Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VMware Fusion: Sista minuten-tips

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För den som inte kommit riktigt överens med Parallels så kan man snabba på att köpa VMware Fusion, som släpps i skarp version på måndag, men över hela helgen gäller intro-priset på 39.99 USD, dvs typ 270 SEK

Jag har just köpt och installerat den senaste betan och det funkar ruskigt bra, äntligen så börjar jag närma mig det drömsystem jag tänkt om - att kunna köra Mac så ofta jag kan och Windows när jag måste

Själv använder jag BootCamp som VM-system, så jag har fortfarande tillgång till det om jag skulle behöva, men det ser så lovande ut att jag tror det dröjer innan jag behöver boota upp Windows "på riktigt"

För den som inte känner till VMware sen tidigare så kan man väl säga att de är herre på täppan när det gäller virtualisering, och deras Fusion är helt enkelt att de lyft över sina kunskaper till Mac och kryddat med lite Mac-specifika funktioner

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-04 11:09

Tack för att du skapade denna tråd. Jag har tänkt köpa en licens under en lång stund nu, men hade glömt bort det fram till nu.

Jag vill dock upplysa om att det i Sverige även läggs till moms på $8.40, vilket innebär att det drogs knappt 330 SEK från mitt konto.

Jag ägde tidigare en Parallels 2.5-licens, men provade på VMWare Fusion. VMWare funkade bättre med min Bootcamp, startar snabbare, har "tools" för Solaris, Linux-distar, m.m. Perfekt om du exempelvis vill testa programmerade applikationer / webbsidor i olika OS.

Ja det stämmer för privatpersoner, för mig är det en utgift i arbetet och därmed slipper jag momsen om jag uppger mitt "VAT Number", dvs momsregistreringsnumret

Jag köpte Parallels när jag köpte min MacBook Pro, men så läste jag alla negativa saker om version 3 så då passade jag på att köpa Fusion till intropriset. Nu har jag haft båda ett tag, om jag bara kunde komma mig för att installera något av dom också...

Fast världen är inte bara Parallels och Fusion, det finns även ett inte lika känt alternativ som heter VirtualBox kostar 0 kronor. Sedan vet jag inte, men det vore intressant om kostnadsfria VMWare Server som redan finns för Windows och Linux även kommer att komma till Mac OS X.

Om du har boot camp installerat är ju båda busenkla att installera. Både Parallels och Fusion krävde att man aktiverade Windows m.fl. programvaror på nytt, men det är ju iofs inte svårt.

Jag hade också lite pyssel med Fusion innan jag fattade hur man skapar delade mappar som man kommer åt från windows. Jätteenkelt när jag väl fattade att det var TVÅ kryssrutor man skulle kryssa i

Jag kör min Garmin och Mapsource i Fusion, fungerar väldigt bra. Dock går det inte att högerklicka med två-fingerklick om man kör Unity, kanske dom fixat de i senaste betan månne?

Vilka fördelar har Fusion jämfört med Parallels? Kör det sistnämnda sedan en tid tillbaka och är jättenöjd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-04 21:56
Ursprungligen av Kristofer:

Vilka fördelar har Fusion jämfört med Parallels? Kör det sistnämnda sedan en tid tillbaka och är jättenöjd.

Jag har inte kört Parallels 3 (bäst att nämna det, kan ha tillkommit en del som jag har missat, samt en del förbättringar jämfört med 2.5):

* VMWare har bättre stöd för Solaris och Linux-distar än Parallels - använder du enbart Windows så kvittar det.
* Startar jag upp en virtuell burk i VMWare från "suspend"-läge får jag kontrollen över den efter ca. 10-15 sek. Motsvarande för mig i Parallels var 45-60 sek.
* (PERSONLIGT) - Parallels strulade en hel del. VARTENDA GÅNG vill den installera om Parallels Tools i Windows, trots att jag har senaste (även om jag installerar dem igen).
* (PERSONLIGT) - Parallels kan få för sig att ändra storleken på fönstret till extremt minimalt och plötsligt vägra att låta mig ändra tillbaka det. (I Windows så ändrar den ju även upplösningen - har ni prövat att försöka byta upplösning i Windows på en yta av ca. 300 x 200 px?). Löses genom att stänga av burken, starta i felsäkert läge, och starta om igen.

* Parallels support - Jag har ställt tre frågor och fått svar på en av dem (efter SJU VECKOR). - OBS! Jag har inte mailat VMWare's support.

Ursprungligen av Kristofer:

Vilka fördelar har Fusion jämfört med Parallels? Kör det sistnämnda sedan en tid tillbaka och är jättenöjd.

