Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna film med mac-mini?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt att bränna ut en IMG-fil och försökt med toast och skivverktyg, men inget har fungerat. Jag undrar ifall någon vet om ens mac mini brännaren är duglig för att bränna ut sådant här eller funkar egentligen bara CD-r bränning? Macen jag har är ca 1.5-2 år gammal alltså en power pc G4 med 1.42 GHz. Brännaren heter "MATSHITA DVD-R UJ-845C"

när jag blev tipsad att använda skivverktyg för att bränna ut IMG-filer så fick jag följande felmeddelande:
"Kunde inte bränna ”stardvdr-s3.img” - Enheten kunde inte kalibrera lasern för mediet.."

Skall jag verkligen behöva gå över till min gamla PC och låta Nero ta över?!!

snälla HJÄLP mig någon!

  • Medlem
  • 2007-07-31 16:41

Vilken typ av DVD-skiva försöker du använda, DVD-R eller DVD+R?

Jag försökte med en DVD-R...

  • Oregistrerad
  • 2007-07-31 23:27

MATSHITA DVD-R UJ-845C klarar givetvis att skriva DVD-skivor, men i det här fallet skulle jag tro att det är fel antingen på mediet eller brännaren.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-01 12:07

Har du testat att bränna i typ 2x? Finns en gammal tråd om problemet här:
http://www.99.se/mac-mini/83206-mac-mini-med-superdrive-braenner-dvd-r.html?highlight=MATSHITA+DVD-R+UJ-845C

  • Medlem
  • 2007-08-02 01:06

1. Uppdatera Superdriven med senaste firmware
2. Prova med DVD-R av annat märke

Eh, skall ni som försöker hjälpa inte först kolla om den DVD-enheten KAN bränna DVD?

Tantstrul: Börja med att under Äpplet välja "Om den här datorn". Klicka sedan på "Mera info..." och sedan klicka på "Skivbränning". Där står det tex "Skriver DVD" om din DVD-enhet kan bränna DVD-skivor.

Jag har nämligen en exakt likadan dator som du och en liknande DVD-enhet och den jag har har i alla fall inte möjlighet att bränna DVD-skivor. Så här står det om denna under "Skivbränning":

MATSHITA CD-RW CW-8124:

Revision av fast programvara: DACD
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (levererad/stöds av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
CD med buffertskydd: Ja
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw
Medier: Nej

Lösningen är att köpa en ny dator eller en extern DVD-brännare. Lycka till!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-02 16:16
Ursprungligen av Taz_1999:

Eh, skall ni som försöker hjälpa inte först kolla om den DVD-enheten KAN bränna DVD?

Tantstrul: Börja med att under Äpplet välja "Om den här datorn". Klicka sedan på "Mera info..." och sedan klicka på "Skivbränning". Där står det tex "Skriver DVD" om din DVD-enhet kan bränna DVD-skivor.

Jag har nämligen en exakt likadan dator som du och en liknande DVD-enhet och den jag har har i alla fall inte möjlighet att bränna DVD-skivor. Så här står det om denna under "Skivbränning":

MATSHITA CD-RW CW-8124:

Revision av fast programvara: DACD
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (levererad/stöds av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
CD med buffertskydd: Ja
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw
Medier: Nej

Lösningen är att köpa en ny dator eller en extern DVD-brännare. Lycka till!

MATSHITA DVD-R UJ-845C är en dvd-brännare. Det fanns att köpa som BTO.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_mini

Vissa äldre brännare klarar inte de nya 16x DVD-skivorna, är det en sådan du har?

Som tidigare sagt, försök först med att uppdatera SuperDrivens firmware (brännarens inbyggda programvara), funkar inte det kan det hända att du helt enkelt får köpa 8x-skivor eller köpa en ny extern brännare eller intern brännare (slim optical drive) och jocksa in den själv.

Yes, det är 16x skivor jag har. Får väl testa uppdatera firmwaren och 8x skivor istället precis som du säger! Skulle det av förmodan inte fungera får jag väl köpa ny brännare
för garantin har ju gått ut...men shit vad segt i så fall!!

1
Bevaka tråden