Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk - köptips

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag behöver ytterligare en extern hårddisk och jag undrar lite vad jag skall köpa för något. Jag vill ha en stor hårdisk, någonting i stil med 250-300 GB. Den skall vara ganska tyst men det skall inte bli värmeproblem om man har på den länge. Det får gärna finnas både USB och firewire-anslutningar och om den funkar som hubb också vore det grymt. Dessutom skall den vara snabb att arbeta från (7200 rpm och snabb söktid) och snygg och matcha min macbook pro. Alla tips uppskattas...

Ursprungligen av fredrik_bt:

Jag behöver ytterligare en extern hårddisk och jag undrar lite vad jag skall köpa för något. Jag vill ha en stor hårdisk, någonting i stil med 250-300 GB. Den skall vara ganska tyst men det skall inte bli värmeproblem om man har på den länge. Det får gärna finnas både USB och firewire-anslutningar och om den funkar som hubb också vore det grymt. Dessutom skall den vara snabb att arbeta från (7200 rpm och snabb söktid) och snygg och matcha min macbook pro. Alla tips uppskattas...

Det brukar oftast pratas om Maxtor och Lacie -diskar. Jag sitter och kör en backup just nu mot en Maxtor, men jag har nyligen råkat ut för en krasch med en Maxtor så jag är inte helt nöjd med dem. Att hitta en disk som matchar din macbook pro vet jag inte om det går, ingen av mina maxtor matchar min macbook :-). Jag planerar att köpa en ny, och det lutar åt en 1TB Lacie men jag har inte bestämt mig än. Fundera på vad du ska ha den till, backup eller online-arbete, att den ska fungera som hub vete sjutton om det finns. Jag har en Maxtor nätverksdisk som sitter direkt på switchen om det är något sånt du tänker på?

Jag är själv ett fan av Western Digital hårddiskar rent generellt och nu har dom släppt en ny serie som jag gillar skarpt, MyBook, finns Essential och Premium Edition, i Premium varianten finns både firewire och usb.

http://www.wdmybook.com/

Ursprungligen av David Sinclair:

Jag är själv ett fan av Western Digital hårddiskar rent generellt och nu har dom släppt en ny serie som jag gillar skarpt, MyBook, finns Essential och Premium Edition, i Premium varianten finns både firewire och usb.

http://www.wdmybook.com/

skitfula.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-28 22:31
Ursprungligen av iJohannes:

skitfula.

Utveckla gärna. Har du sett dem live? Lyssnat på dem?

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-04-23 09:39

har mer eller mindre precis köpt mig en iomega Minimax 250g riktigt fin HD som ser ut som en MacMini, utöver HD är en USB- samt Firewirehubb inbyggd. Finns på Applestore.

Kanske den nya "Lacie Mini Hub, USB & Firewire Hard Drive"
250 GB, 300 GB, 400 GB eller 500 GB
Item Number 301039 osv
4 USB-portar och 2 Firewire

Ursprungligen av Saffran:

Kanske den nya "Lacie Mini Hub, USB & Firewire Hard Drive"
250 GB, 300 GB, 400 GB eller 500 GB
Item Number 301039 osv
4 USB-portar och 2 Firewire

Den verkar väldigt bra och billig, finns det några problem med kvaliteten eller är det nåt annat man bör tänka på. Jag har tänkt att huvudsakligen använda hårddisken som arbetsdisk för foto och film, jag har redan andra diskar för backup och arkivering av data.

Tack för alla svar

Mvh
Fredrik

G-Drive rekommenderar jag, snabb, snygg och nästan ljudlös.
Gjord för att hålla som arbetsdisk utan att bli överhettad.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

G-Drive rekommenderar jag, snabb, snygg och nästan ljudlös.
Gjord för att hålla som arbetsdisk utan att bli överhettad.

den verkar onekligen intressant, går den att få tag på från en svenska återförsäljare eller blir det att beställa från nån återförsäljare inom eu eller liknande.

Ursprungligen av fredrik_bt:

den verkar onekligen intressant, går den att få tag på från en svenska återförsäljare eller blir det att beställa från nån återförsäljare inom eu eller liknande.

