Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket webhotell använder du?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det hade varit kul att höra vilket webhotell du använder dig av!

- Är du nöjd?
- Vad kostar det? (inkl moms - årsavgift)
- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
- Vad saknar du?
- Betalar du privat eller genom företaget?

Ursprungligen av Björnström:

Det hade varit kul att höra vilket webhotell du använder dig av!

- Är du nöjd?
- Vad kostar du?
- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
- Vad saknar du?
- Betalar du privat eller genom företaget?

Använder mig av Proinet, vilket fungerar bra efter förra årets turbulens känns dock som det är något slags hobbyföretag. Ibland är supporten kanon, ibland katastrof.

Betalar 480:- för det enklaste paketet med 1 gig utrymme. Finns ingen specifik tjänst som jag är mer nöjd med mot någon annan, dock utnyttjar jag otroligt långt i från alla möjligheter som det paket jag har erbjuder. Jag skulle nog kunna byta ner mig till ett enklare webbhotell.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-02 21:35

- Ja, jag är väldigt nöjd med Loopia!
- 990 kr inkl. moms per år för kontot (137,50 kr inkl. moms för se-domän).
- Enda tjänst jag använder förutom nyttjar utrymmet är, hantera subdomäner. Är väldigt nöjd med supporten, som svarar rätt snabbt.
- Saknar inget.
- Jag betalar privat för et† Windows-konto (ja, jag vet...:p ).

Jag kan bara säga att jag är nöjd med det, då jag jobbar med det. Så jag ska inte säga bra eller dåliga saker. Det känns som för mycket egen vinande reklam.

Loppia här

- Är du nöjd?
Ja. Loopia har en grym support och det är nog därför jag är kvar där fortfarande. Det finns billigare webbhotell. Samt att jag inte orkar flytta sql-databaserna

- Vad kostar du?
Jag är inte till salu.

- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
Supporten. Sedan så har Loopia ett mycket bra gränssnitt för att administera allt från epostkonton till subdomäner smärtfritt.

- Vad saknar du?
Just nu ingenting. Jag kör Wordpress och det fungerar klockrent med alla de instick jag kör.

- Betalar du privat eller genom företaget?
Privat.

/c

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-02 22:35

Jag använder One. Mycket utrymme, smidig hantering av e-postkoton, subdomäner mm och billigt. Har haft dem i ett par år nu och inte haft några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-02 23:33

Scorpion Data. Det är brorsan som skaffat det och jag fick en subdomän till min hemsida. Tror han betalar 50 kr per månad med 2 GB utrymme och 20 GB trafik per månad.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-08-02 23:57

One funkar bra och är billigt, men vill man avbeställa är de jättekrångliga. Kräver att man faxar in och så måste man kunna ta emot fax också. Så j___a osmidigt. Typiskt danskar faktiskt. De har ibland en förmåga att vara så affärsmässiga att man tappar lusten att göra affärer med dem.

Ursprungligen av rana:

One funkar bra och är billigt, men vill man avbeställa är de jättekrångliga. Kräver att man faxar in och så måste man kunna ta emot fax också. Så j___a osmidigt. Typiskt danskar faktiskt. De har ibland en förmåga att vara så affärsmässiga att man tappar lusten att göra affärer med dem.

Då ska jag inte byta till de om jag byter. De webbhotell jag haft tidigare har antingen krävt att man skickat in en uppsägningsblankett eller nu sist, man betalar per år, och om man inte förnyar och betalar ytterligare ett år så makuleras kontot. Självklart skickas påminnelse ut om att det är dags och förnya för ett år till.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-06 00:34
Ursprungligen av rana:

One funkar bra och är billigt, men vill man avbeställa är de jättekrångliga. Kräver att man faxar in och så måste man kunna ta emot fax också. Så j___a osmidigt. Typiskt danskar faktiskt. De har ibland en förmåga att vara så affärsmässiga att man tappar lusten att göra affärer med dem.

Stämmer inte mig veterligen, de kräver endast att du skriftligen avbeställer. Jag skickade ett (e-)mail och någon dag efter fick jag en bekräftelse.

För övrigt tycker jag One är lite långsamma.

  • Medlem
  • 2007-08-03 00:33

Proinet-funkar strålande. Har dessutom specialpris så jag är jättenöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-03 01:43

- Vilket webbhotell?
Pair Networks

- Är du nöjd?
Grymt nöjd.

- Vad kostar det?
18 dollar i månaden.

- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
Att det är så fruktansvärt stabilt, och att man har tillgång till att konfigurera det mesta
exakt som man vill ha det. Ett plus är att man kan köra obegränsat antal domäner på samma konto. Något som inte är allt för utbrett hos svenska webbhotell.

