Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket mailprogram är bäst?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
vill ha tips på vilket mail program som är bäst eftersom mitt vanliga Mail i datorn inte vill funka. Vilket ska jag byta till?

mvh
peter

Varför fungerar inte vanliga Mail?

Om du vill byta så är Thunderbird helt OK.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-29 23:02

IMHO....

Gyaz Mail

Jag har (erkänner) inte grävt tillräckligt djupt i Apples Mail men när jag misslyckades skapa olika konton med var sin Inkorg, Sent osv och när jag inte kunde kolla mail på servern först - innan jag laddar hem en massa spam, så började jag leta på nätet.

Gyaz har ett fint grännsnitt och funktionen "Remote" är oumbärlig för mig, jag kan se och hantera alla meddelanden på servern innan jag laddar hem dem. Kunde inte fixa det på Mail.

Kolla på Min struktur i Gyaz

Den enda nackdelen med Gyaz är att man är fast med alla attachments i sina meddelanden, det går inte att ta bort dem för att bara spara själva mailet... tja...

Vill inte säga att den är bäst men klart värt att titta på om man letar efter alternativ till Mail och andra mailprogram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-30 02:31
Ursprungligen av homesick:

Jag har (erkänner) inte grävt tillräckligt djupt i Apples Mail men när jag misslyckades skapa olika konton med var sin Inkorg, Sent osv och när jag inte kunde kolla mail på servern först - innan jag laddar hem en massa spam, så började jag leta på nätet.

Mail.app gör det bästa anser jag. Jag kan nämligen välja om jag vill se en sammanställd inkorg med alla mina mejl eller varje konto var för sig. Det samma gäller för de standardmapparna. Mycket smidigt.

Ursprungligen av homesick:

Gyaz har ett fint grännsnitt och funktionen "Remote" är oumbärlig för mig, jag kan se och hantera alla meddelanden på servern innan jag laddar hem dem. Kunde inte fixa det på Mail.

Får jag fråga varför du behöver den funktionen?

Och för att besvara trådskaparen, Mail.app är det bästa mejlprogammet på Mac som jag har testat. Jag tror att det lilla krångel det kan krävas att mecka igång Mail.app är betydligt bättre investerat där än att försöka lära sig ett helt nytt mejlprogram.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-31 00:33
Ursprungligen av jahve:

Mail.app gör det bästa anser jag. Jag kan nämligen välja om jag vill se en sammanställd inkorg med alla mina mejl eller varje konto var för sig. Det samma gäller för de standardmapparna. Mycket smidigt.

Mea culpa, jahve, grävde mig inte djupt nog i Mail från början. Bra att man kan göra det. Tack.

När jag skrev:
...."funktionen "Remote" är oumbärlig för mig, jag kan se och hantera alla meddelanden på servern innan jag laddar hem dem. Kunde inte fixa det på Mail..." så undrade jahve:

Ursprungligen av jahve:

Får jag fråga varför du behöver den funktionen?

Gyaz erbjuder möjligheten att kolla vad som finns på servern och från foldern "Remote" kan jag bestämma vad jag vill att ska hamna på min Mac och resten kan jag antingen behålla där uppe eller radera. Allt sker enkelt och smidigt.

Vad jag förstår så laddar Mail och många andra mailprogram ner _alla_ meddelande när man kollar mail, sedan får man rensa själv. Nu glömmer vi eventuella anti-spam program som rensar eftersom jag inte använder något - anledningen är att jag inte orkar (ändå) kolla igenom allt som hamnar i spamkatalogen. Många inställningar & möjligheter, kanon, men jag är blixtsnabb på att kolla detta manuellt i "Remote" funktionen i Gyaz. Kolla dessa skärmdumpar:

Gyaz-Remote folder bild 1

Markera meddelanden som du önskar

Header kan ge mig mycket info om jag behöver det

På tal om webmail vs. "lokal-mail" som Emanuel L skrev och som själv föredrar webmail - visst, men jag vill gärna behålla mina mail på datorn (med alla bilagor) och jag kör en daglig kloning med Super Duper till en FW extern HD för att försäkra mig i fall att den interna HDn kraschar (hm... kanske dags nu efter mer än 2 år..)

