Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighetsproblem BBB 100 + Netgear WGT624 v3

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-29 01:27

Okej. Såhär lyder problemet.

Skaffade ett Netgear WGT624 v3, installation gick fint. men jag fick problem med hastigheten, som var riktigt bra innan routern kopplades in.

Setup är iMac G5 med AirPort extreme-kort + Netgear WGT624 v3
Kör med "WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES]" säkerhet.

Har kört TP-test och fick följande resultat.

2007-07-29 00:23:07 - 75.25 Mbit/s (Nätverkssladd rakt in i datorn)
2007-07-29 00:29:27 - 15.51 Mbit/s (Trådlöst)
2007-07-29 00:32:45 - 50.06 Mbit/s (Med sladd från router)

Är det så att jag gjort ett kasst köp, eller är det en fråga om inställningar?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-29 10:18

Olika routrar har olika kapacitet att flytta data mellan inre och yttre näten. Denna påverkas till viss del beroende på om den måste görla massa extra saker åxå, NAT, kryptera trådlösa signaler mm.

Har också en WGT 624 v3 och BBB. Får ungefär samma kassa siffror som dig kan jag säga. Vad det är som är fel, om det nu är något vet jag inte. Det heter väl bara "upp till 100 mbit"

Snabbaste nedladdningshastighet jag haft var med iTunes i natt då jag tog hem ett avsnitt av Rapports podcast på 153 (15-16 mbit) och fick hem det på dryga minuten. Kör jag azureus får jag runt 2 mb/s.

Mbit och MB är j u inte samma sak, det vet jag. Sök på det i forumet så får du säkert några träffar. Tror även det har stått tidigare om dålig hastighet med BBB.

Vi borde ha bättre!!??

Netgears nätverksprodukter är rena tutti frutti grejerna. Man får vad man betalar för helt enkelt. Det är routerns fel och inte BBB. Testa en dyrare router så ska du se att den orkar routa mer trafik.

  • Medlem
  • 2007-07-29 14:31

Har haft ett par olika Netgearroutrar och varit "hyfsat" nöjd med dem. Däremot märks ju att prestandan kunde varit bättre. Vad tycker du man skall ha istället för Netgear? Själv kör jag även IP-telefoni så routern måste vara sofistikerad nog att kunna fortsätta med detta, samt kunna hålla högsta säkerhet, då jag inte vill att någon utomstående snyltar på mitt trådlösa nät i tvivelaktiga syften.

Ursprungligen av wwwandi:

Netgears nätverksprodukter är rena tutti frutti grejerna. Man får vad man betalar för helt enkelt. Det är routerns fel och inte BBB. Testa en dyrare router så ska du se att den orkar routa mer trafik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-29 15:12

Så här funkar det med routrar!

Vanliga konsumentroutrar som dom flesta har hemma till sitt bredband klarar inte av så mycke data som 100 Mbit/s. Routern klarar det internt mellan datorer i nätveket men inte genom den så kallade "throughputen", det är där datan går från WAN till LAN, krävs ganska kraftig processor i routern för att klara av 100 Mbit. Den Netgear routern som ni snackar om tror jag klarar av som högst 80 Mbit/s och det är en utav dom bättre routrarna! De flesta klarar bara mellan 40-60 Mbit/s. D-link har dock släppt en ny router som heter DIR-655, det är den första konsumentroutern som klarar av över 100 Mbit/s i "throughput".
Något annat som drar ner hastigheten väldigt mycket i trådlösa nätverk är när man kör med krypterad trafik, tex WEP eller WPA. Ett tips är att köra ett öppet nätverk och skriva in MAC-addresserna i routern istället, detta gör att routern enbart låter datorer som den känner igen på mac adressen att få connecta. Funkar mycket bra och dessutom så sinkar man inte ner nätverket med kryptering.

Hoppas ni har fått lite klarhet i frågan!

Ursprungligen av knaka:

Vanliga konsumentroutrar som dom flesta har hemma till sitt bredband klarar inte av så mycke data som 100 Mbit/s.

