Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns mappen utmatninstillbehör i Mac OS X.4?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

F12tangenten har plötsligt slutat att fungera,var finns mappen utmatningstillbör som den heter i mac os 9 och vad heter den i10.4.

Ska tilläggas att jag har en nästan full hårdisk 8 gig kvar av 60.

Rolloq

Hupp fel subforum skulle ha varit i powermac och Macpro.

Rolloq

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-03 23:55

Det finns inget sånt program i 10.4. Där har man lagt Dashboard på F12-tangenten. Vill du ändra på det kan du gå in på Dashboard & Expose i systeminställningar och ta bort Dashboard från F12.

"Vill du ändra på det kan du gå in på Dashboard & Expose i systeminställningar och ta bort Dashboard från F12."

Har gjort det men bryggan vägrar att röra på si.
Datorn har varit på ett par dygn då jag håller på och ladda ner en stor fil.

Rolloq

När jag trycker på F12 så kommer det ljud.

Rolloq

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-04 00:11

ljud ur högtakare eller från mekanismen? Vad för mac har du?

"ljud ur högtakare eller från mekanismen? Vad för mac har du?"

Ljudet kommer ifrån högtalarna,en G4 MMD 2x867.

Rolloq

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-04 00:22

Hur låter ljudet? Funkar det att dra skivan till papperskorgen? Att skriva "drutuil tray open" i terminalen?

"Hur låter ljudet? Funkar det att dra skivan till papperskorgen? Att skriva "drutuil tray open" i terminalen?"

Det finns ingen skiva i bryggan jag hade bränt en dvdskiva och plockat ut skivan då glömde jag trycka på F12 senare när jag skulle trycka in bryggan med F12 så vägrade den och dashboard dök upp i stället.

Rolloq

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-04 00:35

Och från terminalen?

drutil tray close är det omvända

"Och från terminalen"

command not found.

Rolloq

Ursprungligen av rolloq:

F12tangenten har plötsligt slutat att fungera,var finns mappen utmatningstillbör som den heter i mac os 9 och vad heter den i10.4.

Ska tilläggas att jag har en nästan full hårdisk 8 gig kvar av 60.

Rolloq

Om du menar "eject" i programform så finns den i /System/Bibliotek/CoreServices/Menu Extras och Eject.menu.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Om du menar "eject" i programform så finns den i /System/Bibliotek/CoreServices/Menu Extras och Eject.menu.

Kanske ska tilläggas att det bara är att dubbelklicka på Eject.menu så hamnar eject-menyn i menyraden. Vill man sedan ta bort den så kan man dra eject-symbolen från menyraden om man håller ner kommando och drar.

Annars kan jag rekommendera Ardiem: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22815 Det lägger till en utmatningsmeny på ungefär samma sätt, men det ger även möjligheten att koppla valfri tangent till utmatningsfunktionen.

Tack för svaren allihopa.

Felet var att datorn hade stått på för länge.

Men ändå positivt att jag fick veta att mappen utmatningstillbehör byt namn till Menu Extras och.menu.

Rolloq

Passa dig även för att köra hårddisken helt full. Det har visat sig kunna ställa till stor skada i OS X. Den visar en varningsdialog när man börjar närma sig slutet men om datorn står på och laddar ner över natten ser man inte detta så ha alltid marginal.

1
Bevaka tråden