Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nöjd med Apple och MBP?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite funderingar kring MBP...

Jag är ett HC Apple fanatiker men måste nu börja ifrågasätta deras kvalit

Det var verkligen lite funderingar... kan du berätta mer?

Det finns två kända problem med nya Macbook Pro.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-30 13:58
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det var verkligen lite funderingar... kan du berätta mer?

Det finns två kända problem med nya Macbook Pro.

Oj, det var ju två rätt stora problem! Trodde att Apples "stresstestare" hade testat bl a det vanligt förekommande, att köra trådlöst med endast batteridrift. Bra att uppdatering kan fixa detta.

Värre om laptopen behövs lämnas in för det andra problemet. Detta är ju mer omfattande och tidskrävande för användaren, att lämna in och kanske vara utan dator.

Sitter vid endator som inte postar allt man skriver. Har skickat halva mail hela dagen. Försöker igen.

Jag har precis köpt en MBP. Problem med skärm, HD och fläktar. I julas skaffade jag en MB som lägger av, har kass skärm, trasigt batteri. För två år sen köte jag en iMac som även den strular lagt av, fläktar etc. The list goes on.

Dessutom får man stå ut med den minst sagt usla supporten när man ringer apple.

Jag undrar bara om jag har otur eller om det faktiskt inte är så att Apple tummar på kvaliten. Om man har mage att märka en produkt med PRO ska den vara felfri.

Jag är trött på att tala mig varm för ett företag som levererar kass hårdvara.

J

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-16 01:05
Ursprungligen av jonassandwall:

Sitter vid endator som inte postar allt man skriver. Har skickat halva mail hela dagen. Försöker igen.

Jag har precis köpt en MBP. Problem med skärm, HD och fläktar. I julas skaffade jag en MB som lägger av, har kass skärm, trasigt batteri. För två år sen köte jag en iMac som även den strular lagt av, fläktar etc. The list goes on.

Dessutom får man stå ut med den minst sagt usla supporten när man ringer apple.

Jag undrar bara om jag har otur eller om det faktiskt inte är så att Apple tummar på kvaliten. Om man har mage att märka en produkt med PRO ska den vara felfri.

Jag är trött på att tala mig varm för ett företag som levererar kass hårdvara.

J

Så gör min med (låter bli att posta), vilket är minst sagt knasigt då jag tom kör Safari. Vettefasiken om det är 99macs eller Apples fel och vilket som är värst isf? ;D

Jag undrar också när de drog ner på kvalitetskontrollen, om det gjorde när de började lämna ut tillverkningen till andra (om de inte alltid har gjort det) för att bara montera ihop produkten själva, eller om de drog in på det för att kunna hålla priserna mer jämförbara med motsvarande maskiner.

Jag undrar även när de skall styra upp OS X och uppdatera det lite här o där, det lär ju inte hålla sig på topp hela tiden bland operativsystemen om de inte underhåller försprånget.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-16 01:00
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det var verkligen lite funderingar... kan du berätta mer?

Det finns två kända problem med nya Macbook Pro.

Det finns minst två till:

1) Flera av LED-skärmarna har en gulare nyans på den nedre 1/3-delen. Möjligen att folk misstar det för ojämn bakgrundsbelysning. Flertalet som säger att de har det har säkert bara en mer gul färgtemperatur än de är vana med på hela skärmen och misstar det som ett fel, ännu ett par lär tro att de har det för att betraktningsvinklarna inte är tipptopp på en TN-skärm.

2) Ljudutgången ger ifrån sig en massa oväsen när man kopplar in hörlurar med en låg impedans, fler än 50% av de som har svarat på pollen på macrumors har det, och jag gissar att de under 50% som säger att de inte har det helt enkelt inte använder lurar med en impedans på 32 ohm eller lägre.

1 verkar ju apple ha blivit mer skeptiska till när folk hör av sig och vill byta ut sina datorer, 2 vet jag inte om de har märkt av ännu, killen på macrumors väntar tills han har fått 100 svar på sin poll innan han hör av sig för att de inte skall tro att det bara är några enstaka ex.

Det där med halva mail låter som det skulle behöva vara en egen tråd. Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Gör en tråd om det där du beskriver mjukvara samt vilken internetleverantör du har så kanske det dyker upp någon med liknande förutsättningar.

PRO är inte samma sak som garanterat felfri. Ingen klarar av att bygga helt felfri hårdvara. Det låter som du haft en del otur helt enkelt. Har du allvarliga fel så är det nog bara ge sig på supporten hur tråkigt det än kan vara.

Felfri är kanske ett för stort ord. Fungerande passar bättre. Vad jag menar är att det är oacceptabelt att få ut datorer som låter mer och har sämre skärmar än en fyra år gammal PB.

