Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store och fildelning fortsätter att öka

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples iTunes Store fortsätter att växa. I tisdags meddelade Apple att de sålt 3 miljarder låtar och de kapar stadigt åt sig större marknadsandelar: Apple är numera den tredje största musiksäljaren i USA efter Wal-Mart och Best Buy. Album utan kopieringsskydd, som Apple säljer tillsammans med EMI, säljer bättre än de tidigare DRM-skyddade versionerna.

Något som också fortsätter att växa är fildelning. Enligt en brittisk undersökning fildelar numera fler än någonsin tidigare. Siffrorna varierar i de olika åldersgrupperna, från 57% som någonsin fildelat i gruppen 13-17 år, till 24% för de som är 45+ år, men oavsett ålder ökade antalet fildelare jämfört med tidigare. Fildelningens effekter på musikförsäljning är omdebatterad, men i undersökningen uppger 76% av de som fildelar att de spenderar lika mycket eller mer pengar på musik jämfört med tidigare.

Läs mer hos Ars Technica:

iTunes Store rings up 3 billionth song
Unauthorized music downloading hits record levels in UK

Nu uttalar sig Elton John om internet och musik:

Ursprungligen av Elton John:

He says that it is "destroying good music, and that “The internet has stopped people from going out and being with each other, creating stuff."

(...)

I do think it would be an incredible experiment to shut down the whole internet for five years and see what sort of art is produced over that span.

There’s too much technology available.

I’m sure, as far as music goes, it would be much more interesting than it is today.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-02 10:26
Ursprungligen av false messiah:

Å andra sidan så är han mer än många andra en fossil från forntiden så vad vet han om dagens samhälle? Jag har aldrig mött så mycket folk, världen över, som jag gjort sen efter internet

Lätt att säga om man jetsetat världen runt varv efter varv sej tidigt 70-tal... Sen skulle det vara intressant att få veta vad det är för intressant konst Elton själv producerar för tillfället?

Ursprungligen av false messiah:

Haha. Jag är också en fossil i så fall eftersom jag håller med honom i det stora hela.

Ursprungligen av Airwolf:

Haha. Jag är också en fossil i så fall eftersom jag håller med honom i det stora hela.

word up. det hade varit väldigt speciellt att stänga ner webben ett par år. jag har lätt hängt på!

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du håller med om att det piratladdas för mycket då..

vadå, gillar någon piratkopiering? jag älskar kopiering jag.

Senast redigerat 2007-08-08 19:26
Ursprungligen av imported_appe:

word up. det hade varit väldigt speciellt att stänga ner webben ett par år. jag har lätt hängt på!

Ja, fem år känns ju rätt överdrivet.
Men jag tror att det hade varit ett riktigt nyttigt experiment och jag delar inte Laseranders åsikt om att internet skulle vara en nödvändig förutsättning för att kulturlivet ska utvecklas. Det gör det ändå så länge människor är kreativa.

Ursprungligen av Airwolf:

Ja, fem år känns ju rätt överdrivet.
Men jag tror att det hade varit ett riktigt nyttigt experiment och jag delar inte Laseranders åsikt om att internet skulle vara en nödvändig förutsättning för att kulturlivet ska utvecklas. Det gör det ändå så länge människor är kreativa.

Naturligtvis är inte internet en NÖDVÄNDIGHET (ursäkta caps) för utvecklingen av kulturen, men det står ju ganska klart att det har gett fler människor tillgång till annat än popmusik. Jag var t ex inte ett dugg intresserad av musik innan jag fick internet. Jag fick snabbt tag i både äldre musik (klassikerna) och nyare, spännande artister.

Tidigare spreds dessa mindre kända via kassettband, nu kan de nå ut till alla som vågar sig utanför Aftonbladet och lunarstorm på nätet . Detta kan väl inte vara annat än bra?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-02 23:17

eminem är ju förbannad på itunes och kräver en lite väl stor summa pengar av dem.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-08-02 23:24

Jag tycker det är kul att hur mkt musik folk än kan konsumera eller förbruka så blir de aldrig mätta.... måste verkligen vara hökonjunktur på musik...

eminem grejjern är jäkligt sjuk,,, verkar förvrängt av medierna... verkar helt skruvat.

