Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup-script - tankar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att skriva scriptet som ska fungera med denna lösning Lagring för släkten.

Min första tanke var rsync men jag har lite problem med hur ska skriva ihop det.
Jag har sökt på google och de flesta som löser backupproblem med script verkar köra tar och sedan ftp.

Då blir det full backuper och det är inte riktigt vad jag vill uppnå eftersom alla som ska ingå inte sitter på världens snabbaste internetlinor så där passar inkrementel backup mycket bättre därav rsync.

Men hur ska jag skriva ihop rsync för att köra backup via ftp?

$CURRENT_USER=`id | sed 's/uid=[0-9][0-9]*(\([^)]*\)).*/\1/'`

rsync -aze --timeout=180 --progress /Users/CURRENT_USER/Test ftp://[email protected]:/home/CURRENT_USER/backup/  > logger

Jag har inte testat det ännu utan sitter bara och finular på det hela.

Så jag tar gärna en massa input.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2007-07-20 14:10

Jag har försökt köra rsync över ftp innan utan att lyckas, så om det finns en lösning så är jag oxå intresserad.

Däremot kan jag föreslå att du tar fram $CURRENT_USER med whoami istället.

/thazzy

Man skulle kunna rsynca till en lokal mapp som man sedan tar | ftp:ar.
Men det ställer lite krav på utrymme på disken.

Är det någon som tips på hur jag ska lösa detta?
Alltså rsynca lokalt, ta bort mappen, tar, ftp. Sedan nästa gång få en inkremental rsync istället för en ny?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-20 16:04

Är MacFUSE lösningen kanske? Filsystem över FTP och så kör du rsync över till den monterade FTP-volymen. MacFUSE klarar även SFTP om du vill köra krypterat (och det vill man nog).

En tanke om incremental rsync. Kan man göra det utan att rsync har tillgång till föregående paket? Lagrar rsync checksummor eller liknande om filerna som ska backas upp på nåt annat ställe än själva backupen?

  • Medlem
  • 2007-07-20 16:41

Om du nu har köpt Nas så står det ju att Retrospect följer med:

Citat:

Via den medföljande EMC Retrospect backupmjukvaran kan du schemalägga eller göra manuella backuper från alla klienter på nätverket. Du kan även enkelt göra backup från din ReadyNAS NV+ till direktpåkopplade USB-diskar eller till andra servrar, NAS-eheter via Internet och lokalt nätverk.

Den kan ju köra FTP med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 14:35

Har själv funderat lite på ReadyNas NV+ och enligt de specifikationer som finns skall den ha rsync server-stöd, dock ej över ssh. Så det går kanske att köra rsync direkt till den:

rsync -rlptgovz /source user@host::share/dest

...copying from the local machine to a remote rsync server.
This is invoked when the destination path contains a :: separator or an rsync:// URL.

man rsync listar mycket.

Vet dock inte om rsync-servern har stöd för resource-forks (flaggan -E till rsync i Mac OS X 10.4). Det är möjligt att man kan komma runt resource-forks-delen om man monterar upp en volum via AFP eller kanske NFS först och sedan kör rsync lokalt till den uppmonterade volymen. Det kanske inte är något problem dock, om det mest är media-filer som skall kopieras.

jag packade upp den i helgen och satt och tittade genom alla inställningar och det var just rsync-server som fångade mitt intresse.
Ska undersöka den lite mer så får vi se vad jag kommer fram till.

Jag kör rsync över nätet direkt och det fungerar mycket bra. Att blanda in FTP i det hela är väl onödigt?

Berätta gärna hur du gör.

Jag ska se om jag kan sätta ihop en liten snabb-guide över hur jag gör. Det är fler som har frågat, men det är lite omständligt att sätta igång. När det väl fungerar tuggar det på riktigt bra.

Jag återkommer, Mattias.

  • Medlem
  • 2007-08-01 23:58

Kör det över SSH

#!/bin/csh

# user configuration variables

set notifyemail = "[email protected]"                   # backup reports receiver
set srcdir = "/storage"                                 # no trailing /
set dstdir = "backup@backup:/storage"                   # no trailing /

# script variables

set today = `date "+%y%m%d"`
set time = `date "+%H%M%S"`
set subject = "Remote backup to $destdir report "`date`
set logfile = "/var/log/backup/remote1-$today-$time.log"        # output is logged to this file

# start of backup script

/usr/local/bin/rsync -a -v --delete $srcdir/ $dstdir >>& $logfile

# mail the backup report to the user specified by $notifyemail

mail -s "$subject" $notifyemail <<ENDMAIL

`cat $logfile`

ENDMAIL

Här har ni mitt backupscript som använder rsync över ssh. SSH-nycklar (för användaren backup på datorn backup i det här fallet) måste sättas upp innan, och katalogen /var/log/backup behöver skapas.

Precis vad jag menade Claes! Jag satte ihop en liten kort beskrivning av hur jag går tillväga på http://davidsvensson.blogspot.com/2007/08/att-gra-backup-med-rsync-ver-ntet.html

1
Bevaka tråden