- Vad saknar du?
Supporten kan vara lite seg ibland, och dom kör alltid någon version gammal mjukvara. Men det är ett pris jag gärna betalar för stabiliteten. Skönt att inte känna något behov av att byta mer någonsin!

- Betalar du privat eller genom företaget?
Företag

Dreamhost använder jag mig utav och jag är väldigt nöjd med det. Jag slog till på ett erbjudande som de hade för ett tag sedan, vilket gav mig 5 gratis domäner, 500GB (ständigt ökande) diskutrymme samt 1,5TB (även det ökande) i trafik för under 500 kronor det första året. Nästa år så blir det lite dyrare, men inte så farligt. Jag betalar privat.

Förutom att utrymmet ständigt ökar så gillar jag deras "One-Click-Installs", vilket helt enkelt låter dig installera populära, och fria, projekt, såsom phpBB och Wordpress enkelt och smidigt. Man klickar bara på en knapp, fyller i lite information (databas, lösenord och liknande), sedan så är det bara att tuta och köra.

Det finns en massa olika rabattkoder som gör att man kan få jättestor rabatt första året. Det är bara att Googla så finner man en massa olika. Man kan även tjäna pengar på att göra egna sådana här koder som folk använder.

http://dreamhost.com

Space2u

- Är du nöjd?
Jaaaa
- Vad kostar det?
25 kr/mån
- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
Supporten. Dygnet runt finns jättetrevlig personal som hjälper till med både det ena och andra. Snabba är de också. kan de inte svara själva så väcker de upp folk mitt i natten för att man ska få svar.
- Vad saknar du?
Lite mer utrymme på billigaste paketet. Visst, det finns större paket men eftersom jag inte använder allt så tycker jag det är onödigt
- Betalar du privat eller genom företaget?
Företaget

Jag brukar placera mina kunder på Aleborg.

Jag tycker att Aleborg borde ha varit med som alternativ, det är ett av de större i Sverige och dom har vunnit utmärkelser (t.ex. bästa bugdetalternativ i Internetworld 2005).

- Är du nöjd?
Ja. Dom har snabba maskiner, snabb lina och inte minst snabb support. Underhåller ett gäng sajter som ligger där idag.

- Vad kostar du?
Likt Christian är jag inte heller till salu.

- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
Att det rullar på bra utan så många incidenter och när problem uppstår är supporten vanligtvis snabb.

- Vad saknar du?
Ett bättre system för de som likt jag har flera konton för olika kunder. De gjorde en förändring nyligen med gemensam inloggning till kontrollpanelen som faktiskt försämrade för mig lite. Men för den som bara har ett konto spelar det ingen roll.

- Betalar du privat eller genom företaget?
Inte jag som betalar - min kunder betalar direkt till Aleborg. Jag bara sköter om kontona.

Fotnot: Aleborg gav nyligen bort 1000 stycken 1-årskontrakt helt gratis, men det var ingen här på 99.se som ens kommenterade det. Lite synd, gratis webbhotell i ett år på ett bra webbhotell är ju ett väldigt bra erbjudande.

Fotnot 2: Varför är inte detta tråd postad i 99.se/webhotell? Kan det bero på att det då inte dyker upp i dagens aktiva för 99mac och därmed ingen som ser det?

Fotnot 3: Varför heter forumet "99.se/webhotell" förresten? Det är ju kass svengelska, antingen "webhotel" eller "webbhotell", och då är förstås "webbhotell" att föredra.

Jag kör Talkactive till mina hobbyprojekt, Loopia till företagskunder.

Talkactive/web10 känns lite hobby och är inget jag skulle våga sattsa nått seriöst projekt på, fastän jag inte haft ett enda problem med någonting de senaste två åren. Kör deras ASP konto och det funkar klockrent. Dock kass konf av subdomäner & mail.
- 1Gb ASP konto, 9:-/månaden inkl. moms

Loopia funkar helt perfekt, både vad gäller stabilitet/support/konfiguration.
- 100-200Mb ASP konto, 80-150:-/mån inkl. moms

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-03 13:28

Har 3st domäner på 3 olika webbhotell.
Ett av dessa är mitt förra jobb och där betalar jag inget så på det viset är det bra. Däremot är det hyffsat begränsat så detta är enbart en maildomän som jag kommer att avveckla snart.

Sen har jag både One.com och ett annat hotell som en kompis driver som jag inte kommer på namnet på just nu.
Båda kostar ungefär lika men det som polarn driver har cpanel med fantastico som gör one-click-installs.

Jag är väl hyffsat nöjd men jag skulle gärna kunna köra fö[email protected] (så jag har mail och allt) som iChat också. Sen har inget av dessa smtpservern på annan port än 25 vilket gör att när man reser så måste man använda webmail vilket ställer till det för frugan... hon är van vid Mail nu när vi haft vår macbook i snart ett halvår.

