Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sigbritt 75 år från Karlstad har 40Gbit Internetlina

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade denna artikel som är lite lustig. Sigbritt har precis börjat använda internet och läser nyheter på olika tidningssajter över hela världen. Hennes son fixade en riktigt fet internetlina åt henne: 40Gigabit fiberoptisk anslutning mot Karlstads fiberhub!

En normal långfilm kan laddas ner på 2 sekunder förutsatt att det finns någon som kan skicka innehållet så fort

"She is a latecomer to the information superhighway, but 75-year-old Sigbritt Lothberg is now cruising the Internet with a dizzying speed. Lothberg's 40 gigabits-per-second fiber-optic connection in Karlstad is believed to be the fastest residential uplink in the world, Karlstad city officials said."

Läs artikeln:
http://sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2007/07/19/financial/f095830D39.DTL

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 08:48

Ojojojoj, begreppet "supermormor" har fått en helt ny betydelse! Men allmänhetens internetleverantörer har en bit till att gå, för att kunna erbjuda ens i närheten av sån prestanda...

Underbart! En sån artikel man blir glad av

Lite kul, men hennes son som fixade linan är ju inte vem som helst...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_L%C3%B6thberg

Ursprungligen av supergnu:

Lite kul, men hennes son som fixade linan är ju inte vem som helst...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_L%C3%B6thberg

Sweet lord! Inte illa.

Angående nyheten: Min svärmor hade läst om det i tidningen för ett tag sedan och hade fattat det som att alla skulle kunna få 40 Gbit direkt hem i väggen inom kort. Yupp. Ni läste rätt.

Här finns några bilder från installationen: http://www.stupi.se/cgi-bin/kaka?year=2007;dir=20070708

Hon ser ganska nöjd ut på den här bilden: http://www.stupi.se/cgi-bin/kaka?year=2007;dir=20070708;file=dscf1320.jpg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-27 19:49
Ursprungligen av staed:

Här finns några bilder från installationen: http://www.stupi.se/cgi-bin/kaka?year=2007;dir=20070708

Hon ser ganska nöjd ut på den här bilden: http://www.stupi.se/cgi-bin/kaka?year=2007;dir=20070708;file=dscf1320.jpg

Bara jag som inte kommer in på den sidan?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-27 21:38
Ursprungligen av lobStar:

Bara jag som inte kommer in på den sidan?

Samma här...

Jäkla lycklig tant förresten. Man kanske skulle baka en tårta och åka hem till henne med den, PowerBooken, 10 externa hårddiskar och ladda ner lite freeware och demofiler medan man fikar.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-07-28 20:46
Ursprungligen av lobStar:

Bara jag som inte kommer in på den sidan?

Då har du telia som ISP. Han blockerar Telia för att de motarbetade honom när han ville få staten att satsa på fiber i stället för ISDN och ADSL som telia föreslog att det skulle satsas på.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-28 21:24
Ursprungligen av ahmedmo:

Då har du telia som ISP. Han blockerar Telia för att de motarbetade honom när han ville få staten att satsa på fiber i stället för ISDN och ADSL som telia föreslog att det skulle satsas på.

Vad urbota löjligt! Dock så verkar det stämma, eftersom jag inte kan nå den sidan med mitt vanliga bredband men inte har några problem när jag använder VPN.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-29 02:42
Ursprungligen av ahmedmo:

Då har du telia som ISP. Han blockerar Telia för att de motarbetade honom när han ville få staten att satsa på fiber i stället för ISDN och ADSL som telia föreslog att det skulle satsas på.

Jo det har jag.

Vad barnsligt!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 14:44

Idagsläget har jag 100/100 (Mbit...heh) hemma men störredelen av bandbredden (när den används i huvetaget) går till att kolla på trailers på apple! Och det tar inte många sekunder att få ner och titta på en 1080p trailer.

Skulle inte ta många minuter för henne att ladda ner "hela internet" om hon hade hårddiskar som palla det! Räknar jag fel när jag får siffran till 4gb/s? (höftat)

Ursprungligen av Kenneth M:

Idagsläget har jag 100/100 (Mbit...heh) hemma

Najs, vilken leverantör erbjuder så mycket uppströms?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Najs, vilken leverantör erbjuder så mycket uppströms?

Bahnhof är ett exempel om man har tillgång till deras fibertjänster.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-28 20:52
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Bahnhof är ett exempel om man har tillgång till deras fibertjänster.

skitsnack

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-28 22:14
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Najs, vilken leverantör erbjuder så mycket uppströms?

- haha, blev en nolla förmycket! Men bredbandsbolaget hade en sån tjänst för nått år sen har jag för mig, men det kosta lite mer och översteg man en X antal GB/månaden så blev räkningen saftig. Kan ha fel men hade inte skelefteå (Felstavat eller hur? heh) nått nät som kunde kunde få "betydligt" mer kräm ifrån?

40Gbit är ju *mycket snabbare* än vad vanliga hårddiskar och deras interface klarar av, så det är lätt att göra tankefelet att man skall hämta saker till sin lokala hårddisk "för att ha snabb tillgång till datat" men det är ju feltänkt eftersom tillgången genom 40Gigabit-tåten är mycket snabbare än hårddisken.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-07-29 01:00
Ursprungligen av ace4711:

40Gbit är ju *mycket snabbare* än vad vanliga hårddiskar och deras interface klarar av, så det är lätt att göra tankefelet att man skall hämta saker till sin lokala hårddisk "för att ha snabb tillgång till datat" men det är ju feltänkt eftersom tillgången genom 40Gigabit-tåten är mycket snabbare än hårddisken.

Man får väl ta och raida lite.....

Ursprungligen av Swordh:

Man får väl ta och raida lite.....

Den toksnabbaste RAIDen lär bara ge en bråkdel av den prestanda som 40Gbit ger.

Apples Xserve RAID med fiberchannel har ett teoretisk maximum på 4Gbit/sekund är snigelfart jämfört med 40Gbit. Dvs, om man skulle vilja ha *snabb* tillgång till sina lokala filer så borde man flytta det till en nätverksdisk på Internet så att man kunde komma åt datat mycket fortare.

Ursprungligen av Kenneth M:

- haha, blev en nolla förmycket! Men bredbandsbolaget hade en sån tjänst för nått år sen har jag för mig, men det kosta lite mer och översteg man en X antal GB/månaden så blev räkningen saftig. Kan ha fel men hade inte skelefteå (Felstavat eller hur? heh) nått nät som kunde kunde få "betydligt" mer kräm ifrån?

Vad jag vet erbjuder inte SkeKraft (Skellefteå Kraft) mer är 100/10, har då inte hört något annat, men jag kan ha fel. Hittar ingen info alls om hastigheter på deras hemsida.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 17:34

ja det ligger väll där nånnstans. Jag skulle säga 5 GB/s men det är en småsak i sammanhanget

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-27 21:51

Tårtan klarar hon nog själv, i Wermlands-Tidningen häromdan så sa hon att hon bokmärkt lite receptsiter och vårdcentralen. Någon på slashdot föreslog att hon skulle dela ut sitt hemliga lutfiskrecept på piratebay

Anta att man kunde maxa tantens lina maximalt, vad skulle det krävas för hårdvara i datorväg för att kunna hantera all information? Tänkte mest på eventuella flaskhalsar i datorn osv.

ofyfa*n! detta är extremt! PS. Kul tråd!!

Jag måste erkänna att jag blir lite avundsjuk!

Skulle inte tacka nej till en sådan lina, nej.

1
Bevaka tråden