Jag hade en dylik Netgear router förut men bytte till en Airport Extreme nyligen för att den kändes mer seriös. Men just nu vet jag inte. Lite snabbare är den. Men inte värt 1500 i alla fall. Sen är det sjukt låg prestanda till USB disken (som annars funkar ypperligt)..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-29 19:13
Ursprungligen av knaka:

Vanliga konsumentroutrar som dom flesta har hemma till sitt bredband klarar inte av så mycke data som 100 Mbit/s. Routern klarar det internt mellan datorer i nätveket men inte genom den så kallade "throughputen", det är där datan går från WAN till LAN, krävs ganska kraftig processor i routern för att klara av 100 Mbit. Den Netgear routern som ni snackar om tror jag klarar av som högst 80 Mbit/s och det är en utav dom bättre routrarna! De flesta klarar bara mellan 40-60 Mbit/s. D-link har dock släppt en ny router som heter DIR-655, det är den första konsumentroutern som klarar av över 100 Mbit/s i "throughput".
Något annat som drar ner hastigheten väldigt mycket i trådlösa nätverk är när man kör med krypterad trafik, tex WEP eller WPA. Ett tips är att köra ett öppet nätverk och skriva in MAC-addresserna i routern istället, detta gör att routern enbart låter datorer som den känner igen på mac adressen att få connecta. Funkar mycket bra och dessutom så sinkar man inte ner nätverket med kryptering.

Hoppas ni har fått lite klarhet i frågan!

Hej!

Throughput är bara ett engelskt ord som betyder genomströmning och ger ett mått på hur snabbt routern kan skyffla data. Exakt vad man mäter varierar... Det som påverkar snabbheten är vad routern utför för tjänster, exempelvis protokoll, kryptering, brandvägg och QoS.

Sedan tycker jag inte det är bra att rekommendera okrypterat wireless nät. Det är otroligt enkelt numera att avlyssna trådlösa nätverk. Bara att installera ett program och vips så har du ALL trafik som cirkulerar i luften. Och sedan är det bara att kolla igenom och se EXAKT vad du surfat på. Du behöver inte ens kunna något utan vilken tonåring som helst kan göra detta.

/matt

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-31 09:02

Lämnade tillbaks Netgears tuttifruttirouter. Måste ä

Ska undersöka mer om hur jag kan får till en bra lösning.
Fick igår reda på att min iMac kan dela ut internetanslutning via AirPort, något jag helt missat innan. Testade lite igår, men tjejens PC (Win XP)-laptop vill inte riktigt ansluta. Den hittar nätverket och det står att den är ansluten med full signalstyrka, men det går inte komma ut på nätet.

Någon som har tips eller vet om det öht fungerar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-29 13:52

Sen är TP-test inte tillförlitlig som test av hast. Ungefär som Ping inte kan användas att mäta hastigheten egentligen. Det är bara ett verktyg som talar om att det finns någon i andra änden. Har routrarna viktigare paket så får ping varsegod vänta. Ping har lägst prio.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-29 14:26

Okej.
Undgefär de svar jag förväntade mig.

Ang. TP-test och hur tillförlitligt det är så tycker jag ändå att resultaten talar ganska mycket klarspråk. Ena minuten med sladden i datorn - bra fart, nästa minut över trådlöst nätverk - kass fart.

Det blir att utnyttja det öppna köpet och satsa på något annat.

Ursprungligen av jimmy.r:

Okej.
Undgefär de svar jag förväntade mig.

Ang. TP-test och hur tillförlitligt det är så tycker jag ändå att resultaten talar ganska mycket klarspråk. Ena minuten med sladden i datorn - bra fart, nästa minut över trådlöst nätverk - kass fart.

Det blir att utnyttja det öppna köpet och satsa på något annat.

IIS säger själv att man inte ska köra TP-Test över en trådlös anslutning. Testa att ladda ner en fil från FTP arkivet på Sunet.se

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-29 15:06

Ett bra ställe att let efter information om hur routrarna presterar under belastning finns här: http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/
Det finns även annan matnyttig information att tillgå

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-31 10:15

Joodå det funkar bra men Ad-hoc nät som det kallas är begränsade till 11mb så nå vidate fort kommer det inte att gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 21:53

När det gäller trådlösa nätverk så kan du under reela förhållanden räkna med max 50% av det teoretiska max som står på kartongen (5-6 av 11Mbit, 25Mbit av 54 etc..) så med din 100Mbit lina kommer du aldrig komma i närheten av den hastigheten hur du än önskar..

Sen som alla andra har skrivit redan, om du hoppas på att handla en router för hemmabruk som klarar 100Mbit på riktigt kommer du endast att bli besviken, billigare vore nog nästan att ta delarna av den där gammla men ej döda maskinen som du har i garderoben, stoppa i 2st bra Gbit NIC och installera BSD (eller linux i värsta fall.. )

Eller så beställer du en ny, dyr, riktig router att hantera trafiken åt dig..

1
Bevaka tråden