Vi säljer dom på MacSupport.
Dock måste jag säga att de importeras av vårt dotterbolag InMedia, med det är bara en bisyssla för dom och inget de prioriterar, så jag har fortfarande inte lyckats få någon prislista av dom. Men det kommer väl.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Vi säljer dom på MacSupport.
Dock måste jag säga att de importeras av vårt dotterbolag InMedia, med det är bara en bisyssla för dom och inget de prioriterar, så jag har fortfarande inte lyckats få någon prislista av dom. Men det kommer väl.

SKicka mig gärna pris och leveranstid till göteborg som ett privat meddelande så fort du har det, jag är intresserad av antingen 250 GB eller 500 GB.

//Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-29 18:55
Ursprungligen av Magnus Krantz:

G-Drive rekommenderar jag, snabb, snygg och nästan ljudlös.
Gjord för att hålla som arbetsdisk utan att bli överhettad.

Någon som vet om dessa finns att köpa här i sverige?

Ursprungligen av Sissy:

Någon som vet om dessa finns att köpa här i sverige?

Ja, de säljs av MacSupport.

(Går igenom gamla mail, såg att jag fått en notis att denna tråd uppdaterats. Bättre sent än aldrig. )

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-25 17:09

Seagate gör tysta och fina diskar. Maxtor skulle jag avråda ifrån.
Jag har en lacie ethernet disk som har stått och gått 24/7 i 2 mån. Fungerar utan problem.

Maxtor skulle jag avråda ifrån.
Jag har en lacie ethernet disk som har stått och gått 24/7 i 2 mån. Fungerar utan problem.[/QUOTE]

Ursprungligen av Bijan:

Seagate gör tysta och fina diskar. Maxtor skulle jag avråda ifrån.
Jag har en lacie ethernet disk som har stått och gått 24/7 i 2 mån. Fungerar utan problem.

Fan! Är Maxtor kassa?
Jag har precis beställt en Maxtor One Touch 3 300GB, USB/Firewire. Lämna tillbaks?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-08-31 01:31
Ursprungligen av to-bee:

Fan! Är Maxtor kassa?
Jag har precis beställt en Maxtor One Touch 3 300GB, USB/Firewire. Lämna tillbaks?

Har sedan ett tag tillbaka en Maxtor One Touch 2 300 Gb... Gillar den inte... Klickar och har konstiga ljud för sig... Lämna tillbaka om du kan! Litar inte på Maxtor. Hade en intern 150 Gb i en pc-burk som stod här hemma. Den besluta sig för att lämna in helt. Gick inte att läsa eller skriva till. Formattera om hjälpte inte heller. Det gick inte att formattera bara.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 03:53

Min polares Maxtor var död vid inköp.. Eller den höll någon dag. Han bytte mot MyBook. Plastig måhända, men annars klockren. Tyst..!

Själv kan jag dock inte göra annat än att rekommendera Freecom. Jag har en billig sådan som stått på i över ett år nu. Den är fullständigt knäpptyst, samt väldigt smal, liten och billig tysktillverkad.

http://www.freecom.com/default.asp?submit1=11_2

De sparkar arslet av Maxtor..

Tack

Ursprungligen av governor:

De sparkar arslet av Maxtor..

Tack!! Det gick att avbeställa...
Det får bli nåt annat istället
Tobbe

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-31 10:02

Jag kan också rekomendera freecoms netdisk, dock fanns det ej drivrutiner till intelmac men ett mail till supporten på www.ximeta.com som utvecklar ndas fick jag en beta drivis som hittills fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 22:48
Ursprungligen av fogfi:

Jag kan också rekomendera freecoms netdisk, dock fanns det ej drivrutiner till intelmac men ett mail till supporten på www.ximeta.com som utvecklar ndas fick jag en beta drivis som hittills fungerar.

Är det den här

"FREECOM CLASSIC250NT
Extern 250 GB nätverkdisk(LAN), 7200 rpm, USB 2.0 & Ethernet anslutning. Används som USB-disk eller som nätverkdisk i ditt lokala nätverk. Kopplas till PC:en via USB-porten eller nätverkskontakten. Disken levereras med kablar och strömförsörjning. Mått: 215 x 115 x 30 mm.
CLASSIC250NT
Pris: 1 690 kr inkl moms" (här från pccity:s webbsida)

du har?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-31 22:52

I tråden http://www.99mac.se/datalagring-lagringsmedia/87661-probem-med-freecom-classic-sl-network-drive.html?
diskuteras också denna hd. Jag ställde några frågor som ingen svarade på där. Kanske någon här kan svara?

