Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera och Avinstallera program?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan allihopa. Jag är en switcher, fick min mac i onsdags. Kan berätta att det är en Macbook Pro med 2.4ghz processor, 2 gig ram, 256mb videokort och blank skärm.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min mac, även om det känns väldigt annorlunda mot en pc. Men det är några saker jag inte fattat än och behöver lite hjälp med.

Hur installerar man program och hur avinstallerar man program? När jag tar hem ett program och klickar på det så startar det, men det blir ingen installering. Jag fattar nada :">. Jag kanske gör rätt vad vet jag.. Men en del program visar ju en "Dra denna till applications foldern" Och så har dom en genväg eller vad det är som man drar filen till.

Nästa fråga är: Winrar? Jag använde det i windows och det funkade kanon och gjorde precis det man ville att det skulle göra. Finns det något liknande för mac?

Sen så har jag en stor USB hårddisk som jag har använt till min PC. Jag försökte kopiera lite bilder från min mac till usb hårddisken idag. Men då stog det något om att jag inte hade rättigheter för att göra detta, något förslag på hur jag fixar detta? Vill helst inte formatera den då det är en 400gb hårddisk som är sprängfylld.

Nästa fråga vet jag inte om det är rätt ställe att fråga på men jag försöker ändå.

Har en airport extreme som jag använder, vilket funkar jättebra. Men jag kan inte få min pc att koppla sig till den. Jag vet inte om jag fattat det rätt, men det verkar som att min airport bara tillåter en uppkopplad mot den? Några förslag på hur jag fixar detta?

Kommer säkert fråga om fler saker, men jag försöker riva sönder osx genom att testa massa saker. Kommit fram till att jag kommer ändå att uppgradera till Leopard när det väl kommer ;), vilket då leder till en ominstallation hehe.

Hoppas på svar, tack på förhand.

Förlåt, såg att topicen på inlägget bara visade min första fråga. Det var det enda jag tänkte fråga när jag skapade den här tråden.. Kom väl på lite mer när jag höll på ;).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 00:17
Ursprungligen av kaiowas:

Hejsan allihopa. Jag är en switcher, fick min mac i onsdags. Kan berätta att det är en Macbook Pro med 2.4ghz processor, 2 gig ram, 256mb videokort och blank skärm.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min mac, även om det känns väldigt annorlunda mot en pc. Men det är några saker jag inte fattat än och behöver lite hjälp med.

Hur installerar man program och hur avinstallerar man program? När jag tar hem ett program och klickar på det så startar det, men det blir ingen installering. Jag fattar nada :">. Jag kanske gör rätt vad vet jag.. Men en del program visar ju en "Dra denna till applications foldern" Och så har dom en genväg eller vad det är som man drar filen till.

Applikationer i OS X är egentligen bara en speciel självständig mapp (.app) så installationen är helt enkelt att du bara drar den till programmappen, vill du inte ha programmet är det bara slänga det i sopkorgen.. enkelt.

Nästan iaf en del program har installationsfiler, de fungerar på samma sätt som på windows egentligen med en liten GUI wizard som ger dig lite val..

Andra problemet är att om du kastar ett program i sopkorgen tar inte OS X bort .plist filer etc från programmet, detta är inte ett problem i sig då det inte stör men om man håller på mycket så kan det ta en del plats, detta kan du lösa med ett program som AppDelete (http://reggie.ashworth.googlepages.com/appdelete)

Ursprungligen av kaiowas:

Nästa fråga är: Winrar? Jag använde det i windows och det funkade kanon och gjorde precis det man ville att det skulle göra. Finns det något liknande för mac?

The Unarchiver är det upp-packningsprogram som du letar efter, tar alla typer som finns och funkar som OS X normala zip hantering.

http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

Ursprungligen av kaiowas:

Sen så har jag en stor USB hårddisk som jag har använt till min PC. Jag försökte kopiera lite bilder från min mac till usb hårddisken idag. Men då stog det något om att jag inte hade rättigheter för att göra detta, något förslag på hur jag fixar detta? Vill helst inte formatera den då det är en 400gb hårddisk som är sprängfylld.

vad har disken för filsystem? FAT32, NTFS?

Ursprungligen av kaiowas:

Nästa fråga vet jag inte om det är rätt ställe att fråga på men jag försöker ändå.

