Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EA ger Apple exklusiv försäljningsrätt

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 14:47

Först lovar EA att släppa 4 nya speltitlar till Mac i juli och 2 i augusti. Sen kan de inte hålla sitt löfte och spelen är nu försenade med flera veckor. Än så länge kan man svälja det. Nu visar det sig att när de väl släppt spelen kommer de ge enbart Apple exklusiv försäljningsrätt de första tre månaderna, dvs inga andra återförsäljare har rätt att sälja spelen så det är Apple Store eller Apples EGNA butiker (som inte finns i Sverige) är det som gäller. Bra start i Mac-världen EA!

Nyhetsbrev från Macgamestore:

Where Are EA's New Mac Games?
A few months ago Electronic Arts announced it would be bring several new titles to the Mac including Harry Potter and the Order of the Phoenix, Command & Conquer 3, Battlefield 2142, Need for Speed: Carbon, Madden NFL 2008, and Tiger Woods PGA Tour 2008. Unfortunately due to various delays, the games are not available yet. We have, however, learned that two of these games have gone gold and will be shipping shortly.

Now the bad part. It looks like EA has, in its infinite wisdom, decided to grant Apple a 3 month exclusive deal on their first four titles. This means that only Apple stores will be carrying EA's titles for the first 90 days.

We know many of you purchase games through Macgamestore.com because you either don't have an Apple store near you or live in a foreign country or because you like us much! If the 90-day Apple exclusive holds true, we plan on providing EA's new titles, but at a premium.

Senast redigerat 2007-08-04 22:07
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-04 16:45

Tråkigt att det ska behöva bli besvärligt att handla spelen. Inte konstigt att folk väljer svarta marknaden dvs. laddar ner dom.
Skyll er själva säger jag inga problem för mig alls.

Det är väl hur enkelt som helst att handla på Apple store, vad är problemet?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 18:24
Ursprungligen av akerstrom:

Det är väl hur enkelt som helst att handla på Apple store, vad är problemet?

Framförallt priset. Apples priser är oftast 100 kr högre.

Exempelvis ett paket med Halo, CoD Deluxe, Doom 3, Quake 4, Prey och Cod 2 kostar hos Macplay 2674:-. Apples pris 3323:-.

Ska du köpa enstaka titlar kan de vara upp till 200 kr dyrare.

Prey: Macplay 459:-, Apple 595:-
Quake 4: Macplay 449:-, Apple 590:-
CoD 2: Macplay 399:-, Apple 590:-
Star Wars Battkefront: Macplay 239:-, Apple 449:-
Command & Conquer Deluxe: Macplay 399:-, Apple 590:-

Senast redigerat 2007-08-04 18:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-04 18:05

Heheh. Jag gillar apple men ibland undrar man ju hur de tänker. Tänk om Microsoft hade gjort likadant då hade det blivit ramaskri och monopol prat...

Ursprungligen av jawa:

Heheh. Jag gillar apple men ibland undrar man ju hur de tänker. Tänk om Microsoft hade gjort likadant då hade det blivit ramaskri och monopol prat...

Är det Apple som äger EA? (jag antar att det är EA som gett Apple tre månaders ensamrätt och inte tvärtom så att säga)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 18:51
Ursprungligen av akerstrom:

Är det Apple som äger EA? (jag antar att det är EA som gett Apple tre månaders ensamrätt och inte tvärtom så att säga)

EA har gett Apple den rätten på Apples begäran. Så Apple måste ha betalat extra för den rätten för EA vill ju sälja så många ex som möjligt så de skulle inte ha gjort det på eget initiativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-04 18:52
Ursprungligen av akerstrom:

Är det Apple som äger EA? (jag antar att det är EA som gett Apple tre månaders ensamrätt och inte tvärtom så att säga)

Så du tror att det ligger i EA:s intresse att spelen endast säljs i Apple Store? Det vore väldigt konstigt om det inte är Apple som har förhandlat till sig det här avtalet.

Ursprungligen av annan:

Så du tror att det ligger i EA:s intresse att spelen endast säljs i Apple Store? Det vore väldigt konstigt om det inte är Apple som har förhandlat till sig det här avtalet.

självklart är det så att Apple förhandlat sig till rätten att sälja dem, men det är knappast Apples fel att leverantören gått med på det.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-04 18:58

För mig känns det solklart att apple vill ha in kundernai apple store för o få merförsäljning samt eventuellt med flit begränsa antal sålda spel om stora problem skulle dyka upp med spelen för då har dom ju bara ett ställe o sluta sälja dom på tills dom löst diverse probs. Men jag kan ha helt fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 14:16
Ursprungligen av jannol:

För mig känns det solklart att apple vill ha in kundernai apple store för o få merförsäljning samt eventuellt med flit begränsa antal sålda spel om stora problem skulle dyka upp med spelen för då har dom ju bara ett ställe o sluta sälja dom på tills dom löst diverse probs. Men jag kan ha helt fel

Håller med dig om den första delen men den andra finns det enligt mig ingen logik i. Apple har inte gjort detta med någon annan programvara för Mac OS X och det är ju inte ens de som gjort spelen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 18:51

EA ignorerar tydligen även Mac-journalister.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 19:03

De ska bundla spelen med den nya iMacen :).

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-04 19:14

Homy, helt rätt, så är det

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 19:23
Ursprungligen av jannol:

Homy, helt rätt, så är det

Känns logiskt. Spelen passa alla målgrupper. Harry Potter, BF 2142, Command & Conquer 3 och Need for Speed. Barn/Action/Strategi/Sport!
Det skulle bli en dyr nota dock.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-04 19:26

Låter ju faktiskt som att det vore helt möjligt. Men kanske blir det en begränsad kampanj just under Apples "exklusivperiod" på spelen. Med begränsad menar jag att det kanske bara blir i USA.. i bästa fall får vi i Europa rabattkuponger.

Någonting är roligt med trådens namn

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 19:58
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Någonting är roligt med trådens namn

Ja, det blev svengelska (exclusive deal). Ett e för mycket..:)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-04 19:49

Hehehe Du har rätt..

Angående spelen så tror jag att Apple kanske kommer att köra någon sorts kampanj som framställer Macen som en kompetent spelmaskin. Det skulle ju fungera nu när man lätt kan applicera Cider på alla spel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 20:02
Ursprungligen av boris91:

någon sorts kampanj som framställer Macen som en kompetent spelmaskin.

Då är det bäst att de uppdaterar drivrutinerna till det sensate GF 8800M GT i MBP, som förmodligen också kommer att sitta i nya iMac. Det verkar låsa och krascha datorn alltför många ggr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-05 14:12
Ursprungligen av Homy:

Då är det bäst att de uppdaterar drivrutinerna till det sensate GF 8800M GT i MBP, som förmodligen också kommer att sitta i nya iMac. Det verkar låsa och krascha datorn alltför många ggr.

Ja, kvalitén på 8800M GT-drivrutinerna till Mac OS X känns sådär. I och för sig inget ovanligt att vi får drivrutiner som inte ens är i närheten av motsvarigheten under Windows. Grafikkort är en av Apples svagheter.
Konstigt att Apple låter det vara så när resten av datorerna håller en mycket högre klass.

1
Bevaka tråden