Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9.2.1 och 10.4.8?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått för mig att jag ska köra lite gamla grejer i Classic-läge.

Har eMac med 10.4.8
Installerade inte OS 9 från början.
Vad behöver jag nu göra för att kunna dra igång OS 9 "i efterhand"?
Har läst en del trådar om att det kan bli problem att lyckas med detta.
Behöver jag köra OS X-installeraren igen eller är det bara att kopiera systemmappen från t.ex en OS 9.2-skiva till hårddisken?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-27 03:13

Nu har jag inte kört Classic på nära fem år, men jag skulle tro att du kan kopiera över en systemmapp och sedan bara välja i Classic i inställningarna att det är just den mappen du ska boota från.

Det går inte.
Classic startar men jag får felmeddelande i class-miljön som säger att:
"Systemprogrammet på startskivan fungerar bara om det ligger på originalskivan, inte om det kopieras till en annan skiva..."

Men om det körs från oroginalskivan får jag ett annat felmeddelande som säger att det inte går att skriva på skivan och därför inte kan startas.

hej å hå

Nu kan det vara så att minnet sviker, men jag har för mig att man kan kopiera över systemmappen från skivan, öppna den mappen och dubbelklicka på filen "System" så att den öppnar sig. Stäng sedan denna, gå till systeminställningar, välj "Classic" och markera "Systemmapp" som vald mapp för Classic.

Har för mig att jag har gjort så nån gång själv, men kan minnas fel, som sagt.

Sen får ju inte systemmappen vara begränsad till en viss typ av maskin, antar jag. Det var ett konstigt meddelande Sirugo fick, nog katten har jag kopierat systemmappar mellan skivor, det brukar funka så bra så.

MacOs 9

Lättast är om du har 2 partioner

Ha CD med MacOs 9 i & håll ner c knappen eller håll ner alt knappen Du får du upp vilka system du kan starta från

Välj en partion som inte har MacOs X & installera MacOs 9 på den

Om du inte har någon Cd som fungerar med emac man jag kanske ha en

Anders

Flera partitioner är onödigt om du ska använda Classic-miljön. Om datorn kan starta från Mac OS 9 startar du från skivan och kör installationsprogrammet för Mac OS 9, annars måste du köra programinstallationen för Classic som medföljde datorn på någon av de grå skivorna. Den brukar heta något i stil med installera tilläggsprogram.

Det låter som om du har dragit systemmappen från Mac OS 9-skivan, det är då du får sådana meddelanden.

Ursprungligen av Marcus K:

Flera partitioner är onödigt om du ska använda Classic-miljön.

Det håller jag med om, om man bara kör OS9 i Classic. Det är inte nödvändigt vid 9/X-dualboot heller, men det är helt klart bevämt att ha en OS9-partition där det inte dräller en massa OSX-filer (som är osynliga när man är i OSX).

Har provat igen och det gick med en annan OS9-skiva jag fick låna. Samma version, men tydligen var något annorlunda. Min egen funkade dock bra på en Powermac.

1
Bevaka tråden