Skulle den funka att koppla via en switch till flera iMacar (10.2.8/10.3.9/10.3.4)?

Switchen är kopplad till bredbandsbolagets fibernät.

Förstår jag rätt att det kanske skulle gå att sätta på denna hd och att alla macar sedan kan ansluta till den samtidigt? Vad händer om flera hämtar/skriver till samma fil?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-09-01 19:15
Ursprungligen av goranlin:

Är det den här

"FREECOM CLASSIC250NT
Extern 250 GB nätverkdisk(LAN), 7200 rpm, USB 2.0 & Ethernet anslutning. Används som USB-disk eller som nätverkdisk i ditt lokala nätverk. Kopplas till PC:en via USB-porten eller nätverkskontakten. Disken levereras med kablar och strömförsörjning. Mått: 215 x 115 x 30 mm.
CLASSIC250NT
Pris: 1 690 kr inkl moms" (här från pccity:s webbsida)

du har?

Det liknar den jag har. Jag köpte min från pixmania men det är inget jag kan rekomendera pga leveranstid.
Om du har en intelMac måste du som sagt få beta drivrutiner för de som medföljer går ej. Jag märkte idag att det var problem att vara inkopplad med en PC och en mac samtidigt det går bara att skriva från en dator itaget och man måste ändra inställningar på den andra datorn. Men som nätdisk via wlan till en Macbook fungerar det bra.

Jag har funderat på att skaffa en nätverkshårddisk inom en snar framtid. I de recensioner jag läst, är dock hastigheten över 100 Mbit Ethernet ganska långsam jämfört med Firewire eller USB2. Därför antar jag att jag skulle behöva en disk med Gigabit Ethernet, men jag har inte hittat någon prisvärd sådan ännu. Är det någon som har några tips? Lacie:s "Ethernet Disk" är för stora och dyra.

har en MyBook 320GB och den må vara plastig men funkar fint. Vet inte hur mycket andra externa hårddiskar låter men den låter betydligt mycket mer än min powerbook om man säger så (PBn låter iofs knappt nått om inte fläkten surrar igång). Man störs inte av det i alla fall.
Har haft ett antal interna diskar från WD och andra märken och hittills så är WD diskarna de enda som inte orsakat massa problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-29 17:51

Har en Maxtor OneTouch II 300GB och kör FireWire400 mot den. Den har varit påslagen ett år och aldrig nåt konstigt har det varit med den. Den är dessutom ruskigt snabb.

Seagate lämnar 5 år garanti på sina diskar, gör fler tillverkare det? En sådan garanti tyder ju på att de är seriösa. Har ingen aning om Maxtors garanti, men jag tänkte bara nämna att 5 år garanti är kaxigt.

  • Medlem
  • 2006-09-29 18:21

Jag har använt en seagate externdisk i snart ett halvår skulle jag tro.
Vågade inte köpa maxtor efter diskkrasch med en intern maxtordisk, skulle som många andra avråda ifrån dem.
Om man skall bettygsätta Seagate disken jag har (en Seagate 300Gb, 8mb Cache, 7200RPM, FireWire och USB2.0) så finns det en sak jag finner störande och det är att den spinner ner allt som oftast och då tar det en viss tid innan man kan göra diskåtkomst igen, vilket iofs är helt förståligt men den skulle inte behöva spinna ner så ofta.
Annars tycker jag den är snabb och trevlig, aningen ful kanske men det är väl en ytterst subjektiv uppfattning...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 20:45

Min Targa DataBox II 250 gb låter så mycket mer än min bullrika Dell-box så jag var tvungen att ställa den i bokhyllan en bit bort...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 10:40

GigaSmart FW800

Köpte en "GigaSmart FireWire800 250GB" på Macoteket förra veckan.
Har inte hunnit köra den så mycket, så kanske återkommer jag med mer intryck, men det första som slagit mig är hur låg/dålig överföringshastigheten (skrivning på HD) är över FW800. Vad jag kan se så sker överföring (Mac->HD) i ca 25 MB/sek -- jag hade nog hoppats på åtminstone 35-40 MB/sek. Ska testa läsning (HD->Mac).
Min dator är en PowerBook G4 (minns inte CPU MHz eller internminne, tror det är 1GB).

Bevaka tråden