Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5:a som vägrar starta. Vart vänder man sig utan applecare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-07-29 20:01

Som relativ nybliven switcher har jag nu i 2,5 år levt ett trevligt liv ihop med min Powermac G5 dual 2.0.

För någon månad sen började datorn uppföra sig lite konstigt då den inte ville starta direkt utan jag fick vänta någon minut innat jag kunde trycka en gång till och få den att starta. Den ville heller inte starta efter att varit satt i sleep läge.

Problemen har bara blivit värre och värre och efter mycket läsande på nätet så har jag provat att dra ur sladden en tid och resetat pmu och bytt batteri men det blir bara värre och värre. Nu sedan några dagar verkar den inte vilja starta alls. Datorn innefattas inte av utbytesprogrammet för nätaggregaten och jag kan höra att det knäpper igång när kontakten sätts in.

Så nu är frågan vad man skall göra med den?
Den är ju inköpt över nätet hos Apple utan applecare (naturligtvis) och bevisa att problemet har funnits från början lär nog bli svårt när den funkat bra i 2,5 år.

Var vänder man sig för att få en service på denna datorn. Är det Apple eller till närmaste serviceställe (PowerPC i Lidköping).
Har ju läst diverse skräckhistorier om serviceärenden hos Apple.

Är det någon som har en koll på vad de olika delarna kostar, nätaggregat, moderkort m.m. och vad kostar felsökning hos Apple.

Mvh
Kalle

Jag skulle inte tveka på att lämna in den.

Det går inte att boota på CD heller?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-07-29 22:42

Problemet är att den helt enkelt inte vill starta.
Inga ljud eller fläktar eller nåt.
Som gammal PC ägare blir man ju lite tokig eftersom man inte kan börja testa själv att byta ut detalj för detalj för att se vad som är fel eftersom allt är special.

Men det jag funderar på är vart det är bäst att vända sig till apple eller till närmaste serviceställe.

Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 12:02

Tjena, har haft liknande problem. Det var nätaggregatet som behövde bytas ut, för den kunde inte mata ström ordentligt. Det täcktes inte av Applecare, så jag lämnade in den till ett auktoriserat service-ställe i Stockholm (där jag köpte den), så beställde de hem ett nytt och bytte på en dag. Minns inte exakt, men har för mig att det gick på 2.000:- inkl. arbete. Men det var ju billigare än att köpa en ny, och nu när G5 har några år på nacken kanske det är ännu billigare..

I teorin så borde du såklart kunna byta nätaggregatet själv om man bara tar reda på vad det är för sort. Man kan Mac-mecka mer än man tror!

Jag skulle vara försiktig när det gäller att peta i datorer - man ska veta vad man gör. Att byta nätagg. på en PMG5 är sådär enkelt. Du måste ta bort processorerna & typ allt. ESD-band, bra ljus, en servicemanual och att man är lite "elektronik-händig" krävs. Rätt verktyg också!

1
Bevaka tråden