Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson P1i-tråden

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-05-12 19:38

Nu är den ju officiell, P1i (det blev inte P700i som det ryktades om). Det dröjer fortfarande ett par månader innan den finns på marknaden - men jag har haft förmånen att få testa en P1 redan nu. Att observera är att det är en "acceptance unit" så det är alltså inte den slutliga mjukvaran i den.

Jag hade tyvärr inte tillräckligt lång tid på mig för att skriva en riktig recension eller testa den fullt ut - men jag hann ta en hel del bilder av den som jag lagt upp på min engelska mobilblogg MobileGathering. Se och njut av bilderna!

Kortfattat:

- slimmare och lättare än P990i
- känns mer som en förbättrad M600i om jag skall vara ärlig
- har man haft en P990i eller M600i så känner man igen sig direkt
- egentligen bara storleken och kameran som är de stora nyheterna
- snabbare i menyer och när man växlar program

Ska försöka komam över en P1:a igen så jag kan testa lite mer. Ska även försöka få lite testbilder tagna med P1:ans kamera - min källa säger att den är likvärdig med K800i i kvaliten - om man bortser från att den inte har en xenon-blixt.

Så.. Läs min preview här: MobileGathering previews the P1

Och diskutera P1 i den här tråden!

Hur mycket klumpigare än M600i är den?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-13 07:54
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur mycket klumpigare än M600i är den?

Vad menar du med klumpig, är det storleken eller systemet? Utveckla..

Storleken.
För den är väll tjockare i alla fall.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-05-13 17:39

Hoppas den kommer i fler version än röd och svart. Någon som hört om den ska göra det?

Måste nog erkänna att jag fortfarande saknar w-lan och gps i telefonen. Hade inte varit fel om P1i haft de funktionerna.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-05-13 17:58

G.Lindkvist > den HAR Wlan!

Ursprungligen av Oxygenic:

G.Lindkvist > den HAR Wlan!

Sweet, var in precis och läste det på SE hemsida. Trevligt!

Saknar bara GPS-funktionen, fast nu blev telefonen mer interssant när den har w-lan!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-13 18:55

Köp till Wayfinder så har du ett komplett system

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-05-13 20:16

Den verkar väl trevlig, men jag har svårt att förstå hur man kan gilla kombinationen touch, penna, och det där konstiga tangentbordet. För mig är det mest en förbättrad M600i. Nä, tacka vet jag Symbian 60 3rd edition.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-14 15:19

Touchskärm är bland det smidigaste som finns när det gäller att skicka mail osv. Vill verkligen inte ha något annat än det. Blir P1 inom kort, förhoppningsvis får man en nu imorgon när man ska på SE Road Show

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-05-21 14:57
Ursprungligen av Dippaz:

Touchskärm är bland det smidigaste som finns när det gäller att skicka mail osv. Vill verkligen inte ha något annat än det. Blir P1 inom kort, förhoppningsvis får man en nu imorgon när man ska på SE Road Show

Det här är väl en klassisk debatt, men om man ska använda touch så är det väl textigenkänning som gäller. Att sitta och peta på ett virituellt tangentbord skulle jag aldrig klara av i längden. Ett helt qwerty däremot är mer i min smak..

Undrar om den kommer att bli lika buggig som M600, jag hade tänkt vänta på den men nu när N95 har kommit tänker jag köra på en sådan,
Min vita M600 kommer jag att snart att sälja.....

Konceptet är intressant. Men det behövs en modell med uppdaterat OS, d.v.s nya Symbian 9.2 och UIQ3.1 istället för 9.1/UIQ3.0.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-15 14:04

Läste http://mobil.mkf.se

Att det ska komma stöd på isynk 22 juni och då även de äldre p990 etc.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-21 15:10

Det är ju qwerty standard på den telefonen så det går ju kalas-fort att skriva någonting på det IMHO.

Använder väldigt sällan pennan till att skriva eller skjöta telefonen då man kan göra allt med "jogg hjulet" och resterande knappar på telefonen.

Någon som vet när P1 släpps?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 01:05

Tycker M600i är en telefon fullmatad av alpha-mjukvara och ett mycket trevligt och innovativt tangentbord. Om P1i har lite mer färdig mjukvara kan det kanske vara något att ha.

Fast i mina ögon är alla telefoner ointressanta nu när iPhone är på g.

En kompis har testat denna mobil och tyckte den var betydligt mycket bättre m600. Han sa inte så mycket mera än att den var betydligt bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-16 23:07

Tyckte jag läste nånstans att SonyE skall se till att M600/P990/P1 syncar med Mac nån gång framöver. Har jag drömt det eller?

Jag gillar M600:ans tangentbord, funkar kanon för snabba SMS eller mail.
Sitter man och skriver mycket gillar jag pennan.

  • Medlem
  • 2007-07-30 10:56

Efter en helg med P1i är mina erfarenheter:

- usel batteritid (kan ju bero på användning...)
- fullkomligt värdelös mottagning (kan ju vara fel på telefonen)
- får inte GPS:en att funka
- något meckigt gränssnitt
- lite klumpig
- inget objektivlock
- något långsam
+ Schysst synkning med kalender och adressbok.
+ hygglig webbläsare
+ bra kamera
+ bra mediaspelare
+ bra tryckkänslig skärm
+ bra tangentbord

Om bara batteritiden och mottagningen blir bättre så är det bara marginella anmärkningar. Jag ska be butiken kolla om jag fått ett måndagsexemplar, och dessutom kolla med en annan operatör.

