Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett par frågor - OSX och TV på en iBook G4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 11:08

Hej,
min tjej har en iBook G4 1.33 ghz med 512 mb minne.

Jag har 2 frågor.
1. om jag ska ominstallera den, funkar mina OSX-skivor då? jag har en sprillans ny MacBook (intel). hon köpte sin i argentina med förinstllerat osx, så hon fick inga skivor av ngn anledning. men det ska väl vara samma osx som jag har eller hur?

2. jag läste om nån USB-sticka som funknar som TV-mottagare. elgato eller ngt sånt. den fick asbra betyg i typ M3 eller Macworld för några månader sen. kan nån skicka mig en länk till den, och funknar den på hennes dator?

3. hennes dator har inte en tryckkänslig musplatta (eller vad det heter). ngn sa att man kunde fixa ett program som gjorde den tryckkänslig. stämmer det eller var det bara bull?

tack!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-05 11:13

1. Finns en risk att dina skivor för Macbooken är Macbook-only, men det är bara testa att boota upp skivan och se om den startar installationen.

3. Du menar så du kan använda touchpaden som musknapp osv, finns under musinställningarna i Systeminställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 11:39
Ursprungligen av Sidde:

1. Finns en risk att dina skivor för Macbooken är Macbook-only, men det är bara testa att boota upp skivan och se om den startar installationen.

3. Du menar så du kan använda touchpaden som musknapp osv, finns under musinställningarna i Systeminställningarna.

helt sant. det fanns i systeminställningar. trodde inte det fanns på gamla mac. tack, det var enkelt fixat.

1. Systemskivorna till MacBook är endast för Intel-baserade Macar, funkar inte alls till iBook G4 eller andra PowerPC-Macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 11:40
Ursprungligen av Per T-blad:

1. Systemskivorna till MacBook är endast för Intel-baserade Macar, funkar inte alls till iBook G4 eller andra PowerPC-Macar.

hmm... okej, tack. men.. hur gör man då egentligen? alltså hon fick inga skivor vid köpet och jag har bara för Macbook... då måste man alltså köpa ett nytt?

Jag tycker att, när man kör Mac, så har man rätt till det system som kom med datorn. Så, skulle jag vara i din sits så skulle faktiskt jag ladda ned den version av Mac OS X som kom med datorn från ex. Piratebay. Jag vet att många inte håller med mig, men det är så som jag tycker. Är i vanliga fall emot piratkopiering.

Annars, om du vill vara laglydig och betala för dig, så tycker jag att du borde vänta tills Leopard kommer i oktober. Känns lite dumt att köpa Tiger nu, tycker du inte?

Kan man inte göra en systemskiva med hjälp av Skivverktyg? Har för mig att jag har läst det någonstans, men jag vet inte.. någon annan kanske vet?

USB-stickan är antagligen en Elgato EyeTV, finns flera olika modeller, men jag tror du menar för DTT. Finns på Elgatos sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-06 15:05

om man köper leopard sen, kan man bara installera det på en dator då?

Det beror på vad man köper för licens. Den billigaste får bara installeras på en dator, men man kan köra den på hur många datorer som man vill. Det finns en familjelicens som låter dig installera det på upp till fem (?) datorer. Tror att enda skillnaden mellan dem är licensavtalet.

Allt beror på hur laglydig man vill vara.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-13 04:27

Sidetrack

Jag tror att programmet som martenj undrar över i fråga 3 i översta inlägget är Sidetrack.
Helt suveränt. www.ragingmenace.com/software/sidetrack/. Du kan ställa in pekplattan hur du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 09:41

Helt galet - jag var ÖVERTYGAD om att dubbelklick på styrplattan med ett finger inte fanns på iBooken, Men det gjorde det. haha, missat det.

1
Bevaka tråden