Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express Airport Extreme, förvirrad

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Det kan kanske bero på att jag jobbar natt och börjar bli lite korkad runt 11 tiden innan man kommer "igång" men jag har en (enkel?) fråga.
Jag ska flytta till en ny lägenhet där jag vill komma åt internet och streama musik trådlöst och jag vet inte vad jag ska ha en Express eller en Extreme, har inte riktigt fattat skillnaden.
Lite klarhet i frågan vore mycket uppskattat!

Tack
/Tobbe

Vill du strema musik så är express det enda valet!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-04 22:48

Precis. En Extreme kan mycket mer och den är snabbare, men dessvärre streamar den inte musik vilket ju är ett krav för dig. Eventuellt kan du skaffa båda för att nå optimal hastighet mellan olika datorer och samtidigt kunna streama.

Men surf och likande är inget problem med expressen alltså?
Tack för dom riktigt snabba svaren nu ska det donas och fixas, så lite kablar som möjligt är ju det självklara valet.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=6C04E07A&nplm=M9470

antar att det blir bäst att köpa dom tillsammans då?
Tack igen för hjälpen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-04 23:06

Självklart blir det inget problem med surfande, det är ju surfande den egentligen är gjord för.. Det är bara det att Expressen har 802.11g (den mest spridda standarden för trådlös data just nu) och Extremen har 802.11n vilket ska vara runt två gånger snabbare i praktiken.

Men såvida du inte har 100 mbit per sekund i bredband så kanske det inte riktigt behövs.

Expressens fördel är alltså att man kan streama musik igenom den - Extremen är dock snabbare och stoltserar med en USB 2.0-port + 3 LAN anslutningar (Expressen har bara en.)

Ursprungligen av boris91:

Expressens fördel är alltså att man kan streama musik igenom den - Extremen är dock snabbare och stoltserar med en USB 2.0-port + 3 LAN anslutningar (Expressen har bara en.)

Värt att tänka på är att USB-porten på expressen kan endast användas för skrivardelning, medan man på extremen kan koppla både skrivare och hårddisk till USB-porten.

Aha det är skillnaden alltså, det var det jag funderade på undrade där ett tag varför dom ens hade 2 produkter

Nu har jag nog koll på läget tror jag så nu ska jag bara lista ut vilken tv jag ska ha, dessa I-landsproblem

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-04 23:31

Andersson Y425 FHD på NetOnNet.se

Bra mycket TV för pengarna.. köpte en plasma från Philips i samma storlek förra året, då var den inte LCD, den var inte Full-HD, inte alls lika snygg, bara en HDMI-ingång, sämre upplösning och sämre högtalare. Och den kostade 2000:- mera.

Ah den ser ju riktigt intressant ut.
Då fattas det bara en ps3 då sen finns det ju inga anledningar att gå ut längre

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-05 00:11

Jo, klart det finns en anledning att gå ut.. MacPub!

Då får ni hålla den i närheten av Linköping

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-05 02:05

Jaha! Jag trodde att AP Express inte hade någon USB-port alls.. men riktigt surt i alla fall. Hos mig skulle det passa med en Express på grund av formfaktorn, en Extreme skulle bara skapa en ytterligare sladdhärva i hallen, och att betala dubbelt så mycket bara för utdelning av hårddiskar känns bara fel.

Egentligen behöver jag en Airport Express utan USB och utan ljud men med wireless N, men en sådan lär jag vänta länge på.

Något som kan vara att tänka på är en artikel i senaste MacWorld (svenska) om hur ditt rådlösa streamande åker fram och tillbaka i luften och hur mkt bandbredd det kräver. Varje paket skall ju åka både kors och tvärs i nätverket innan det spelas upp.
Kopplas man fel här så kan man få problem med att musiken hackar. Bandbreddden räcker för att buffra upp, men sedan får den för dåligt med bits så den "tuggar" på bufferten... buffert slut= tyst.

Man kan divvla fram och tillbaka om hur bra eller kass MW är, men den här artikeln hade jag läst innan...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-05 10:58

Musiken kan hacka om man har ett b-nätverk. Har man g eller n så är det inga problem.

Själv har jag en Netgear-router med 802.11g som lirar ihop med en AirPort Express.

Nema problema att ha två datorer uppkopplade trådlöst mot internet samtidigt som man streamar musik till stereon.

Enda nackdelen är väl att skrivaren står i vardagsrummet eftersom den delas via AirPort Express:en.

[QUOTE="Macus;1320692"]Musiken kan hacka om man har ett b-nätverk. Har man g eller n så är det inga problem.QUOTE]

Nu får du nog förklara vad du menar du g eller n nätverk

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-05 21:08

A, b, g och n är standarder för trådlös dataöverföring. Har du en av dom senaste Macarna stödjer den med alla sannolikhet Wireless N - har du inte en sådan stödjer den i alla fall b och g. Airport Express använder sig av b och g, men Extreme kör på allting: b/g/n.

B är sämst, g är mellanbra och n är det bästa man kan få idag. Detta i både hastighet och räckvidd.

A-standarden är riktigt gammal och används knappt nu för tiden.

Ah ok är bra insatt på annat men när det kommer till trådlöst nätverk så är jag helt tappad bakom en vagn. Känns bra att allting reds ut ordentligt

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-10 09:12

värt att nämna tror jag men expressen har väl ingen brandvägg inbyggd. nu känner jag mig lat men jag kopplade ur expressen en stund innan o orkar inte kolla om den har de.

båda två känns bra att ha, både extreme o express men extreme e lite onödigt dyr faktiskt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-10 10:10

Båda kan köra NAT och port forwarding. Sedan kan vi ju hålla pseudo-diskussionen om huruvida merparten av dagens SOHO-routrar (däri inräknat Airport-familjen) innehåller en brandvägg (värd namnet) utanför denna tråd.

1
Bevaka tråden