Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa webcam

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-07-31 13:49

Jag fick uppdrag av en arbetskamrat att kolla vilken webcam hon skall köpa till sin son eller dotter. Existerar det någon ok kamera för inte för många hundra kronor?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 15:19

Logitech och Creative har webkameror från ett par hundra och uppåt. Dock finns där nog ingen billig variant som är kompatibelt med OSX, ifall det används. Är det windows, så finns där många billiga alternativ. Och då kan du kolla på de vanliga affärerna som t ex SIBA, OnOff och Elgiganten.

Kan rapportera att Logitech Quickcam PRO 5000 fungerar på en gammal PowerBook G4 867 MHz och USB 1.1. Kräver minst Mac OS X 10.4.3 eller macam. För att använda iChat krävs minst 10.4.9. Fungerade direkt! Kostade 449:- på MediaMarkt.

Testade Creative Live! Cam Optia (som enligt Creative ska fungera på Mac) innan men jag tror det krävs USB 2 för att få igång den. Fick bara ON-lampan att lysa och det stämmer med andras erfarenheter på nätet.

Har testat Logitech Quickcam PRO 5000 och haft videokonferens till USA och det funkade jättebra. Om man kan få tag på PhotoBooth fungerade dock bara vissa effekter. Ska tilläggas att specialfunktioner/effekter som kräver installation av den medföljande mjukvaran bara funkar på PC, men alla funktioner i iChat fungerar.

Vad gäller Creatives Live Cam Optia så kan jag iaf direkt säga att om du vill spara pengar så ska du inte köpa den från Creative där den kostar 599 pix. Jag har lokaliserat samma kamera hos Datorbutiken.com för 399 kronor.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad gäller Creatives Live Cam Optia så kan jag iaf direkt säga att om du vill spara pengar så ska du inte köpa den från Creative där den kostar 599 pix. Jag har lokaliserat samma kamera hos Datorbutiken.com för 399 kronor.

Plus 100:- tillbaka (gäller till 2007-08-15):
http://www.promo-creative.eu/summer2007/country/promo_ete_sv.php

Ursprungligen av morgan_a:

Plus 100:- tillbaka (gäller till 2007-08-15):
http://www.promo-creative.eu/summer2007/country/promo_ete_sv.php

Ehm jo det var en sak med det också. Det står 100 tillbaka på den första sidan som du länkar till men om man följer länken vidare till det (enda) stället där erbjudandet gäller - Creatives online-butik och klickar igen på kameran så står det att det är 80 kronor man får tillbaka.

http://se.europe.creative.com/promotion/summer2007/summerXclusives.asp?prod=1492

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ehm jo det var en sak med det också. Det står 100 tillbaka på den första sidan som du länkar till men om man följer länken vidare till det (enda) stället där erbjudandet gäller - Creatives online-butik och klickar igen på kameran så står det att det är 80 kronor man får tillbaka.

http://se.europe.creative.com/promotion/summer2007/summerXclusives.asp?prod=1492

Jag har inte uppfattat det så. Om man klickar på "Så gör du" kommer man till en sida med en blankett som man ska skicka in för att få pengarna tillbaka och i reglerna står inget om att den måste köpas från Creative.

Citat:

För att uppfylla villkoren för detta erbjudande, som ger deltagaren en rabatt på 100 SEK, måste deltagaren uppfylla följande villkor: (i) inköp av Creative-produkten Live! Cam Optia, som benämns "kampanjprodukten", mellan den 21/05/07 och 15/08/07. Anspråk på rabatten måste ha kommit Creative tillhanda senast den 31/08/2007 (poststämpel gäller), samt (ii) deltagaren måste skicka följande till Creative Summer Offers CPG Dept – 084345, Bansha Road, Tipperary Town, Co Tipperary, Ireland "specificerad adress": (a) ifyllt ansökningsformulär för återbetalning, (b) en kopia av inköpsbeviset för kampanjprodukten (c) den inköpta produktens generiska kod i original.

80 eller 100 kr beror nog på om det är med eller utan moms!

Ursprungligen av morgan_a:

Jag har inte uppfattat det så. Om man klickar på "Så gör du" kommer man till en sida med en blankett som man ska skicka in för att få pengarna tillbaka och i reglerna står inget om att den måste köpas från Creative.

80 eller 100 kr beror nog på om det är med eller utan moms!

När man följt den första länken till kameran samt klickat på kameran så står följande längst ned i den där flashanimationen.

Citat:

För bra priser på den här produkten och för att ta del av erbjudandet, besök följande butiker

Den enda butik det finns länk till är Creatives egen onlinebutik. Jag uppfattar detta som att erbjudandet bara gäller om man handlar direkt från dem men jag kan förstås ha fel. Frågan är förstås vad Creative tar ut i frakt om erbjudantet endast gäller hos dem...

Med risk för att detta blir OT (ursäktar isåfall) så har jag kollat och räknat lite, bara i jämförande syfte:

Köp av kameran från Datorbutiken: 399+69(frakt)=468
Köp av kameran från Creative: 599+?(frakt*)=???-100=???

Creative bjuder på frakten om man handlar för över 830 kronor. Vad jag kunnat hitta varierar fraktkostnaden från drygt 80 kronor och uppåt...

Senast redigerat 2007-08-01 11:32
  • Medlem
  • 2007-08-01 18:29

Jag har några, enbart testade, webkameror från Kinstone som jag fått av generalimportöreren och som jag nu säljer. Det är så mkt bättre än de flesta andra kameror. Se gärna tester på www.kinstone.se

Kontakta mig för mer info vid intresse.

/Fredrik

1
Bevaka tråden