Skriva SMS...

Hej Lime!
Har en fråga till dig eftersom du testat P1i:an som jag hoppas du kan hjälpa mig med. När du skriver SMS på den - använder man (kan man använda) T9 på det numeriska tangenterna eller är man tvungen att använda något av alternativen fysiskt tangentbord, textingenkänningen eller det virtuella tangentbordet? Är ju van från T9 på en K750i så det hade ju varit nimt om det fungerade...
Tack på förhand!
Micke

Kompletterande erfarenheter, P1i

Jag har haft min P1i:a sedan i fredags. Mina erfarenheter ser ut så här:

+- Ok batteritid
+ Mycket bra mottagning
+ GPS fungerade problemfritt efter att ha följt anvisningarna (medger att det var fegt). GPS-hårdvara ingår
+ Man får med en utmärkt vattentät skyddsficka (perfekt om man paddlar kajak, t.ex.)
+ Mycket prisvärd
- Gränssnitt? Öppet mål för iPhone...
- lite klumpig
- inget objektivlock
- mycket långsam
+Synkning via iSync efter installation av nedladdningsbar iSync-plugin från SonyEricsson. Synkar Adressboken och iCal i båda riktningar.
+ hygglig webbläsare (Opera Mini). Kan horisontal-ställas - dock ej utan GUI-kommando.
+ dassig kamera (färgas antagligen av att jag är passionerad fotograf med Pentax K10D)
+ bra mediaspelare
+ bra tryckkänslig skärm. Mycket kanskötas med fingrarna (utan pennan). Scrolling måste dock i så fall skötas via hjul på sidan av telefonen.
+- Tangentbord tar sin tid att vänja sig vid. Mekaniskt bra.
+- Har efter MYCKET laborerande (därav tidpunkten för detta inlägg) fått igång 3G-surfning via P1i:an från min Mac. Hör av er om ni vill ha tips.
+ Skype-klient finns att ladda hem. Jo, P1i:an blir faktiskt en fullvärdig Skype-telefon via detta program. Funkar både över wlan (förstås) och 3G - om än med rejäl eftersläpning.

/Johan

Ursprungligen av lime:

Efter en helg med P1i är mina erfarenheter:

- usel batteritid (kan ju bero på användning...)
- fullkomligt värdelös mottagning (kan ju vara fel på telefonen)
- får inte GPS:en att funka
- något meckigt gränssnitt
- lite klumpig
- inget objektivlock
- något långsam
+ Schysst synkning med kalender och adressbok.
+ hygglig webbläsare
+ bra kamera
+ bra mediaspelare
+ bra tryckkänslig skärm
+ bra tangentbord

Om bara batteritiden och mottagningen blir bättre så är det bara marginella anmärkningar. Jag ska be butiken kolla om jag fått ett måndagsexemplar, och dessutom kolla med en annan operatör.

Senast redigerat 2007-07-31 14:40
  • Medlem
  • 2007-07-30 16:05

Hej Micke Rehn!

Att skriva SMS går snabbast, tycker jag, genom att använda tangentbordet. I överkant dyker det upp förslag på ord - och den verkar komma ihåg ord man ofta använder.

Smidigt - kommer nog messa mer nu än tidigare. Hatar T9 själv, nämligen. Men o man vill kan man nog ställa in "klassisk T9". Det verkar som det mesta går att konfigurera.

Om jag nu bara fattar var man ställer alarmet...

  • Medlem
  • 2007-07-30 16:22

Hej Micke Rehn!

Att skriva SMS går snabbast, tycker jag, genom att använda tangentbordet. I överkant dyker det upp förslag på ord - och den verkar komma ihåg ord man ofta använder.

Smidigt - kommer nog messa mer nu än tidigare. Hatar T9 själv, nämligen. Men o man vill kan man nog ställa in "klassisk T9". Det verkar som det mesta går att konfigurera.

Om jag nu bara fattar var man ställer alarmet...

Tackar för det! Det blir nog en sådan inom kort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 16:37

Hej,

synkningen med iCal och adressboken verkar funka att döma av era inlägg. Hur är det att använda kalendern i telefonen, är det smidigt att ta fram månad, datum o.s.v för att lägga in ett möte?

Vet någon om det är möjligt att synka mail med mobilen, jag tänker då på Apples mail som jag använder.

  • Medlem
  • 2007-07-31 20:01

Det verkar som telefonen är oerhört känslig för hur simkortet sitter. Efter att ha tagit ut/satt i fick jag helt plötsligt en helt annan mottagning...

Inte fick jag någon vattentät skyddsficka... Och jag tycker det var lite snålt att bara skicka med en bil-laddare till GPS:en. Var tvungen att rota fram en passande ur gömmorna.

Synkning med e-post görs alltid bäst via IMAP.

Annars instämmer jag med johaneltes.

Skype-klineten finns på: http://www.fring.com

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-08-03 11:38
Ursprungligen av lime:

Och jag tycker det var lite snålt att bara skicka med en bil-laddare till GPS:en. Var tvungen att rota fram en passande ur gömmorna.

Köpte min igår och håller med om att det var snålt...

Vad är det för laddare man ska ha..en vanlig 12V eller?

Ursprungligen av lasselu:

Köpte min igår och håller med om att det var snålt...

Vad är det för laddare man ska ha..en vanlig 12V eller?

Jag blir lite fundersam, skickar "alla" (förutom SE då förstås) med 12volts-laddare nu för tiden?

Bevaka tråden