Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2.04 har plötsligt börjat krascha

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Safari kraschar helt plötsligt. Är tillbaka efter två veckors resa (med svår OSX-abstinens) och datorn har varit helt avstängd. Inga som helst problem innan jag for, men nu stängs det ned efter några sekunder, utan några felmedddelanden.

Allt är uppdaterat och fint på datorn. Körde 3.0-betan för en dryg månad sen, men avinstallerade den. Kan den ha lämnat nåt skräp efter sig?

Mina begränsade systemkunskaper inskränker sig till att kasta Safaris plist samt att reparera skivbehörigheter. Testat detta, men ingen ändring.

Har samma problem här när jag försöker köra safari. Har ej funnit någon lösning ännu :/.

Jag var precis på väg att starta en sådan här tråd, med andra ord får även jag ansluta mig till er skara.

Jag har testat att köra samma fixar som Tomas.

Har däremot inte testat någon Safaribeta.

Senast redigerat 2007-07-15 11:12
  • Oregistrerad
  • 2007-07-14 15:28

Hur länge har ni haft problemet; har det dykt upp de närmsta veckorna? Jag har som sagt aldrig haft problem, förrän nu, efter två veckors frånvaro. Det enda jag gjort med datorn sen senast det funkade sist, är att köra uppdateringar för iTunes och Quicktime.

Kör ni förresten några plugins i Safari? Den enda jag själv kan komma på är Inquisitor.

Det är den sista tiden det dykt upp ja.

Vad jag vet så har jag haft Saft och Inquisitor installerade, har testat att ta bort dem nu.

Safari dör fortfarande.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2007-07-14 18:37

Sedan jag använt betan ett par veckor återgick jag till safari 2.0.4 (419.3) med hjälp av avinstalleraren i beta, och sedan dess blir det ofta instabilt när jag har flera flikar öppna i Safari och Safari varit i gång ett antal timmar, badbollen dyker upp och allt blir plötsligt segt inte bara Safari... När väl Safari stängts av (tvångsavslutat), rullar allt på som det ska.

Börjar misstänka att betan lämnat kvar spår av skräp som skapar denna instabilitet.

Flashpluggen har väl rätt nyligt uppdaterats också tror jag?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-15 14:56
Ursprungligen av batmannen:

Flashpluggen har väl rätt nyligt uppdaterats också tror jag?

Ajdå, den hade jag missat. Uppdaterade den och reparerade behörigheter igen, men tyvärr ingen skillnad. Kollade också nyss på Apple.com supportforum och där tipsade de också om detta. Finns en del där som har samma problem och för nån verkar det hänga samman med QT-uppdateringen och Flash.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-15 14:59
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Ajdå, den hade jag missat. Uppdaterade den och reparerade behörigheter igen, men tyvärr ingen skillnad.

Glömde: Flashuppdateringen avslutas ju med att ens förvalda webläsare startar upp för nån slags verifiering, men i mitt fall innebär det ju Safari, som stängdes efter 1s. Vet inte om flashpluggen inte blev riktigt installerad p g a detta. Skönt moment 22 isf...:tveksam:

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Glömde: Flashuppdateringen avslutas ju med att ens förvalda webläsare startar upp för nån slags verifiering, men i mitt fall innebär det ju Safari, som stängdes efter 1s. Vet inte om flashpluggen inte blev riktigt installerad p g a detta. Skönt moment 22 isf...:tveksam:

Det ska inte ha någon som helst betydelse.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-07-15 10:41

Jag ansluter mig till ovanstående skara som har problem med att Safari 2.04 blivit instabilt efter att man testat 3.0 och gått tillbaks med avinstalleraren.
Mina åtgärder har inte hjälpt heller. D.v.s reparerat skivbehörigheter, återställt Safari, kastat plist-filen.
Så vad göra? Nåt för Apple att fundera på?

  • Medlem
  • 2007-07-15 12:21

Har exakt samma problem.

Har inte kört Safari 3.0 beta.

Men avinstallerar den allt? Kan tänka mig att det som tillhör 3.0 beta borde ha hamnat i webkit.framework.

Öppna info.plist ( /System/Library/Frameworks/WebKit.framework/Versions/A/Resources/Info.plist ) med textredigeraren. Jag har CFBundleVersion = 419.2.1 . Vad har Ni för CFBundleVersion?

