Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med MBP + Extern skärm (40" TV)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-07-12 13:54

Hej hej!

Vet inte riktigt om det platsar här i MBP forumet eller om jag skulle postat det under bildskärmar istället? Jag vet ju inte riktigt vad som är fel...

Min gamla 32" LCD TV valde ju att lägga av helt och hållet (invertern troligen). Butiken ordnade så att jag kunde få en ny på garantin och betala lite mellan så jag kunde byta upp mig. Så idag har jag en 40" Sony Bravia U-serie LCD på väggen. So far so good.

Med min gamla TV och MBP:n var det aldrig några problem - jag körde Front Row i OS X och jag bootade upp i Windows Vista och körde spel på TV:n. Allt fungerade fint.

Nu funkar det inte så bra längre. När jag kör i OS X flimrar bilden ganska kraftigt lite då och då - flimrar är kanske fel ord, den darrar liksom mer i sidled. Min tanke var att det kan vara för att jag har högre upplösning i min MBP (1440 x 900) än vad TV:n klarar av (HD ready - 1366x768 - men ändå). men det var ju aldrig några som helst problem med min 32" TV.

Ännu värre är att när jag nu bootar upp i Windows Vista så får jag ingen bild alls. TV:n blinkar till, men säger sedan att den inte får någon signal och går ner i viloläge efter en stund. Har provat att ändra upplösningar osv, men nähädå. Inget funkar.

Jag kopplar ihop min MBP med Sonyn genom Apples DVI-VGA adapter och sedan vga-vga kabel till Tv:n eftersom den inte har DVI in.

Någon som kan hjälpa?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-19 21:35

Mycket konstigt. Om du inte får någon bra feedback här skulle du kunna fråga på Minhembio.com där finns mycket kunnigt folk. Jag skulle tippa på att det har med upplösningen att göra. Som jag förstått det brukar VGA vara ganska så klyddigt.

kolla så du har rätt uppdateringsfrekvens inställt..

Vet inte om du har löst det här problemet än men jag skulle råda dig att prova med en DVI-HDMI-kabel istället. FInns på NetOnNet för nån hundring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-24 22:19

pixelmapping, mata den med 1280x768 60hz så kommer den igång. den klarar inte att matas med native över vga

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-25 07:48
Ursprungligen av snufsan:

pixelmapping, mata den med 1280x768 60hz så kommer den igång. den klarar inte att matas med native över vga

Det kan nog stämma, jag har lite problem med 1366x768 på min tv oxå med vga från mac'en.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-07-25 11:00

Som kirika skriver köp en DVI - HDMI kabel finns billiga på Kjell & co med fler. Då kommer dina problem försvinna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-25 22:40

en dvi kabel kommer inte lösa det på sonys u-serie. den har upplösningen 1366x766 men den kan inte ta emot den. via dvi kommer det inte heller bli bra, kanske tom sämre. http://pixelmapping.wikispaces.com/Sony+TVs

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-25 23:35

du kan mecka med egna upplösningar med switch resolution x. jag matar min u2000 med 1360x768 60hz och då slutar bilden skaka iaf.

PS: det kommer va samma "fel" från alla datorer oavsett operativsystem.

Det stammer som snufsan sager att man bara far pixelmappat genom VGA och inte genom HDMI.

Problemet ar dock att man med VGA-kabel inte far bilden anda ut i kanterna. For mycket jobb helt enkelt. Personligen kor jag genom composite (3 kablar) da fargerna tycks bli lite battre. (Ar i USA just nu sa ber om ursakt for avsaknad av svenska tecken).

1
Bevaka tråden