Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 17" Intel Core Duo blir långsammare med tiden!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte min iMac för c:a ett år sen, och då tyckte jag att den var supercool och snabb, men nu efter ett år så är den riktigt riktigt långsam, händer då och då att safari stänger ner sig, datorn börjar tänka som ett kärnkraftverk i c:a 5-6 min när datorn inte gör nånting speciellt, vet inte om safari är boven i det hela, bör man avända firefox istället?

Har tagit bort alla program jag inte använder, finns bra med utrymme på hårddisken och skrivbordet är nästan helt tomt, vad är fel?

Och då och då händer det att datorn blir obrukbar när den börjar tänka för mycket, bara att stänga av datorn och börja om igen!

Har du kollat med programmet Aktivitetskontroll? Om du startar det och väljer Alla processer i menyn överst så ser du allt som pågår i maskinen. Klicka någon av rubrikerna för att sortera efter den kolumnen t ex % processor. Ser du då något som drar kraft i onödan? Gör motsvarande med kolumnen Verkligt minne. Har du något som stjäl minne i onödan?

Min mac pro havirerade för några dagar sedan .. samma symtomer som du har ...

vad du skall köra är att gå in i skivverktyg i verktygsprogram mappen som finns i program mappen ...

börja med att kontrollera / reparera skivbehörigheter ... efter det kontrollera / reparera skiva ...

boot efi kan få helt f*€#" skivbehörigheter och många andra filer .. specielt om du gjort "ibland" som jag och bara stängt av datorn för du varit för lat att avsluta alla program ..

gör det jag skrev och återkom sedan ...

Det finns en oskriven regel på Mac att aldrig tvingar ner datorn om det inte är absolut nödvändigt. Det är att be om bekymmer.

(Förtydligande: Nu menar jag inte att trycka en gång på en iMacs strömbrytare så datorn sätts i vila. Jag menar när man håller inne strömbrytaren flera sekunder och på så sätt stänger av den helt. Använd inte detta som avstängningsmetod.)

Om man får en hängning och måste tvinga ner datorn så rekommenderar jag att man direkt kontrollerar hårddisken. Det finns ett gratisprogram som underlättar detta. Installera AppleJack så kan man direkt efter en krasch reparera både hårddisk och behörigheter. Håll ned kommando S när datorn startar och skriv (utan fnuttarna) "applejack auto restart". Vänta 5-10 minuter och när man hör startljudet är den klar.

Safari verkar vara programmet som tar upp störst plats och hänger upp dom andra programmen ganska ofta...synd!

Safari är en minnestjuv. Ha för vana att stänga av Safari om den inte ska användas på ett tag så frigörs minne till övriga program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 10:05

Kolla att alla program du har kör som Intel och inte under Rosetta. Det händer tydligen ibland att Safari byter till rosetta om du har nån plugin som är PPC.

Bra tips om Rosetta.

Håll koll på PPC-program så här. Öppna Aktivitetskontroll och högerklicka i kolumnrubrikerna. Aktivera Typ. Sen ser man vilka PPC-processer man har rullande.

Eller ladda ner ArchDetect som scannar av hårddisken och visar vilka progam som har PPC-kod.

1
Bevaka tråden