  • Medlem
  • 2007-08-03 01:17

Om iTunes music store går så bra, kan man fråga sig hur det kommer gå när ett bättre alternativ dyker upp.
Dvs. Inget jävla kopieringsskydd, låst till vissa datorer eller program, etc, etc.

Ursprungligen av olke:

Om iTunes music store går så bra, kan man fråga sig hur det kommer gå när ett bättre alternativ dyker upp.
Dvs. Inget jävla kopieringsskydd, låst till vissa datorer eller program, etc, etc.

Som iTunes Plus?

Visserligen bara EMI, och visserligen AAC och en aning dyrare än vanliga spår. Men om du kollar i artikeln från första inlägget så säljer de bättre än kopieringsskyddade spår. Så det finns hopp.

  • Medlem
  • 2007-08-07 13:40
Ursprungligen av false messiah:

Som iTunes Plus?

Visserligen bara EMI, och visserligen AAC och en aning dyrare än vanliga spår. Men om du kollar i artikeln från första inlägget så säljer de bättre än kopieringsskyddade spår. Så det finns hopp.

Absolut.
En DRM-fri itunes store vore väldigt, väldigt bra. Det går inte komma ifrån att itunes music store är väldigt smidigt och har ett respektabelt utbud. I synnerhet om man, som jag, använder ituens generellt för att lyssna på mp3 osv.

Men det räcker inte med att låsa ner till vissa bolag eller distributörer. Det måste självklart vara DRM-fritt för allt utbud, och samma pris som DRM-skyddat.

Men det är ett steg i rätt riktning.

Ursprungligen av olke:

Men det räcker inte med att låsa ner till vissa bolag eller distributörer. Det måste självklart vara DRM-fritt för allt utbud, och samma pris som DRM-skyddat.

Men det är ett steg i rätt riktning.

Som jag förstått det har en del av de andra storbolagen varit intresserade av göra samma sak som EMI på iTunes, men alla verkar vänta och se hur det går för dem.

Men jag tycker det pekar på hur stort hinder DRM är, eftersom de flesta på 99musik verkar resonera på samma sätt som du. Vi borde ju vara en naturlig konsumentgrupp av nedladdad musik: teknikvana och musikintresserade, men ändå verkar de flesta tycka tillräckligt illa om DRM för att avstå. Och då kan man undra hur vanliga konsumenter ska lockas till köp.

Om Elton Johns pucko-uttalande säger jag bara LOOOOOL!
Visst det vore intressant att se hela kulturvärlden stanna upp totalt och inte utvecklas ett dugg. Det vore lika intressant som att förbjuda gitarrer i fem år (det skulle iofs skapa nya kreativa lösningar, medans internet i sig skapar nya kreativa lösningar som är mycket svåra att ersätta utan det så det var ett dåligt exempel.) eller varför inte skära av folk öronen och se hur spännande musiklivet blir av det.
Jävla idiot.

Ursprungligen av Laseranders:

Om Elton Johns pucko-uttalande säger jag bara LOOOOOL!
Visst det vore intressant att se hela kulturvärlden stanna upp totalt och inte utvecklas ett dugg.

Tror du på det där själv?

Ursprungligen av Simon Templar:

Tror du på det där själv?

Menar du allvar eller är jag den enda som inte fattat att du bara är ett troll som driver med mig? Jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara på det där… Ska jag skratta eller gråta…?
Menar du på fullaste allvar att kulturlivet skulle må bra av att man stängde ner Internet i fem år?
Finns det ens några andra antipirater som vill representeras av dig och dina inlägg?

Ursprungligen av Laseranders:

Ska jag skratta eller gråta…?
Menar du på fullaste allvar att kulturlivet skulle må bra av att man stängde ner Internet i fem år?

Ja det är ju ganska självklart att kulturlivet till stor del skulle må bra av att folk träffades och spelade/gjorde musik/film/teater tillsammans irl än på nätet.
Hur kulturellt är det egentligen att tokkonsumera film och musik som många gör utan att vare sig fatta eller ens tillgodogöra sig en bråkdel av innehålet. Men jag förespråkar givetvis inte att internet ska stängas ned. Du överdriver dock till stor del dess betydelse för skapande människor.

Många pirater verkar likställa en massiv överdosering av kultur som en mänsklig rättighet men sorry så är det inte.