J

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-30 22:19

Håller med, men tror att mycket kan förklaras med att äpplet växer lite fortare än vad de själva hinner med - en känd problematik i högkonjunkturer. Tyvärr är det ju vi som köper produkterna mitt under brinnande expansion som blir lidande. Vi står där med brummande fläktar, ej färdigutvecklade skärmar etc., en samling måndagsexemplar om du så vill.

Min erfarenhet är dock att Apple kombinerat intressanta produkter med en bra service, om man väl kommer till rätt instans! Detta säger jag efter 2 batteribyten och ett logikkortsbyte i min nuvarande dator. Hoppas och tror att kvalitén stabiliseras snart och hoppas att Apple gottgör de kunder som varit med dem under tiden genom att erbjuda fortsatt bra service!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-16 01:07
Ursprungligen av jonassandwall:

Felfri är kanske ett för stort ord. Fungerande passar bättre. Vad jag menar är att det är oacceptabelt att få ut datorer som låter mer och har sämre skärmar än en fyra år gammal PB.

J

Del 1 verkar ju variera, både temperatur och oväsen, jag antar att det i slutändan beror på hur mycket eller lite kylpasta man får på sina komponenter...
Del 2 beror sig väl helt på hur mycket man relativt sett betalade för datorn också. Din PB kanske var svindyr och din macbook rätt billig.

Har haft min MBP i runt en månad nu och den har i princip fungerat felfritt. Har inte märkt av något utav de större problemen, det enda är väl att jag inte fattar hur man byter från svenska till engelska i iPhoto =p Allt annat är på engelska förutom det programmet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 10:15

Jag köpte en MBP i februari och det är den bästa dator jag haft. Ingenting har hitills krånglat. *peppar peppar*

Jag köpte en 15" MBP i slutet av förra året. Inga problem att rapportera här heller. Har t o m tappat den ner i golvet när jag surfat i soffan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 11:31

Jag har ej MBP men tänkte ge min synpunkt angående service från Apple och måndagsexemplar.

Hade Apple haft service och support som gav betyget 9 av 10 äpplen, så hade Apple vuxit och blivit ännu mer hyllad av användarna. Jag är förvånad att de inte satsar lika hårt på service och support som de gör med teknik och design av deras produkter! De hade löst mycket genom att lösa resursbristen. Kan jämföras med A-kassan och Arbetsförmedlingen, som är bra exempel där resursbristen ger otroligt dålig service och kvalité.

Och sen angående måndagsexemplaren, så är jag även här förvånad över kvalitetskontrollerna på Apple. Givetvis uppstår förhastad massproduktion och måndagsexemplar vid stor efterfråga. Även här kommer resursbristen in. Otroligt många som har problem med de bärbara Mac-datorerna. Ja, en del med de stationära, men av de många olika trådarna här på forumet, så är det överhängande de bärbara.

De som har "tur" prisar givetvis sin produkt, medan de som har "otur" blir så besvikna och frustrerade att de kan till och med smutskasta och avstå från framtida relationer med Apples produkter. Jag känner empati för de olycksdrabbade.

Jag är inte förvånad över att de som har en "perfekt" mac är otroligt nöjda. Det som bekymmrar mig är att det ändå känns som att det blundas lite för kvalitén trots allt. Det är en sak för en normal datoranvändare som vill ha en MBP lite för att den också är snygg etc. Det är värre för oss som verkligen behöver utnyttja datorns fulla prestanda för att få Pro Tools att snurra. Eller för en fotograf som som inte kan kalibrera skärmen rätt för att färgåtergivningen inte stämmer. Nu är det ändå 07 och känns inte acceptabelt att leverara skärmar med yellow tint eller ha stora upplagor med defekta batterier. Mitt håller kring 3 tim. när jag kör word... Dessutom är ju supporten lite av ett mysterium.

J

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 14:33
Ursprungligen av jonassandwall:

Jag är inte förvånad över att de som har en "perfekt" mac är otroligt nöjda. Det som bekymmrar mig är att det ändå känns som att det blundas lite för kvalitén trots allt. Det är en sak för en normal datoranvändare som vill ha en MBP lite för att den också är snygg etc. Det är värre för oss som verkligen behöver utnyttja datorns fulla prestanda för att få Pro Tools att snurra. Eller för en fotograf som som inte kan kalibrera skärmen rätt för att färgåtergivningen inte stämmer. Nu är det ändå 07 och känns inte acceptabelt att leverara skärmar med yellow tint eller ha stora upplagor med defekta batterier. Mitt håller kring 3 tim. när jag kör word... Dessutom är ju supporten lite av ett mysterium.

J

Jag hade varit orolig och nervös om jag skulle köpa en MB eller MBP idag, efter allt negativt som man läst från de som köpt och använt produkterna. Men samtidigt hade jag ändå känt önskan och ivrigheten över att få köpa produkten.