Har en airport extreme som jag använder, vilket funkar jättebra. Men jag kan inte få min pc att koppla sig till den. Jag vet inte om jag fattat det rätt, men det verkar som att min airport bara tillåter en uppkopplad mot den? Några förslag på hur jag fixar detta?

du har inte konstiga tecken i WPA lösenordet eller så?

har använt XP maskiner mot flera airport-express/extreme och det är det vanligaste felet, brukar funka bra vanligtvis, lite mer information vore bra, så som om du använder WPA eller inte WEP? etc..

Ursprungligen av kaiowas:

Kommer säkert fråga om fler saker, men jag försöker riva sönder osx genom att testa massa saker. Kommit fram till att jag kommer ändå att uppgradera till Leopard när det väl kommer ;), vilket då leder till en ominstallation hehe.

Hoppas på svar, tack på förhand.

Bara grotta på, men kom ihåg att OS X är är kraftfullt, så det kan vara lätt att skjuta sig själv i foten bara 2 råd, tänk först tryck sedan & döp inte om din hemkatalog så kommer du överleva utan problem

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-04 00:17

1. De flesta program installerar man egentligen inte. De är en programfil som man kan köra helt enkelt. Normalt brukar man lägga den i /Program. För att ta bort den så får du slänga den i papperskorgen.

2. Många format kan OS X packa upp själv, annars funkar nästan alltid The Unarchiver.
http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

3. Markera den och tryck kringla-I. Där kan du klicka i "Bortse från rättigheter på denna enhet" eller något liknande. Ev måste du fälla ut det alternativet genom att klicka på någon av de små pilarna.

4. Det ska gå. Vilka inställningar har du vad gäller kryptering och så?

Och min gamla guide jag skrev till en kompis i vintras
http://forum.pigvj.se/uploadfiler/37/macprogram.pdf

Något du kommer märka är att de flesta programmen till Mac OS X inte behöver installeras med någon guide som i Windows. I de flesta fallen får du en skivavbild (.dmg-fil). När du dubbelklickar på den monteras den på skrivbordet. Se det ungefär som en CD-skiva. Därefter kopierar du helt enkelt programmet från den monterade skivavbilden till programmappen och när du är trött på det drar du programmet från programmappen till papperskorgen.

I vissa fall får du ett installationspaket som du dubbelklickar på och får gå igenom en installerare, men de är relativt sällsynta. Om du vill kan du även klicka på ikonen högst upp till höger på skärmen och söka på programmets namn. Bland sökresultaten kan du då markera programmet, eventuella inställningsfiler och filer som ligger i något av biblioteken och slänga dem där. Ytterst få Mac-program levereras (och behöver inte levereras) med avinstallerare.

Det finns en del som har skrivit program som gör det åt dig (sökningen som Mac OS X kan göra alltså) och vill ta betalt för det, men de programmen är inte direkt nödvändiga. Det här är väldigt enkelt, men kan ta ett litet tag att bli van med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 00:26
Ursprungligen av Marcus K:

Något du kommer märka är att de flesta programmen till Mac OS X inte behöver installeras med någon guide som i Windows. I de flesta fallen får du en skivavbild (.dmg-fil). När du dubbelklickar på den monteras den på skrivbordet. Se det ungefär som en CD-skiva. Därefter kopierar du helt enkelt programmet från den monterade skivavbilden till programmappen och när du är trött på det drar du programmet från programmappen till papperskorgen.

I vissa fall får du ett installationspaket som du dubbelklickar på och får gå igenom en installerare, men de är relativt sällsynta. Om du vill kan du även klicka på ikonen högst upp till höger på skärmen och söka på programmets namn. Bland sökresultaten kan du då markera programmet, eventuella inställningsfiler och filer som ligger i något av biblioteken och slänga dem där. Ytterst få Mac-program levereras (och behöver inte levereras) med avinstallerare.

Det finns en del som har skrivit program som gör det åt dig (sökningen som Mac OS X kan göra alltså) och vill ta betalt för det, men de programmen är inte direkt nödvändiga. Det här är väldigt enkelt, men kan ta ett litet tag att bli van med.

AppDelete är gratis och personligen tycker jag att det både är smidigare och enklare än exempelvis AppZapper..

Ursprungligen av kaiowas:

Sen så har jag en stor USB hårddisk som jag har använt till min PC. Jag försökte kopiera lite bilder från min mac till usb hårddisken idag. Men då stog det något om att jag inte hade rättigheter för att göra detta, något förslag på hur jag fixar detta? Vill helst inte formatera den då det är en 400gb hårddisk som är sprängfylld.