Oops, märkte precis att jag inte kan boota från min nyss berömda klonade FW externa - tyvärr så orkar inte Powerbooken driva den nya Lacie HD, skapar i denna stund en ny tråd på 99mac - kolla denna tråd

I ärlighetens namn så kan man självklart från t.ex. Gmail eller annan webklient välja och spara de viktigaste bilagorna på Macen

Och som Johan Arvidsson nämner - man kan välja att inte ladda hem alla mail i POP3 inställningar, man kan alltid lämna originalmail på servern. Det kan jag också i Gyaz.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-23 19:17
Ursprungligen av homesick:

Gyaz erbjuder möjligheten att kolla vad som finns på servern och från foldern "Remote" kan jag bestämma vad jag vill att ska hamna på min Mac och resten kan jag antingen behålla där uppe eller radera. Allt sker enkelt och smidigt.

Vad jag förstår så laddar Mail och många andra mailprogram ner _alla_ meddelande när man kollar mail, sedan får man rensa själv. Nu glömmer vi eventuella anti-spam program som rensar eftersom jag inte använder något - anledningen är att jag inte orkar (ändå) kolla igenom allt som hamnar i spamkatalogen. Många inställningar & möjligheter, kanon, men jag är blixtsnabb på att kolla detta manuellt i "Remote" funktionen i Gyaz..

Är man snabbare och säkrare än de olika spam-lösningarna som finns så verkar din modell rimlig. Men jag frågar mig ändå om det inte är rätt skönt att slippa tänka på spam och låta datorn göra jobbet. Vi svenskar (som har sin mesta korrespondens på svenska) har ju extra tur eftersom spamprogram som bygger på sannolikhetsanalys kommer att fungera bättre för oss. Spam och annat otyg är ju sällan på svenska så vanliga ord blir automatiskt "vitlistade" vilket leder till mindre risk att legitima mejl försvinner.
Jag har också för mig att att Mail.app:s spamfunktion inte är lika bra som Thunderbirds, men jag förlitar mig i större grad på min mejlleverantörs spamfilter - och den tar undan huvuddelen spam. Och av det som ändå strilar igenom fångar Mail.app ändå hyggligt. Det är sällan spam besvärar numera. De enda felaktigt spammarkerade mejlen jag har fått under ett par år av sannolikhetsanalyserande spamfilter har varit oviktiga nyhetsbrev med "beställd" marknadsföring.

Ursprungligen av homesick:

Och som Johan Arvidsson nämner - man kan välja att inte ladda hem alla mail i POP3 inställningar, man kan alltid lämna originalmail på servern. Det kan jag också i Gyaz.

IMAP! Jag har dels en kopia hos min internetleverantör och dels en hemma i klienten. Allt är mycket enkelt att synkronisera mellan webklient, mobiltelefonens klient och min dator. De få gångerna jag är i föräldrahemmet tar det inte mer än ett par sekunder innan alla mina mejl är fullständigt synkroniserade mellan de datorer jag använder.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-23 23:23

Jag kan inte lita på anti-spam program, har försökt. Detta är _mitt_ fel.... hur jag än vrider och vänder på det så där sitter jag förbaskat igen och gå igenom skiten ändå.

Detta kräver träning

  • Medlem
  • 2007-08-27 22:42
Ursprungligen av homesick:

IMHO....
Gyaz har ett fint grännsnitt och funktionen "Remote" är oumbärlig för mig, jag kan se och hantera alla meddelanden på servern innan jag laddar hem dem. Kunde inte fixa det på Mail.

Skift+äpple+I?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-29 23:01

Jag kör thunderbird. Men när nya datorn kommer ska jag nog köra mail. Jag får inte till att kunna skicka bilder direkt från iphoto med thunderbird.

Själv skulle jag inte kunna leva utan Entourage, som jag anser sopar banan med alla anda mailprogram för Mac som jag provat, utifrån mina behov märk väl.

Hela frågan är egentligen omöjlig att besvara innan man vet vad du menar med "bäst". Är det programmet med flest funktioner, mest lättanvänt, mest kompatibelt med Windows-världen, eller vad är det egentligen du värdesätter?

