Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timestretch

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Känner någon till ett program som gör bra timestrech?
Det behöver absolut inte vara i realtid.

Jag har en låt som jag programmerat i 126BPM. Jag har separerat vissa kanaler
och mixat ner dem. Nu vil jag att de filerna (på ca sex minuter styck) ska vara 128 bpm istället.

Låten är programmerad i Cubase och består idag bara av massa wavfiler. En lösning skulle förstås vara om man kunde få hela dokumentet att vara 128 bpm istället. När jag testat att timestrecha direkt i cubaser ligger looparna helt snett.

Jag har även lyft in de långa filerna i Ableton men får det inte att funka riktigt. De håller inte BPMet hela vägen.

Vad jag skulle behöva är ett program där man öppnar en fil, anger ursprungligt BPM och vad man vill att filen ska ha för BPM efter processen.

Bias Peak har en sådan funktion, där man markerar filen och sedan kan man knappa in orginal tempo och vilket tempo man vill ha den i...

http://www.bias-inc.com/products/

Kanske? Funkar kanske på "hela mixen"

Mvh

Har du testat audiowarp i Cubase? Sätt ursprungstempo på klippet, sätt på musical mode eller vad det heter, och ändra projekttempo. Borde funka.

Har aldrig använt det på så vis själv, men audiowarp för att tighta till saker och ting har funkat väldigt bra...

Ursprungligen av outshape:

Jag har även lyft in de långa filerna i Ableton men får det inte att funka riktigt. De håller inte BPMet hela vägen.

Har du testat med de olika autowarpfunktionerna? Är filen i 126BPM och datortajt borde det funka att markera en takt och sedan använda högerknappen ("Warp x BPM from here/Warp straight" osv). Eventuellt behöver du sätta upp warpmarkörer i alla filerna samtidigt för att det ska funka om du har tystnad och sånt i dem.

Annars funkar nog valfri audioeditor för att stretcha om filerna.

Och åtminstone i Logic finns en funktion för att låsa clip mot takter istället för mot tid, just så att de inte halkar runt när man ändrar tempo. Något liknande borde finnas i Cubase tycker jag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-31 22:26

Om du har ableton live så borde det ju funka, se till att ha rätt warpmode bara (beat är dåligt, tone funkar ofta, prova alla och se vilken som funkar bäst).

Gör så här i ableton:

Lägg in hela wavefilen i ett klipp, se till så urspungstempo står på 126BPM och att även mastertempot är 126. Se till så att warp är på i klippet, och att det inte har några fler warppunkter än början och slutet (inga markerade "streck" och pluppar i timelinen på klippet, antagligen detta som bråkar just nu). Sen är det bara att dra upp i 128BPM, dra ut klippet i arrange view och rendera. Bör funka.

Senast redigerat 2007-07-31 22:50

TimeFactory av Prosoniq är ett fristående stretch/pitch program som låter bättre än något annat jag känner till.

Kanske mest för effektens skull, men detta app diggar jag iaf:
http://hypermammut.sourceforge.net/paulstretch/

1
Bevaka tråden