Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme och flera USB-enheter

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag planerar att uppgradra nätverket och bredbandet.

Dels vill jag ansuta en HD för back-up och dels en skrivare. Dessutom så småningom ytterligare en HD för film och musik.

Därför står en Extreme på önskelistan. Jag kan se att den endast har en USB-port. Är det möjligt att ansluta flera enheter med en USB-hubb eller finns det bättre lösningar?

Det kanske till och med är bättre med en Netgear-router? Finns det med USB eller FW?

Hur mycket snabbare är FW än USB?

Det blev många frågor. Hoppas jag får svar på de flesta

Lev väl
//tm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 11:59

Har själv en AirPort Extreme som jag är nöjd med. Du kan ansluta en hubb, och göra som du skriver.

Saxat från apple.com:
"Do everything.
What if you’d like to exchange files over your wireless network and still have access to a network printer? Easy. Just connect a USB hub to AirPort Extreme and attach your devices to the hub. Share both a printer and a hard drive, multiple printers, or multiple hard drives."

Ursprungligen av fredHo:

Har själv en AirPort Extreme som jag är nöjd med. Du kan ansluta en hubb, och göra som du skriver.

Betyder d et att sitter det en "hubb" för att kunna läsa olika minneskort i skrivaren som det gör i min HP PS 8150 så kommer minnesläsaren oxå hittas av datorn via nätverket?

Tänk på att hastigheten är endast 1.5 mbit över nätverket till disken...
Allafall max det jag kommit upp i. Verkar vara själva stationen som är seg att hantera hd

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-31 14:08

Har prövat att köra en Iomega Ultramax (1TB) och en HP skrivare till Airport Exreme via liten USB 2 hub. Tyvärr måste jag meddela att det inte funkade särskilt bra. Var för sig var det inga som helst problem. Det gick även att få det att lira tillsammans men det var mycket instabilt. Vanligast var att skivaren inte reagerade vid utskrift. Provade både att koppla via Ultramaxens inbyggda USB-hub och med en separat hub. Samma dåliga resultat.
Vad som först kändes som en enkel bra grej visade sig vara alltför instabilt för att funka i praktoken. Nu har jag bara skrivaren kopplad till Airport Extreme igen. Funkar mkt bättre.
Kanske nån annan har bättre erfarenheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 09:21

Har både hd och skrivare kopplade till min AEBS och det funkar kanon. Saken är den att USB-hubben man ansluter måste vara aktiv, dvs ha egen ström.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-01 10:42
Ursprungligen av Trineo:

Har både hd och skrivare kopplade till min AEBS och det funkar kanon. Saken är den att USB-hubben man ansluter måste vara aktiv, dvs ha egen ström.

Kan mycket väl stämma. Jag har bara provat med passiv minihub. Återkommer när jag provat aktiv.

Ursprungligen av Trineo:

Har både hd och skrivare kopplade till min AEBS och det funkar kanon. Saken är den att USB-hubben man ansluter måste vara aktiv, dvs ha egen ström.

Funderar också på att köpa en Aiprt Extreme och ansluta HD och Skrivare.
Något förlag på en bra hubb?

Nu är jag uppe med en AEBS, men utan skrivare. Min HP PSC 1210 All-in-One verkar inte stödjas av AirPorten

Hårddisken funkar helt ok. Inte supersnabbt, men …

Den ballade ur några gånge i början, men det löstes lätt genom att ansluta den direkt till en Mac. Sedan mata ut den på vanligt sätt och återansluta till AEBS:en.

Det verkar som om AirPort-verktyget buggar i något visst läge och "kastar ut" disken. Sedan är det inte möjligt att hitta den igen. Utan att göra ovanstående operation.

Lev väl
//tm trots allt …

Lånar tråden lite...

Hur snabbt går det egentligen om man har kopplat en hårddisk via AirPort Extreme och använder den nya "n" tekniken? Går det t.ex. att kolla en film på 4GB?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-06 15:26

Har oxå problem med USB-hub kopplad till A Extreme. Datorn hittar inte skrivaren och Hårddiskarna. Den hittar nåt ibland, men väldigt instabilt. Har en aktiv hub. Hårddiskarna funkar bra när det ensamt kopplade till AEn.... Tråkigt att Apple inte kan hålla vad som lovas... De borde sälja en snygg Apple-USB-hub som lirar smärtfritt.

Ursprungligen av c5j:

Har oxå problem med USB-hub kopplad till A Extreme. Datorn hittar inte skrivaren och Hårddiskarna. Den hittar nåt ibland, men väldigt instabilt. Har en aktiv hub. Hårddiskarna funkar bra när det ensamt kopplade till AEn.... Tråkigt att Apple inte kan hålla vad som lovas... De borde sälja en snygg Apple-USB-hub som lirar smärtfritt.

Har samma problem. Har inte el-kabel ansluten till min USBhub. Tror du det hjälper?

Ursprungligen av iJohannes:

Har samma problem. Har inte el-kabel ansluten till min USBhub. Tror du det hjälper?

Vad jag förstått måste du använda en hub som har en egen strömkälla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-06 16:00

Min lirar smärtfritt och det lirar hela tiden... har 1 HD, 1 skrivare.

Jag köpte en Iomega MiniMax. Den har samma form som AE. Dock har jag inte fått den att fungera tillfredsställande ännu. Den försvinner efter ett tag och sedan går det inte att hitta den. Dock fortsätter påbörjade filöverföringar att fungera.

Den har en inbyggd USB-hub.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-30 17:00

Ryktas ju om att nästa update av 10.5 ska lösa problem med Airport-skrivarna och nåt problem med Airport-diskarna. Kanske TimeMachine på Airport-discarna?!

1
Bevaka tråden