Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Office 2008 försenas

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nästa stora uppdatering av Microsoft Office till Mac, Office 2008, skulle släppas senare i år. Men nu har Microsoft skjutit fram datumet till mitten av januari 2008, i samband med Macworld Expo.

Microsoft hävdar att detta beror bl.a. på bytet till Intel. Själv tycker jag att detta låter som en halvtaskig bortförklaring. Men vad ska man göra..

http://www.macworld.com/news/2007/08/01/msftoffice/index.php

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-02 13:13

openoffice?

Ursprungligen av erase:

openoffice?

Jo, det är ett alternativ. Men på min iBook G4 så är openoffice, liksom andra program jag testat i X11, för seg för att göra stora texter på. Jag använder neooffice en del, men den har ju sina problem även den. Så jag föredrar Office 2004 så länge.

Ursprungligen av headlessmike:

Jo, det är ett alternativ. Men på min iBook G4 så är openoffice, liksom andra program jag testat i X11, för seg för att göra stora texter på. Jag använder neooffice en del, men den har ju sina problem även den. Så jag föredrar Office 2004 så länge.

EDIT; Stressad i hjärnan, ser att du redan använder NeoOffice...
Nåväl, kan komma med rådet till andra säkert...
(Går iväg och tar en huvudbrus...)

Utan att ha läst till slutet av tråden så kan jag tipsa om Neooffice, det är openoffice fast utan X11 och OSX istället...

http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php

Alltså... det är ju helt otroligt! Installerade precis Adobe Master Collection där alla 12 programmen är Intel-anpassade. Microsoft som haft minst lika lång tid på sig klarar inte ens av att översätta de fyra ynka programmen som Office består av eller göra en ordentlig MSN-klient för Mac. Och ändå påstås de ha den största utvecklaravdelningen för Mac utanför Apple. Vad sysslar de med om dagarna egentligen? Eller är det någon slags "politiskt" beslut från ledningen att de ska sega sig extra mycket när det gäller Mac-produkter? Till råga på allt kommer de inte ens på några nya, användbara funktioner att lägga in i Office 2008, och inte heller får vi Windows-versionens nya gränssnitt. Jag fattar verkligen inte.

Ursprungligen av Maccer:

Microsoft som haft minst lika lång tid på sig klarar inte ens av att översätta de fyra ynka programmen som Office består av eller göra en ordentlig MSN-klient för Mac. Och ändå påstås de ha den största utvecklaravdelningen för Mac utanför Apple. Vad sysslar de med om dagarna egentligen?

Det var en kombination av många samtidiga processor, nytt Office-paket, Intel-anpassning och nytt filformat för Office. Allt tillsammans var tänkt att lyckas, men dom stötte på problem. Må så vara att det är dåligt att det tar tid, men jag tar hellre en väl testad och relativt buggfri försenad produkt om ett halvår än ett halvfärdigt programpaket idag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-02 14:59

Nä! Visste väl att det skulle hända, typiskt Microsoft.

Ursprungligen av boris91:

Nä! Visste väl att det skulle hända, typiskt Microsoft.

Host, host, Mac OS X Leopard, host host.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-02 15:13

Host, host, Longhorn, err, Vista, host..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-02 15:29
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Host, host, Mac OS X Leopard, host host.

Ursprungligen av boris91:

Host, host, Longhorn, err, Vista, host..

Får det va' lite hostmedicin?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-02 15:41

Offtopic: Alltid lika roligt att folk konspirerar och tror att Microsoft på allvar skulle försena en av sina produkter pga Apple och deras marknadsandel. Det slaget är för länge sedan förlorat.

Spelar ingen roll att Apple överlag gör snyggare och bättre saker. MS är "good enough" och kommer vara så lång tid framöver. Allt annat är bara drömmar från insnöade nördar som vi.

