Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se - Sveriges 62:e mest googleindexerade webbplats!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade sajten trafiktoppen.se och upptäckte att 99.se ligger på 62:e plats över mest indexerade svenska sajter hos Google. Kul!

http://trafiktoppen.se/

(Om källan är helt trovärdig har jag dock ingen aning om.)

Lite kul att IDG.se låg på 63:e plats

Ursprungligen av Björnström:

Lite kul att IDG.se låg på 63:e plats

Frågan är om det egentligen betyder något?

Ser dessutom att Macworld.se ligger på 19:e plats vad gäller Alexa-rankningen. Inte fan betyder det att MW är en av Sveriges 20 mest besökta webbsidor, även om man naturligtvis hoppas att folk läser ens artiklar!

Ursprungligen av Mikamar:

Frågan är om det egentligen betyder något?

Precis, falun.se ligger femma och nora.se ligger på trettonde plats. Det lär väl knappast vara landets viktigaste webbplatser...

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Precis, falun.se ligger femma och nora.se ligger på trettonde plats. Det lär väl knappast vara landets viktigaste webbplatser...

Det har väl aldrig någon påstått? Mest indexerad sajt handlar ju om hur stor (antal sidor) den är.

Ursprungligen av Kristofer:

Det har väl aldrig någon påstått? Mest indexerad sajt handlar ju om hur stor (antal sidor) den är.

Nja, det konstaterades ju att IDG låg efter, och då ville jag visa på några som låg före, för att lite ifrågasätta det stora i det hela. Det var dock inte meningen att vara onödigt negativ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-29 23:04

Vi är bättre än IDG, thats why!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-29 23:14

Riktigt häftigt tycker jag!

Alexa rankningen är lite konstig. Under en period installerade jag en "Alexa toolbar" på min PC som jag använde för ett par år sedan. Då kände datorn av vilka sajter jag besökte. Eftersom jag fanns på 99mac en hel del så ökade vår Alexa ranking rejält! När jag tog bort toolbar:en efter någon månad så sjönk vår siffra igen.

Jag tror man har stor nytta av att skriva internationella nyheter som länkas in från exempelvis MacNN, Digg etc för att få höga Alexa rankings.

Ursprungligen av Björnström:

Alexa rankningen är lite konstig. Under en period installerade jag en "Alexa toolbar" på min PC som jag använde för ett par år sedan. Då kände datorn av vilka sajter jag besökte. Eftersom jag fanns på 99mac en hel del så ökade vår Alexa ranking rejält! När jag tog bort toolbar:en efter någon månad så sjönk vår siffra igen.

Det jävliga är att svenska Wikipedia har "hög Alexa-rankning" som ett urvalskriterium för vilka sajter som får vara med i uppslagsverket. Detta är extra beklagligt för sajter som 99.se med tanke på att programmet främst installeras av amerikanska Windows-användare och hur många av dessa surfar in på en svensk Macsajt?

Kul sajtidé, men "sveriges mest välindexerade sajter" är nog inte helt rätt. Eventuellt är det "de mest välindexerade sajterna under .se".
Min egen sajt pop.nu, med 150000-250000 indexerade sidor (beroende på googles dagsform och var i indexeringsprocessen den befinner sig), fanns t ex inte med.

(Nu ser jag att det står i sidfoten att det är .se-domäner som räknas. Varför då inte skriva det?)

1
Bevaka tråden