Utifrån vad jag läste på Parallels forum var folk minst sagt missnöjda med kvalitén på Parallels Desktop 3, många hade stora problem. Jag har själv inte testat det så jag kan inte uttala mig.

Det finns även lite diskussioner där om Parallels vs. Fusion som denna där folk bland annat skriver:

I just needed to say this. I have Fusion and For all the PArallel bashers. Parallels is far more feature rich then VMWAre. the only thing I will say about FUsion is that it is faster.

PArallels in my opinion is feaure rich product that is much more usable.

Och nån annan svarar:

Nobody is arguing that Parallels has more features than Fusion.

However it does no way mean that Parallels is better. Simply because “feature rich Parallels” has a lot of features that doesn't work well or doesn't work at all.

Meanwhile what features that Fusion does have MOST seem to be very solid.

Oh well this is America, so buy whatever product you like.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-08-05 00:33

Tack för den välbehövliga sparken i baken! Hade också tänkt köpa Fusion, insåg inte att erbjudandet går ut snart.

VMWare Tools gör hela skillnaden. Har ni installerat det gör det på en gång!
Det fick jag lära mig av min Win-kollega.

Jag kör VMWare Fusion mot min Boot-camp partition och det är inget som helst kladd att fixa det. Det fungerar "out-of-the-box".

Perfekt enl mina värderingar.
Men som sagt WMWare Tools. Installera. Nu. Nu. Nu.

Vad det gör?
Dynamisk skärmupplösning för ditt VMWare fönster. Drivrutiner för din mus, tangetbord etc etc.

Jag tror Adrians citat från Parallels forum beskriver saker läget ganska bra, dvs. Parallels har fler funktioner men är buggigare, medan VMware gör grundjobbet på ett bättre sätt.

Jag testkörde Parallels betan och det var precis det som gjorde att jag istället köpte VMware. Inte för att Parallels var så buggigt att det var oanvändbart, men det fanns lite smågrejer som jag märkte och likaså kan jag instämma i att VMware är väsentligt snabbare.

Och som Mattias säger - installera VMware Tools. Det står iofs i installationsanvisningen, men det är ju inte alla som läser den

Jag känner igen de där 45-60 sekunderna för att få Parallells att lämna över kommandot till mig, så det låter väldigt lockande med 10-15 sek.

Hur är det med virusskydd? Följer det med VMware på samma sätt? Parallells kommer med Kaspersky inbyggt och om man har aktiverat detta så kanske det även bidrar till segare start, vad vet jag. Jag vet det finns gratis virusskydd man kan installera manuellt men brukar inte dessa ha en limit på ett år?

Senaste Parallells har en smart (?) funktion som ger tillgång till hela macsidan. Men vad händer om man fick in ett elakt virus som raderar filer? Då kanske den kan radera hela macen på samma gång? Jag har använt en enda mapp som delad mellan systemen istället. Hur gör WMWare med den här delningsproblematiken? Är det mycket data vill inte jag släppa in allt med drag'n'drop vilket bara leder till dubletter och slöseri med hårddiskplats.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-06 00:53

Även med Fusion kan du välja att dela en mapp mellan systemen.

jag fattar inte helt. måste man ha windows instalerat på en egen partition for att kunna kjora paralells eller VMware?

Apples Bootcamp skapar en partition på hårddisken. Denna partition kan Parallels också använda. Om VMware också kan det vet jag inte.

Med Bootcamp + en emulator så finns alltså möjligheteten att både boota om datorn i Windows samt att köra Windows i ett fönster inne i Mac OS X. Startar man om med Windows får man bättre prestanda.

Varken Parallels eller VMware har något krav på en partition. De kan installeras som vilket program som helst om man nöjer sig med det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 10:18

Nej, du kan ha Windows installerat på en egen Bootcamp-partition, men det krävs inte. De båda produkterna föredrar dock att du använder deras eget filformat. Då installeras det gästande OS:et på en virtuell disk - liknade en dmg.

Se även: VMWares förklaring om sitt filformat

parallel - installera verktygen igen igen igen igen..

Jag läste trådens inlägg här och jag säger bara att prova att ladda ner senaste parallel ver3. build 5060.

Tips. för dem som har ver 3.... ta bort parallels dockan iconen och ta en ny från det ställe du installerade det nya. Då försvinner det där med att man skall installera "om" hela tiden..

En sol klar bugg.

mer här. När man är noga med att följa detta funkar uppstart felfritt.
http://kb.parallels.com/entry/19/247/

Om någon här har någon uppfattning om fusions 3D stöd/grafikhårdvara emuleringen så dela med er.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-13 15:37

Om man kör VMware via Bootcamp-partitionen måste man logga in hela tiden om man inte är admin?

1
Bevaka tråden