Den stora delen datoranvändare bryr sig inte om märke eller operativsystem. Varför? För att de inte är intresserade av datorer. De är intresserade av andra saker och om de då kan få ett par tusenlappar över att lägga på andra saker så gör de det utan att blinka.

Ursprungligen av acke:

Offtopic: Alltid lika roligt att folk konspirerar och tror att Microsoft på allvar skulle försena en av sina produkter pga Apple och deras marknadsandel. Det slaget är för länge sedan förlorat.

You work for them, don't you?!?!:p

Jag litar på dom när dom säger att tekniska problem ligger bakom förseningen. Skulle de komma ut med en välfungerande konverterare för de nya filformaten skulle jag vara nöjd med Office 2004.

Ursprungligen av acke:

Offtopic: Alltid lika roligt att folk konspirerar och tror att Microsoft på allvar skulle försena en av sina produkter pga Apple och deras marknadsandel. Det slaget är för länge sedan förlorat.

Man ska inte heller glömma bort att Office för Mac är en otroligt lönsam produkt för Microsoft, så de har alla skäl i världen att komma med en ny version.

Nu har Microsoft dessutom något som folk vill ha: Intel-anpassningen. Annars har dom problemet (både på Mac och i Windows) att program som Word och Excel har nått så långt i sin utveckling att folk är rätt nöjda och det är få nya finesser som egentligen lockar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-02 20:17
Ursprungligen av Adrian B:

Nu har Microsoft dessutom något som folk vill ha: Intel-anpassningen. Annars har dom problemet (både på Mac och i Windows) att program som Word och Excel har nått så långt i sin utveckling att folk är rätt nöjda och det är få nya finesser som egentligen lockar.

Dagens sanning. Varför ska man skaffa nyaste Office om man t.ex. sitter med Win? Eller Office 2008 om man sitter med en PowerPCMac. Vad saknar folk i megaöverlastade Word och Xcell? Som har sex triljoner funktioner som nästan ingen på jorden använder

Är det därför dom ger sig på filformaten? I längden ska man tvingas över till nästa update pga trasslig/usel/begränsad bakåtkompabilitet? I don't know. Är det någon som vet varför det nya filformatet behövs? Vad är viktigt med det? För framtiden och utvecklingen? Enlighten me.

Skulle vara kul om Office 2008 kom ut i mitten av 2009

Jag ser mycket fram emot nya Office och även om det är trist att det försenas så är det väl att föredra framför att skeppa med allt för mycket buggar.

Lyckligtivs så funkar ju Office 2004 väldigt bra under Rosetta

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Lyckligtivs så funkar ju Office 2004 väldigt bra under Rosetta

...eller inte. Iaf inte om man håller på med något större projekt som t.ex. ett examensarbete. Ska man skriva korta dokument duger nästan vilket program som helst, det är just vid stora projekt som man har nytta av många av funktionerna i Office, särskilt då Word.

Programmen i Office v.X kraschade så mycket – särskilt vid öppnande av dokument – att jag skaffade Office 2004, men det hjälpte inte heller särskilt mycket. Word, Excel och Powerpoint är de program som överlägset kraschat mest, både på min gamla Ibook G3 och på min Macbook Pro C2D. Nu är jag visserligen snart klar med mitt exjobb, men jag hoppas ändå att Microsoft kan komma ut med en STABIL Office-version för en gångs skull.

Ursprungligen av Maccer:

...eller inte. Iaf inte om man håller på med något större projekt som t.ex. ett examensarbete. Ska man skriva korta dokument duger nästan vilket program som helst, det är just vid stora projekt som man har nytta av många av funktionerna i Office, särskilt då Word.

Programmen i Office v.X kraschade så mycket – särskilt vid öppnande av dokument – att jag skaffade Office 2004, men det hjälpte inte heller särskilt mycket. Word, Excel och Powerpoint är de program som överlägset kraschat mest, både på min gamla Ibook G3 och på min Macbook Pro C2D. Nu är jag visserligen snart klar med mitt exjobb, men jag hoppas ändå att Microsoft kan komma ut med en STABIL Office-version för en gångs skull.

