Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filsystem på extern HDD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2007-07-30 16:07

Vilken filsystem bör användas på en extern HDD? Just nu kör jag min externa HDD med FAT32 som inte fungerar så bra. Kan inte ha filer större än 4 GB på HDDn och kan inte flytta/kopiera/klippa ut filer/mappar och flytta runt på den externa HDDn.

Vilket filsystem ska jag byta till, och hur gör jag det enklast?

/Molle123

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-30 16:21

Beror väl lite på vad du skall använda den till, dvs ska den kopplas till både Mac och PC eller bara den ena.
Ska du bara ha den kopplad till en/flera macar är det ju enklast att använda HFS+.
Ska den kopplas till både en Mac och en Windows burk så bli det värre oavsett om du väljer att ha HFS+ eller NTFS som filsystem så måste du inteallera stöd för filsystemet på den maskin som inte stödjer det.
Bör påpekas at OSX kan läsa NTFS men inte skriva, Windows har inget stöd för HFS alls.
Det finns däremot programvaraor som löser detta till båda operativsystemen, bara att söka i forumet så hittar du det.

  • Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2007-07-30 16:25
Ursprungligen av Narogh:

Beror väl lite på vad du skall använda den till, dvs ska den kopplas till både Mac och PC eller bara den ena.
Ska du bara ha den kopplad till en/flera macar är det ju enklast att använda HFS+.
Ska den kopplas till både en Mac och en Windows burk så bli det värre oavsett om du väljer att ha HFS+ eller NTFS som filsystem så måste du inteallera stöd för filsystemet på den maskin som inte stödjer det.
Bör påpekas at OSX kan läsa NTFS men inte skriva, Windows har inget stöd för HFS alls.
Det finns däremot programvaraor som löser detta till båda operativsystemen, bara att söka i forumet så hittar du det.

Lär blir med bara Macar iaf.

Vad kallas "HFS+" i skivverktyg?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-30 17:35

Mac OS Extended (journalförd)

1
Bevaka tråden