  • Medlem
  • 2007-07-15 23:15
Ursprungligen av cEvin Key:

Har inte kört Safari 3.0 beta.

Men avinstallerar den allt? Kan tänka mig att det som tillhör 3.0 beta borde ha hamnat i webkit.framework.

Öppna info.plist ( /System/Library/Frameworks/WebKit.framework/Versions/A/Resources/Info.plist ) med textredigeraren. Jag har CFBundleVersion = 419.2.1 . Vad har Ni för CFBundleVersion?

Jag har haft 3.0 installerat men kör nu 2.0.4 (419.3) och har CFBundleVersion 419.2.1

Ursprungligen av Hubug:

Jag har haft 3.0 installerat men kör nu 2.0.4 (419.3) och har CFBundleVersion 419.2.1

Då måste det vara just den installation av Safari 2.0.4 (419.3) som det är fel på. Har du möjlighet att zippa och kopiera över Safari från en annan Mac? det vore nästa steg jag skulle göra.

  • Medlem
  • 2007-07-16 11:37
Ursprungligen av cEvin Key:

Då måste det vara just den installation av Safari 2.0.4 (419.3) som det är fel på. Har du möjlighet att zippa och kopiera över Safari från en annan Mac? det vore nästa steg jag skulle göra.

Nej, tyvärr...

Kom just på en grej.
Är den någon mer som har kört Xslimmer eller något liknande på sin Safari?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-16 15:25
Ursprungligen av cEvin Key:

Jag har CFBundleVersion = 419.2.1 . Vad har Ni för CFBundleVersion?

Samma här: 419.2.1, samt Safari 2.04/419.3

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-16 21:38

Jag har också samma problem känner jag. Kör med OmniWeb för tillfället. :]

Det här är ett skumt problem. Jag har skapat två användarkonton på min Imac. För mig
funkar Safari helt OK. Men på min sambo's användarkonto kraschar Safari hela tiden.
Har aldrig installerat 3.0 betan någon gång. Sambon får köra Firefox tills vi kommer på någon lösning.

Ursprungligen av Medicinmannen:

Det här är ett skumt problem. Jag har skapat två användarkonton på min Imac. För mig
funkar Safari helt OK. Men på min sambo's användarkonto kraschar Safari hela tiden.
Har aldrig installerat 3.0 betan någon gång. Sambon får köra Firefox tills vi kommer på någon lösning.

Skiljer det sig mellan kontona, borde det hjälpa att slänga bort com.Apple.Safari.plist under Bibliotek/Preferences i det konto där det krånglar. Det ska göras när Safari inte är igång (innan dess kan det kanske vara smart att tömma Safaris cache (alt+cmd+E i Safari).

Hjälper inte det heller, gör då följande: Först, med Safari igång, välj Arkiv-Exportera bokmärken (så spars dessa som en vanlig HTML-fil). Töm cahen igen, stoppa Safari och släng både preferensfilen ovan och hela mappen Bibliotek/Safari för samma användare. För säkerhets skull, dumpa också mappen Bibliotek/Caches/Safari.

När nu Safari startas, har det förlorat alla minnen av vad som gjorts tidigare, så alla inställningar måste göras om och all historia är borta. Bokmärkena är räddade och kan importeras igen.

F Ö: Har han/hon Pith Helmet inlagt? Det är härligt att ha, men ställer tyvärr ofta till elände av det här slaget.

Tack för tipsen elgenper, jag har testat att slänga bort com.Apple.Safari.plist. Det hjälpte inte. Däremot hittade jag föjande tips på apple support: I mapparna Bibliotek/InputManagers finns 2 mappar, PicLens och SIMPL. Drog ut dessa på Skrivbordet och vips så funkade Safari igen. Efter att lagt tillbaka mapparna i InputManagers så funkar återigen Safari. Vi får se om det håller i sig.

Var det inte "SIMBL"? Det är just den Pith Helmet använder. PicLens vet jag inget om.

Jo, det var SIMBL, skrev fel.
Ni andra som haft problem har ni testat och plocka ut och in PicLens och SIMBL?

1
Bevaka tråden