Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det 16:9-läge i QuickTime?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om inte annat så borde det finnas det, tycker jag. Men jag kanske har missat hur man väljer det. I VLC kan man välja widescreen-läge om man har en hoptryckt 16:9-film. Jag vet förvisso att man kan hålla nere shift-tangenten och dra i nedre hörnet för att dra ut bilden, men då blir det inte helt rätt proportioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-03 13:49

Har man quicktime pro kan man gå in i "Filmegenskaper" och välja "produktion" har filmen en pixel aspect på 1,42 så bör den se "rätt" ut när du gjort det valet. När du sedan stänger ner fönstret/filmen så frågar quicktime om du vill spara ändringarna.

Tack, men jag hittar inte det du skriver. Jag hittar "Fönster" och "Visa filmens egenskaper", men där finns ingen "Produktion" att välja. Vad har jag missat, tro?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-03 16:08

Satt inte vid en maskin som hade Quicktime pro tidigare så jag kunde inte titta... Men nu har jag gjort det!

Fönster -> Visa Filmens egenskaper -> Presentation -> Anpassa bländare till: (?) "Barnvänlig" (är rätt aspect enligt filen jag tittar på nu, oftast ser Produktion bäst ut)

Nu när du har fönstret i "16:9" läge, tryck på Äpple+i och titta om du får upplösningen på 1024*576! Är det 1024*576 så stämmer det!

1
Bevaka tråden