Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel vid diskkontroll

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-06-03 14:28

Hej.

Jag gjorde en "kontrollera Skiva" i "Skivverktyg". När den kontrollerat klart fick jag beskedet

Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enhetshuvudet behöver en mindre reparation
Enheten Macintosh HD behöver repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras

Ok tänker jag, det är väl bara att klicka på "Reparera skiva" knappen som finns under "kontrollera skiva" men icke. Den går inte att trycka på, den är gråmarkerad och inaktiv.
Jag har även provat att reparera skivbehörigheter men det hjälper inte.

Någon som några tankar på vad jag kan göra för att lösa detta. Jag märker inte direkt av att det är något som inte stämmer men det är ju aldrig roligt när något inte är som det ska.

Queux

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-06-03 14:35

Gjorde en kontroll till och fick följande resultat.

ontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
%)
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enhetshuvudet behöver en mindre reparation
d.",1)
Macintosh HD
Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras

Tja, vad ska jag göra...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-03 15:34

Du kan inte reparera startdisken. Stoppa in systeminstallations CD/DVDn och starta om med C nertryckt. Kör sedan Skivverktyg från CD/DVDn.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-06-03 22:05

Hur mycket behöver jag spara innan. Reparerar den bara eller blir det en ren ominstallation?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-03 22:34

Du ska inte göra någon ominstallation, bara använda CDn som startdisk och köra Skivverktyget därifrån.

Den reparerar bara om du väljer skivverktyg och kotrollerar/reparerar skivan från OSX-skivan. Vanligtvis behövs alls ingen backup vid reparation med skivverktyg., men som alltid ska man ändå ha backup på viktiga filer oavsett.

AppleJack är även det en bra lösning speciellt ifall du inte har tillgång till installationsdisken.
http://applejack.sourceforge.net/ och du följ instruktionen genom att läsa den innan installationen!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-30 10:18

Nu kapar jag tråden, men jag har precis samma problem som trådstartaren. Jag kan dock ej ens välja vare sig "kontrollera" eller "reparera" från OSX-skivan.

Kan det vara något fel på min HD (datorn ÄR väldigt långsam och seg!) - hur vet jag det och hur reparerar jag? Jag väljer "Applications" och sedan "Utilities" på CD-skivan - startar sedan "Skivverktyg" och väljer sedan skivkontoll för Macintosh HD - men knapparna "kontrollera" resp "reparera" är alltså gråmarkerade och ej valbara.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-30 14:16
Ursprungligen av aelva:

... knapparna "kontrollera" resp "reparera" är alltså gråmarkerade och ej valbara.

Det beror på att Macintosh HD är startdisk. Som jag skrev i ett tidigare inlägg:

"Du kan inte reparera startdisken. Stoppa in systeminstallations CD/DVDn och starta om med C nertryckt. Kör sedan Skivverktyg från CD/DVDn."

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-30 17:41

Jag gjorde just detta - men dessa knappar är gråmarkerade även när CD-skivan är i och c varit nedtryckt...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-30 21:46

Hum, letade efter lite andra instruktioner, och där stog det att man skulle hålla ner alt-tangenten när datorn startar upp. men jag valde systeminställningar->startskiva och fick enkelt nog välja där. sedan kunde jag köra reparationen. datorn verkar lite kvickare nu! ska se om den där otroliga segheten kankse har minskat.

Boota upp med Command + S intryckta. Du kommer att se en massa text rulla förbi på en svart skärm, till slut stannar den och väntar på att Du skall skriva något. Skriv då EXAKT (men utan citationstecknen): "fsck -y -f" där du har mellanslag före varje minustecken (eftersom tangenterna nu följer amerikansk standard måste Du använda antingen (? +) eller minus på det numeriska tangentbordet för att skriva -). Skriv ABSOLUT inget annat i detta läge om Du inte vet vad du gör!

Tryck sen på return och vänta lite. Så småningom får Du ett meddelande om att skivan är OK, annars upprepa precis samma procedur tills Du får meddelandet.

När Du fått det, skriv helt enkelt "reboot" och tryck return. Nu borde problemen vara lösta och uppbootningen gå normalt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-31 12:38

elgenper

Räcker det inte med "fsck -fy"?

Jorå, är man rädd att slita ut minusteckentangenten så....

Allvarligt talat, man kan lägga flera växlar efter varann. Själv använder jag inte kommandoraden oftare än att jag vill se tydligt vad jag gör, och då tycker jag om att växlarna syns separat.

En lustighet: när jag gjorde detta häromdagen på min nya MacPro upprepade den själv kommandot det antal gånger som behövdes för att få skivan felfri; jag behövde inte skriva in det på nytt. Är det p g a Intelprocessorn; det har aldrig hänt med mina G4 o G5?

Men skivverktyg kan INTE reparera, vad gör man då?

Felmeddelande med Skivverktyg:

Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Ogiltig omfattningsangivelse
Felaktig storlek på filen Rulers.rsrc
(det ska vara 0 istället för 6597069766656)
6597069766656
tent entry",0)
Felaktig blockräkning på filen Scripting.rsrc
(det ska vara 0 istället för 15)
Kontrollerar filer med flera länkar.
Kontrollerar kataloghierarki.
Ogiltig räkning av katalogobjekt
(det ska vara 1 istället för 1025)
)
Kontrollerar filen Utökade attribut.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Bitmönsterenheten behöver en mindre reparation
Kontrollerar information på enheten.
Räkning av fritt utrymme på ogiltig enhet
(det ska vara 6894102 istället för 6894087)
Enhetshuvudet behöver en mindre reparation
Enheten Macintosh HD behöver repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel

En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras

Om man startar upp med DVD-skivan och kör Skivverktyg från den så talar detta program om att det inte kan reparera. Vad göra då för att åtgärda ovanstående fel? Tacksam för tips!

Funkar inget annat får man väl släppa loss Diskwarrior på disken...

Programmet behöver samma sak som DVD-skivan - alltså komma åt din hårddisk "utifrån" för att kunna göra ngt. DW kan läggas på en DVD som man sedan bootar ifrån.

Samtidigt tycker jag DW är sista utvägen....

Alternativ B:

Backa upp egna filer, radera disken vid en nyinstallation av systemet

Alternativ B är gratis, DW från www.Alsoft.com kostar 700:- ...

Ursprungligen av Goflorp:

Funkar inget annat får man väl släppa loss Diskwarrior på disken...

Faktum är att vi kört DW och märkligt nog talar detta program om att disken är felfri...

Men datorn uppträder lite konstigt med en och annan kernal panic och Skivverktyg hittar ju mängder av del, men Skivverktyg klarar alltså inte av att fixa till dem.

Vi söker vidare efter lösning...!

Tror den gamla regeln gäller än

Hitta lösningen tar 3 dagar, en omformattering och ominstallation tar...2 timmar?

Var lägger man tiden ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 13:08
Ursprungligen av Goflorp:

Tror den gamla regeln gäller än

Hitta lösningen tar 3 dagar, en omformattering och ominstallation tar...2 timmar?

Var lägger man tiden ?

Man tar reda på lösningen på en halv dag, lär sig nått nytt och återanvänder den nästa gång man stöter på problemet.

1
Bevaka tråden