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja det är ju ganska självklart att kulturlivet till stor del skulle må bra av att folk träffades och spelade/gjorde musik/film/teater tillsammans irl än på nätet.
Hur kulturellt är det egentligen att tokkonsumera film och musik som många gör utan att vare sig fatta eller ens tillgodogöra sig en bråkdel av innehålet. Men jag förespråkar givetvis inte att internet ska stängas ned. Du överdriver dock till stor del dess betydelse för skapande människor.

Många pirater verkar likställa en massiv överdosering av kultur som en mänsklig rättighet men sorry så är det inte.

Men det du inte tycks fatta är att folk träffas och gör saker på Internet i betydligt större utsräckning än vad som är möjligt att göra IRL, så jag förstår inte hur du kan se raka motsatsen till vad som är självklart som självklart.
Och vad vet du om folks konsumtionsvanor? Du verkar helt enkelt oförmögen att tillgodogöra dig lika mycket kultur som de flesta unga människor idag och har därför svårt att sätta dig in i hur dagens kultur fungerar. Ut med det nya och in med det gamla.
Rätten till en hälsosamt hög exponering av kultur är helt enkelt nåt vi tar oss tills det erkänns i finsalongerna. Att du inte erkänner den mängd kultur som skapats med hjälp av Internet säger mer om dig än dagens utveckling.

Ursprungligen av Laseranders:

Att du inte erkänner den mängd kultur som skapats med hjälp av Internet säger mer om dig än dagens utveckling.

Klart det har skapats en del bra kultur med hjälp av internet men knappast mycket som blir långlivat frågan är nog istället hur mycket bra musik och film t.e.x. som inte har blivit gjord för att folk sitter och tokchattar eller piratladdat istället för att skapa själva...

Senast redigerat 2007-08-07 01:45
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart det har skapats en del bra kultur med hjälp av internet men kan knappast mycket som blir långlivat frågan är hurmycket bra musik och film t.e.x. som inte har blivit gjord för att folk sitter och tokchattar eller piratladdat istället för att skapa själva...

Jag älskar när diskussioner med dig kommer till en punkt då man inte längre behöver skriva ett svar för att ditt sista inlägg talar för sig själv.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag älskar när diskussioner med dig kommer till en punkt då man inte längre behöver skriva ett svar för att ditt sista inlägg talar för sig själv.

Så du håller med om att det piratladdas för mycket då..

Ursprungligen av Laseranders:

Jag älskar när diskussioner med dig kommer till en punkt då man inte längre behöver skriva ett svar för att ditt sista inlägg talar för sig själv.

Tjena Laseranders. Jag tycker att du har en lite jobbig attityd. Du kommer bara in på 99musik när det gäller att diskutera piratkopiering (något som verkar ligga dig varmt om hjärtat) och då är du inte särskilt trevlig...
Jag tycker att 99musik har klarat sig bra från 99mac's...hmm...hormonrelaterade diskussionsnivå. Är det slut på det i o m sammanslagningaen av 99.se?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 10:01
Ursprungligen av Laseranders:

Ut med det nya och in med det gamla. Rätten till en hälsosamt hög exponering av kultur är helt enkelt nåt vi tar oss tills det erkänns i finsalongerna.

Jag läste finkalsongerna! :">

Mer om kopieringsskydd, återigen från Ars Technica:

Citat:

One of the largest surveys of music consumers to closely examine the question of Digital Rights Management (DRM) has an important two-part message for the music industry. The first is that DRM is definitely turning consumers off music sales, and charging them extra to get rid of it may be an uphill battle. The second message is that knowledge of DRM and its problems is spreading fast.

Citat:

First, the bird's eye view: 68 percent of those with opinions on the matter say that the only music worth purchasing is that which is DRM-free. Yet less than half (39 percent) are willing to pay a little extra for it, while 18 percent say that they'd rather save a little dough and keep the DRM if they had to chose between the two. In the middle is a mass of people with no opinion on the matter, because they're not sure what DRM is or don't know their preference. That will likely soon change.

Ars Technica - Survey says: only DRM-free music is worth paying for

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-06 23:36

Har man skrivit och spelat in Goodbye Yellow Brick Road i en musikalisk värld som idag till stor del mest samplar det förflutna och lägger på tunga beats så har man rätt att säga att bra musik, till stor del, är en mycket svår sak att finna just nu.