Troligen har du formaterat hårddisken från början i NTFS. Den stora nackdelen med NTFS är att det är ägt av Microsoft som tagit fram det inte är pigga på att dela med sig hur det fungerar. Mac OS X kan därav läsa från NTFS, men inte skriva till det.

Du kan lösa det med något som heter MacFUSE, men än finns inget enkelt sätt att göra det på.

Ursprungligen av Marcus K:

Troligen har du formaterat hårddisken från början i NTFS. Den stora nackdelen med NTFS är att det är ägt av Microsoft som tagit fram det inte är pigga på att dela med sig hur det fungerar. Mac OS X kan därav läsa från NTFS, men inte skriva till det.

Du kan lösa det med något som heter MacFUSE, men än finns inget enkelt sätt att göra det på.

Marcus K, Här har du verkligen en poäng. MS äger en hel del format som de enträget skyddar och ofta gör det livet svårt för den som inte sitter på en microsoftburk. Många användare tycker det är dåligt att det inte funkar och visst är det surt när en nedladdad film bråkar etc. Men då är det viktigt tycker jag att känna till att det beror på sådana här saker.

Det borde ju vara en baggis att både kunna läsa och skriva till en hårddisk med NTFS.. men icke. Apple reklamfilm "1984" känns helt plötsligt väldigt aktuell.

Köra Mac är att vara i krig med MS... så känns det.

Många har erfarit att det varit "för lätt" att installera program, vilket syns bland annat i den här tråden: http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/79879-installation-msn-messenger.html

Ja det här med program var ju faktiskt.. äckligt enkelt. Mycket imponerande.

Min USB hårdisk, den är NTFS.. Tyvärr. Men jag ska kolla upp det där MacFUSE.

Jag har installerat The Unarchiver, men det är en sak som inte riktigt funkar. Antingen är det fel på mina rar filer, eller så packar det bara upp en fil åt gången. Är det fel på mig eller är programet så? Några förslag?

Vill passa på att säga att jag är imponerad över alla svar jag fått och hur snabbt jag fått dom. Väldigt tacksam för alla svar :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 02:16

En fil åt gången? du kan alltid markera flera filer och öppna samtidigt då köar den upp dem och packar upp dem i ordning, om det är ett delat arkiv .rar .r00 .r01 .r02, så var det tidigare iaf i äldre versioner att man var tvungen öppna första filen .rar filen för att den skulle packa upp hela arkivet men det har jag det för att det skall vara fixat..

Jag använder UnRarX http://www.unrarx.com/ som jag tycker fungerar mycket bättre än The Unarchiver. (begriper inte varför inte The Unarchiver får en ikon i dockan, och när det hänger sig, vilket det gör, är det väldigt omständigt att stänga av det.)

rar expander är ett annat litet smidigt program

Ursprungligen av ronneholm:

Jag använder UnRarX http://www.unrarx.com/ som jag tycker fungerar mycket bättre än The Unarchiver. (begriper inte varför inte The Unarchiver får en ikon i dockan, och när det hänger sig, vilket det gör, är det väldigt omständigt att stänga av det.)

UnRar "Halkar ur" ibland, programmet avslutas och arkivet är halvuppackat. Himla mysigt...
Så avsluta programmet är inget problem här

Väljer jag då att högerklicka på arkivet, väljer "Öppna med..." och "Stuffit Expander" så fixar den kakan, men det tar mkt längre tid.

Så mitt tips är att ha gärna fler än ett uppackningsprogram, om det ena slinter så klipp till med det andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-15 02:34

Tack till alla som beskriver saker så fint.
Det var då jag undrade om hur man avinstallerar program då hittade jag här o den funkar skit bra(Appdelete).

Det roliga är är att specifikationerna för trådskaparens dator stämmer EXAKT överens med den lägsta modellen av MacBook Pro idag

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-17 14:06

Kan rekomendera programmet RCDefaultApp - där kan man bestämma precis hur man vill att olika filtyper skall hanteras - (typ "alla .avi-filer öppnas med VLC" etc.)

http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-09 01:49
Ursprungligen av oskich:

Kan rekomendera programmet RCDefaultApp - där kan man bestämma precis hur man vill att olika filtyper skall hanteras - (typ "alla .avi-filer öppnas med VLC" etc.)

http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/

Men behövs det verkligen ett progg för det, det kan man ju ställa in själv om man högerklickar på filen och tar visa info. Då finns det ju en meny för vilket program man vill använda för öppning av den aktuella filtypen.

1
Bevaka tråden