1) Har du kollat så att du inte har dubbla versioner av typsnitt?
2) Office har alltid haft problem med stora dokument.
3) Det finns ett sätt att bygga ihop flera "kapitel" till ett projekt i Word som gör att du kan skriva stora verk, men som flera worddokument. Finns beskrivet i Dummies-böcker och liknande.

Till er som framför alternativen, så är det i alla fall för mig så att till Word finns det "stödprogram" som Wordfinder och EndNote som är integrerade på ett sätt som alternativen inte erbjuder.

MS har över tiden fått Word att fungera bättre med Mac, men det finns fortfarande en del att göra. Problemen att word-dokumenten åt upp sig själva, som fanns en tid, känns idag långt borta. Med övergången till Intel på Mac följde tveklöst ett segande, särskilt om Excel dras igång. Här tror jag dock att en gammal "minnesläcka" spökar också, inte bara Rosettaemuleringen, för detta känner jag igen från Excel under Windows.

  • Medlem
  • 2007-11-18 14:38
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

3) Det finns ett sätt att bygga ihop flera "kapitel" till ett projekt i Word som gör att du kan skriva stora verk, men som flera worddokument. Finns beskrivet i Dummies-böcker och liknande.

Hoppas att du inte syftar på använda Word-funktionen Samlingsdokument. Den fungerar inte bra - såna dokument går sönder förr eller senare.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-08-02 22:44

Ja en intel anpassning skulle man inte bli ledsen för, e inte kul att jobba med word på min MBP..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-02 23:15
Ursprungligen av mjg:

Vad saknar folk i megaöverlastade Word och Xcell? Som har sex triljoner funktioner som nästan ingen på jorden använder

Du har rätt. Men trixet är väl att även om ingen använder alla funktioner så används alla delar av Microsoft Office. De kan knappt ändra på existerande funktioner och att ta bort funktioner är i stort sätt otänkbart. Dvs, programmen sväller som ett höstpäron.

Hoppas MacBU ger många användarna desperat vill ha men som "saknas", stöd för Exchange.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag ser mycket fram emot nya Office och även om det är trist att det försenas så är det väl att föredra framför att skeppa med allt för mycket buggar.

Lyckligtivs så funkar ju Office 2004 väldigt bra under Rosetta

Fungerar gör det men det är väldigt segt och tar massor med minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-03 02:45

MacWorld har en intressant notis om det här: http://www.macworld.com/weblogs/editors/2007/08/office/index.php

Ursprungligen av berdan:

MacWorld har en intressant notis om det här: http://www.macworld.com/weblogs/editors/2007/08/office/index.php

Mm, "If you can’t be early to the party, you might as well be in good shape by the time you get there."

Är det någon som känner till vilka nya funktioner som skall komma i Entourage?

Riktigt surt, men man får väll hoppas att det betyder att vi får se ett riktigt bra och buggfritt Office. Det vore ju mycket trevligt.

Microsoft kanske ska vara med och utveckla OpenOffice istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 15:13
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Microsoft kanske ska vara med och utveckla OpenOffice istället.

Hur menar du då? Förstår inte alls logiken i det. Förklara tack.

Det har inget med 64-bit att göra då? Apple har ju tagit bort/försenat en del av 64-bitarsstödet i Leopard. Om MS var beroende av det så måste de göra om en massa saker.

Även om MS säkert rör till det rätt bra ibland så gör Apple också det, det måste inte vara MS fel.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det har inget med 64-bit att göra då? Apple har ju tagit bort/försenat en del av 64-bitarsstödet i Leopard.

Va? Har de? Sen när då?

Ursprungligen av RockyMontana:

Va? Har de? Sen när då?

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/06/13/64-bit-support-in-leopard-no-carbon-love

Bevaka tråden