Going out, being with each other, creating stuff... ja, det är inte en osanning iaf. Det är väldigt mycket av ensamjobbande och lite lätt tröstlöshet över den mediala, konstnärliga och musikaliska världen. Ibland av godo, briljans uppstår ju trots allt då och då.

Men definitivt mer sällan idag än då Lennon & McCartney ritade upp spelplanen och även ritade in en del av de snyggaste palatsen på popmusikens spelbräde, med en sällan skådad leklusta och även tävlingslusta. Och faktiskt även en ren lusta för övrigt.

Det finns mycket annan glädje jag kan se framför mig från de fornstora dagarna. En lyckligt briljant skapande Stevie Wonder. En galet kreativ Michael Jackson fri från medias förpestning. Ett fantastiskt svenskt bubblande musikliv med polarstudion, Tretow, Björn, Benny, Agneta och Annifrid / Frida. En olycklig men ändå briljant Phil Collins, som briljant skildrare av olycklighet i en värld som faktiskt kändes väldigt mycket snällare på den tiden. Kanske ett romantiskt skimmer? Men inte bara, tror jag. Idag är tungorna mycket vassare. Men de har ändå liksom mycket mycket mindre att tillföra till protokollet.

Var ser man 70 & 80-talens glädje från scener ur axplock som ET, Trazan & Banarne, Morrhår & Ärter, Repmånad & Fletch idag? Det var en härlig tid, med mjuka värderingar, skratt och skämt som inte gjordes på andras bekostnad och inte under allt för många bälten. Man skrattade med varann, inte åt varann. Mer. Liksom.

Men det är inte bittra ord jag saltar tråden med. Det är glada ord. Ty allt som gjordes kan man ännu ta del av och njuta och glädjas av. Man behöver inte alltid söka det nya. Det kan ge väldigt mycket mer att söka det gamla. Likt perfekt inredning kan man få en fin balans genom att blanda från olika stilar och perioder för att undvika allt för mycket uniformitet.

Ursprungligen av PF:

Har man skrivit och spelat in Goodbye Yellow Brick Road i en musikalisk värld som idag till stor del mest samplar det förflutna och lägger på tunga beats så har man rätt att säga att bra musik, till stor del, är en mycket svår sak att finna just nu.

Jag tycker inte bra musik är svårt att hitta. Det finns många bra artister än idag. Jag blir lite irriterad när folk säger att musiken var bättre förr, för visst var den bra och förmodligen bättre, jag menar, lennon/mccartney och alla andra du nämner gjorde ändå den bästa musiken någonsin beroende på hur man ser det men en sak är säker, nästan alla band är inspirerade av beatles på något sätt. Men ändå, musiken idag ska man inte klaga över, det finns mycket, mycket, bra musik om man läser lite mellan bladen. Spotify <3 tycker jag är bra för att upptäcka ny musik, särkilt om man använder radion och väljer genom genre. Musiken är inte död, och om den är det så dog den för 50 år sen den 3 februari.

Senast redigerat 2009-03-20 20:17

Från hjärtat: Musiken har aldrig varit så dålig som nu... enformig, infantil, tramsig. Jag tror absolut att det skulle skapas mer bra musik, och en mindre mängd dålig musik, om internet lades ner några år...

...det betyder förstås inte att jag tycker man faktiskt borde lägga ner internet. Folk får skapa och lyssna på vilken skit de vill, inte mitt problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 10:54

Jag tycker iofs inte enbart internet är boven. Bovarna i musikens och det öppna sinnets död (eller det möjligen överdrivna ryktet därom) är de reklamfinansierade radiostationerna och de bannerstyrda större nyhetssajterna, typ Aftonbladet. Här styrs den grå massan till sina val, och det läskiga är att det hela tycks fungera alldeles för väl dessutom.

PF: jag håller med, egentligen är det väl inte just internets fel i sig, utan snarare hela medieklimatet som helhet, varav de de gräsliga reklamfinansierade radiostationerna och kvällstidningarna spelar en stor roll. Och JA; det obehagliga är ju att det verkar fungera alldeles utmärkt också...

Bevaka tråden