Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zyxel versus Netgear router

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undertecknad har hanterat ett antal routers, de flesta av märkena Netgear och Zyxel. De ÄR olika.

Jag ska ta ett exempel:
På Netgear gör man en Port Forwarding som ett enda moment och så är det klart.
På Zyxel gör man två moment – själva Port Forwarding:en på ett ställe, därefter öppnar man motsvarande port i brandväggen på ett helt annat ställe – och först därefter är port-forwardingen igång!

SUA, NAT och Port Forwarding, kameleonter i nördarnas paradis…

Jag känner mig så korkad när jag konfigurerat 20-30 routers men ändå bävar för varje ny, för jag tänker: Vad har de nu hittat på? En ny jättepedagogisk autoinloggning som man inte klarar av, åtminstone om man förutsätter att man ska ha nytta av sina tidigare erfarenheter av routers?… Strategin får naturligtvis bli att jag lär mig just den router jag ska installera, att jag är väl förberedd. Ska det vara så? Finns det ingen Router-ombudsman, RO?

De båda leverantörerna NE & ZY har sålunda olika upplägg av port forwarding och även terminologin skiljer. Jag kan väl hantera det någotsånär men begriper inte varför de måste vara så olika??? Något jag funderat mycket på är om det enklare upplägget (Netgear) kanske är för idioter och det krångligare upplägget (Zyxel) för proffs, kanske? Och jag tvekar om vilken grupp jag vill tillhöra…

Finns det någon här på forumet som förstår dessa olika filosofier – att man hanterar samma sak på så olika sätt. Eller kanske finns det bara åsikter? Jag är alltså intresserad av att höra dem!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-31 01:41

Är det hemmaroutrar du snackar om?

I så fall kan jag berätta att D-Link DI-604 funkar som Netgear. Fast den måste startas om varje gång man ändrar konfigurationen!

Ja, i första hand hemmaroutrar. Fast jag funderar ibland på var gränsen går, eftersom jag hanterar flera nätverk på mellan 3 och 8 användare. Och vad det är som är så himla "hemma" hos en hemmarouter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 21:42

Det är inte en filosofi direkt hos tillverkarna, det är mer en funktion av "billigast möjligt" från tillverkarna..

Personligen kan jag inte påstå att jag tycker något av D-link, Zyxel, Netgear, 3Com eller för den delen Belkins lösningar är knöliga eller ologiska, jag föredrar dock personligen Zyxels model med en regel för brandväggen & en annan regel för port styrningen då den stämmer bättre överens med "riktig" utrustning..

Det som dock märks mest med SOHO routrarna är vilka som satsar mer på att göra dem så billigt som möjligt och sedan kankse patcha om någon klagar (3Com, D-Link) och de som verkligen måste leva på ryktet som de skapar sig med sin utrustning i SOHO klassen (Belkin, Zyxel) då dessa har en tendens att fungera bättre..

Men om man nu letar efter hur man skall göra, så är http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm en bra resurs annars

Det var en trevlig webplats du hänvisar till, pedagogisk dessutom. Jag har skummat den och kan redan nu hantera frågeställningarna bättre märker jag. Du skall ha en eloge för detta.

Skulle du kunna tänka dig att ge bara en kort fingervisning om vad "riktig utrustning" egentligen innebär och när man behöver den ?

1
Bevaka tråden