Loopia gäller för mig, var på väg att byta bort det men ändrade mig när jag fick mail om att de skulle utöka utrymmet till 1 GB. Fungerar klockrent, dock saknar jag PHP5.

Ursprungligen av Björnström:

Det hade varit kul att höra vilket webhotell du använder dig av!

Loopia

Ursprungligen av Björnström:

- Är du nöjd?

Absolut, mycket stabilitet för pengarna.

Ursprungligen av Björnström:

- Vad kostar det?

142 kr/mån ex moms

Ursprungligen av Björnström:

- Vad saknar du?

Möjlighet att administrera DNS även på de domäner man nyttjar hosting på. Idag måste man konsultera supporten om man vill ändra något.

Ursprungligen av Björnström:

- Betalar du privat eller genom företaget?

Företaget.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-08-03 23:28

[QUOTE="Björnström;1319400"]Det hade varit kul att höra vilket webhotell du använder dig av!

Neno/Crystone

- Är du nöjd?

Ja

- Vad kostar det?

45/månad

- Vilka tjänster är du mest nöjd med?

Supporten, stöd för det jag behöver.

- Vad saknar du?

Inget, tror jag...

- Betalar du privat eller genom företaget?

Både och (fler konton)

  • Oregistrerad
  • 2007-08-04 13:13

Själv använder jag Da Provider eftersom jag är delägare

Dock har jag ett par företag så jag betalar såklart. 90 Kr i månaden.
5 Gig trafik
50 M utrymme för DB och PHP
MySQL + php
Backup
Obegränsat med e-post konton med Anti-Spam / Anti-Virus
SSH access

Jag är ganska nöjd faktiskt, vi är ju ett litet företag och har personlig service, men det kan ta ett par timmar innan man får svar då vi inte har 50 personer som jobbar med support.

Vill inte göra reklam så jag postar inga länkar.

Använder för tillfället Loopia, kommer kanske gå över till Aleborg

Är du nöjd?
Ja, över lag är jag nöjd. Dessvärre har man ingen större kontroll över deras spamfilter och de dröjer ofta med att införa förändringar som de går ut med.

Vad kostar det?
83 kr/mån

Vilka tjänster är du mest nöjd med?
Ingen särskild bit som jag är extra nöjd med egentligen. Skulle kanske vara supporten då.

Vad saknar du?
Inställbart spamfilter och att de är lite snabbare med sina förändringar

Betalar du privat eller genom företaget?
Privat

Tidigare har jag använt Shellkonto, ävem en LAN-förening jag är med och driver har också haft sin sida där. Personligen höjer jag ett rejält varnande finger för dem numera, på grund av de problem som Shellkonto orsakat oss

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-04 18:26

Jag är missnöjd med Telia (72 kr/mån), men jag har en @-adress jag inte vill bli av med. Har man Telia (Passagen) får man stå ut men ett frame-system som lägger en limpa on top.

Ursprungligen av Wire:

Jag är missnöjd med Telia (72 kr/mån), men jag har en @-adress jag inte vill bli av med. Har man Telia (Passagen) får man stå ut men ett frame-system som lägger en limpa on top.

Shit, tar dom betalt för passagenhemsidor nu?

Ursprungligen av Björnström:

Det hade varit kul att höra vilket webhotell du använder dig av!

- Är du nöjd?
- Vad kostar det?
- Vilka tjänster är du mest nöjd med?
- Vad saknar du?
- Betalar du privat eller genom företaget?

Använde Dreamhost ett tag. Inte nöjd, så vi flyttade servrarna ner i källaren till fibern där istället. Vad kostade Dreamhost? Ingen aning. Alla verktygen som de har var väldigt lätta att sätta upp, i.e. WordPress, MediaWiki, phpBB, MySQL, etc. Tog oss flera dagar att få något liknande på en egen Ubuntu Server. Företaget betalar.

Jag flyttade 10 inlägg om Gmail/Google Apps från denna diskussion till en ny egen diskussion: Gmail med egen domän (Google Apps)

För privat bruk kör jag Manufrog. kostar 100kr/år. Pga att enbart blog finns där så behäver jag inte mera än 350mb.

Min arbetsgivare ligger på loopia.

Edit: Har tidigare haft aleborg, one, crystone mfl
Inget av dom passade då jag kör joomla.

Senast redigerat 2007-12-27 01:10

Har precis skaffat konto hos Joyent för de sidor jag administrerar. Varför gjorde jag det inte tidigare?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-12-27 00:54

Haft ONE i två år nu. Det har funkat perfekt 
Billigt dessutom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-27 23:52

Jag videobloggar och behöver snabb lina...
Att ha videorna på .mac och vlogga på blogger är katastrof, ingen som gitter vänta eller ens förstår att upptankning pågår...
Något bra tips?

Bevaka tråden