smidigt allt gick på den. Köra lite Photoshop och grejer funkar också bra.

1
Bevaka tråden