Jag förstår ditt resonemang...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-01 11:48
Ursprungligen av jonassandwall:

Jag är inte förvånad över att de som har en "perfekt" mac är otroligt nöjda. Det som bekymmrar mig är att det ändå känns som att det blundas lite för kvalitén trots allt.

Det kanske är så att det är majoriteten som får en "perfekt" Mac och bara en liten högljudd minoritet som får "måndagsexemplar"? Därför är majoriteten ändå nöjd? Skulle det kunna vara så, tror du?

Ursprungligen av Jogin:

Det kanske är så att det är majoriteten som får en "perfekt" Mac och bara en liten högljudd minoritet som får "måndagsexemplar"? Därför är majoriteten ändå nöjd? ...

Detta är anledningen till att man måste ta skräckhistorierna på nätet med en stor nypa salt. Det är en minoritet som skriker ut sin frustration men på internet kan det väldigt lätt se ut som en majoritet. "Ja precis samma hände mig!". Oj, två stycken nu... det här verkar vara en trend. De som har en fungerande dator läser inte i problemtrådarna på forumen. De surfar bara på som vanligt och syns inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 13:03
Ursprungligen av Anders Täpp:

Detta är anledningen till att man måste ta skräckhistorierna på nätet med en stor nypa salt. Det är en minoritet som skriker ut sin frustration men på internet kan det väldigt lätt se ut som en majoritet. "Ja precis samma hände mig!". Oj, två stycken nu... det här verkar vara en trend. De som har en fungerande dator läser inte i problemtrådarna på forumen. De surfar bara på som vanligt och syns inte.

Bra point och resonemang!

Har aldrig haft några som helst problem med mina apple laptops, tror att de som har problem hörs mer än de som inte har problem tyvärr.

Har en svart macbook c2d inköpt i februari, samt en mbp av senaste snitt 17", highres samt en 2,5år gammal 17" powerbook. Aldrig det minsta problemet med någon av dem, däremot har jag avverkat många pc laptopar genom åren med betydligt mer problem (bla dell, acer, ibm och fujitsu).

fick min mbp för lite mer än en vecka sedan och jag är grymt imponerad av osx, att dess uppbyggnad kan vara så smart. För att vara gui så hanterar den saker på ett mycket smidigare sätt än något av dem os jag kommit i kontakt med tidigare. Jag behöver nästan aldrig röra terminalen känns konstigt, men bekvämt på något sätt. Jag kommer nog aldrig byta till något annan graifisk env. inte ens x11. windows kanske nån enstaka för ett spel som _inte_ skulle funka på mbp. Å andra sidan spelar jag kanske 48 timmar i snitt per halvår.

Efter att varit mer än nöjd i över 10 år med Apple och mina Macar, så kunde jag ta att jag fick 2 MBP utbytta innan de kunde lokalisera felet med alla Kernel Panics. Nöjd var jag under hela resan med Apple Support, kanske inte med kunskapsnivån alla gånger, den varierar starkt på supporten, men definitivt med bemötandet.
Nu är jag dessutom väldigt nöjd med MBP eftersom updaten äntligen kom som fixade den instabila Airporten på somliga apparater och konfigurationer

Kanske är det så att de som är missnöjda hörs mest. Jag har i alla fall inte gjort mycket ljud av mig föräns detta dör upp och det ändå var strike three.
Jag får hoppas att det kommer att gå bra med datorn när jag lämnar in den, men om jag blir utan dator kan jag heller inte jobba vilket blir oerhört komplicerat. Jag har som sagt redan varit ute för det ett par gånger. Det hade varit skillnad om den användes till att bara surfa och spela.

J

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-15 23:14

Känner till 3st MBP med airport-problemet (varav 2 är mina). Prestandan är under all kritik (som modem, ungefär) och signalstyrkan pendlar mellan max och inget och den tappar kontakten allt som oftast (och när det sker fryser systemet under 5-10 sek).
Det har kommit 4(!) uppdatering som har påståtts addressera problemet men det har bara ändrat karaktär, tyvärr.
Problemet verkar bara finnas på MacBook Pro, inte MacBook, där fick man för att man valde en toppmodell...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-15 23:15

Och nej, det är inte bara 2 personer som har det problemet:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1066634&tstart=0

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-16 07:44

Vad gäller stabilitetsproblemen med x86-maccar så har jag stora förhoppningar inför 10.5. Jag har problem med många intel-maccar (mac pro, mac mini, macbook pro) med usel stabilitet.
Än så länge så ger jag Apple möjligheten att det är övergången mellan PPC till x86 som skapat den instabila koden då 10.4 inte var skrivet i grunden för x86. Bättrar det sig dock inte till 10.5 så kommer jag bli ond.

1
Bevaka tråden