Jag kör helst utan klient och nöjer mig med webmail. Tycker personligen att det är bättre och smidigare. Men det här är ju ingen direkt svar på din fråga.
men iaf ...

Anledningen till att jag frågar denna fråga är denna:

http://www.99.se/apple-programvara/221354-hjaelp-min-mail-oeppnar-huvudfoenstret-gar-att-avsluta.html

grrr.. börjar bli lätt frustrerad nu... och snart kanske jag tom ominstallerar hela systemet.. vad tycker ni.. eller ska jag börja gilla ett annat mail program kanske.. skönt att ni finns iallafall... kan ju kännas ensamt ibland med mac i en kall PC värld

Google Mail med tillhörande Mailplane!
Efter en hårddiskkrasch inser jag vilken fördel det är att ha mailen ute på nätet.

Ursprungligen av Sventa46:

Google Mail med tillhörande Mailplane!
Efter en hårddiskkrasch inser jag vilken fördel det är att ha mailen ute på nätet.

Håller med, det är guld att inte köra POP3 i såna lägen. Mailplane bidrar inte med så mycket jämfört med en webbläsare + google notifiers på de flesta områden, förutom möjligheten att attacha filer från operativsystemet. Det är riktigt smidigt. Bara släppa filen på Mailplane i docken

Ett litet sidospår bara.. POP3 innebär ju inte att man måste hämta mailet så det försvinner från servern. Jag använder Mac.se och jag hämtar till Apple Mail med POP3 men låter alltid alla mail ligga kvar på servern. Då finns alla gamla mail tillgängliga från webbklienten.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-31 13:12

Mail är ett underbart program, men pga att det strular med åäö till Windows väljer jag Entourage som också är mycket kompetent.

Upplevde att mail är mycket sämre på spamskydd än thunderbird.
Finns det nåt sätt att avhjälpa detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 14:53
Ursprungligen av Code Red:

Upplevde att mail är mycket sämre på spamskydd än thunderbird.
Finns det nåt sätt att avhjälpa detta?

Jag använder SpamSieve, fungerar finfint.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-31 15:08
Ursprungligen av berdan:

Jag använder SpamSieve, fungerar finfint.

Lovar högtidligt att inte tjata mer om mitt Gyaz Mail men SpamSieve anses fungera kanonbra med det. För dem som vill använda Anti-Spam program alltså.

Men men, nu är jag lite nyfiken på Mail igen och vill egentligen testa det mer ingående, och SpamSieves manual på hemsidan är kanonbra på att förklara setup, hm.... kanske värt ett försök.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 15:10

Enligt mig är det smidigast att använda Googles e-posttjänst Gmail, som hanteras i webbläsaren. Och med komplement som Gmail Notifier, som signalerar nyinkomna mail, så har jag alla de funktioner som jag behöver. Att kunna komma åt sin mail från vilken internetansluten dator som helst, är ju väldigt praktiskt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-24 08:02

Jag skulle vilja att mail klarar av att hantera "tags" som det funkar i gmail.

Nu är det inte så så jag använder
Mail, ibland för att skicka saker( genom quicksilver).
Mailplane för att läsa.
gmail.com för att slippa öppna mailplane

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-08-26 12:19

Jag har kört Mail och har nu bytt till Thunderbird och jag kan säga att jag gillar Thunderbird bättre tycker att det är bra att man kan installera plugin som med firefox kanske också går till mail har inte testat.

Jag kör Gmail via Mail. POP3 men lämnar all e-post på servern. På det sättet har jag alltid tillgång till min e-post via Mail på min dator och samtidigt på alla andra datorer via Gmails webbtjänst. Jag vill inte köra webbtjänsten på min egna dator, föredrar att ha e-posten lättsorterad och Spotlight-sökbar via Mail.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-29 17:27

Så rätt, så rätt

Tack

  • Medlem
  • 2007-08-30 12:58

Mail löper amok

Har importerat brevlådor till Mail från Mozilla/PC. Det har gått bra, men nu äter Mail upp hela datorn. Jag ser hur det tickar iväg i Aktivitetskontrollen och på ett par minuter är programmet uppe i 600 mb. Kan det vara någon importerad inställning från Mozilla som spökar? /Eva

1
Bevaka tråden