Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris för logo

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är ett rimligt pris?
Om man ska ta fastpris..

Någonstans mellan 200 och 2 miljoner är väl hyfsat standard. Finns ju undantag förstås.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 09:10

Mm, inte lätt att prissätta en logotyp. Frågeställningar som kanske kan vägleda dig:

  1. Är det en logotyp för ett företag/förening?

  2. Ska loggan användas i trycksaker och/eller webb?

  3. Ska loggan användas en kort period eller tillsvidare?

Jag hade reglerat priset efter om arbetet görs till företag, förening eller privatperson. De måste ha råd att betala priset och inte se det som en kostnad... Skriv gärna svar på frågorna, så kanske jag kan ge dig ytterligare eller mer specifika tips.

Ursprungligen av Reisan:

Mm, inte lätt att prissätta en logotyp. Frågeställningar som kanske kan vägleda dig:

  1. Är det en logotyp för ett företag/förening?

  2. Ska loggan användas i trycksaker och/eller webb?

  3. Ska loggan användas en kort period eller tillsvidare?

Jag hade reglerat priset efter om arbetet görs till företag, förening eller privatperson. De måste ha råd att betala priset och inte se det som en kostnad... Skriv gärna svar på frågorna, så kanske jag kan ge dig ytterligare eller mer specifika tips.

Jag tänkte göra ett logotyp som person som driver ett litet företag. Hon kommer ha den på hemsidan och säkert på visitkort osv. just denna logotyp kommer att bli företagslogo antar jag

Nu har hon fått ett pris. (Kompispris)
Men sen tänkte jag kanske runt 650kr/timmen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 12:46
Ursprungligen av Emanuel L:

Jag tänkte göra ett logotyp som person som driver ett litet företag. Hon kommer ha den på hemsidan och säkert på visitkort osv. just denna logotyp kommer att bli företagslogo antar jag Nu har hon fått ett pris. (Kompispris) Men sen tänkte jag kanske runt 650kr/timmen

Ok, schysst med kompispris. Ensamrätt på logotypen är också något att tänka på. Köper hon enbart rätten att använda den eller har hon köpt ägarskapet av logotypen, så får man räkna in detta också. Ja, 650 kr/tim är ett mellanpris och väldigt rimligt.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, schysst med kompispris. Ensamrätt på logotypen är också något att tänka på. Köper hon enbart rätten att använda den eller har hon köpt ägarskapet av logotypen, så får man räkna in detta också. Ja, 650 kr/tim är ett mellanpris och väldigt rimligt.

Tack Reisan

Kan man ta samma timpris för vanliga bilder oxå? Som ska användas till annat än just logo?
Klart man kan. Men är det rimligt eller ska man tänka på olika sätt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 14:23
Ursprungligen av Emanuel L:

Kan man ta samma timpris för vanliga bilder oxå? Som ska användas till annat än just logo? Klart man kan. Men är det rimligt eller ska man tänka på olika sätt?

Man kan ta arbetskostnad för fotografier också. Om du tar bilden själv och även gör viss efterbehandling av fotot så är det ju en arbetskostnad. Om du tar fotot enbart och säljer så är det ju tid och utrustning som ska räknas på. Och slutligen i alla de olika fallen, ska rättigheten bekostas. Rätten att använda eller ägarskap av fotografier.

Same, same, but different..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 09:10

Logo utan eftertanke, reasearch eller validering, Platta folköl - 30.000

Sen beroende på ansats och tid upp till 2 eller 3 miljoner

/Tangen

Följ BLFs prislista när det gäller foto, finns att beställa via www.blf.se

Ursprungligen av mmmikael:

Följ BLFs prislista när det gäller foto, finns att beställa via www.blf.se

tack. men jag måste vara du, vart hittar jag uppgifter om detta?
på sidan alltså..

tackar

1
Bevaka tråden