Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-26 07:39

Jag funderar på att köpa en extern hårddisk som jag i första hand kommer använda till media filer, eventuellt också som back up till min interna hårddisk.

Har kollat in Iomega 160GB Portable, gillar den eftersom det verka liten och smidig ;D

Skulle uppskatta om någon med erfarenheter av denna hårddisken kunde skriva en rad eller två, där ni skriva de fördelar och nackdelar den har! xD

// MacxD

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-27 14:51

Ingen som har använt den eller in pallar bara inte skriva? xD haha

// MacxD

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 15:12

Små hårddiskar är i största allmänhet kalasbra för att transportera filer. Jag använder t.ex. min Ipod som extern hårddisk för att transportera mindre saker. Men jag vet inte hur du hade tänkt att använda "din" Iomega portable. Du säger mediafiler. Vill du kunna spela upp dom med hårddisken eller kommer du föra över mediat till de interna och sedan spela upp filerna? Eftersom den är så pass liten som den är så ligger det med all säkerhet en 42 eller 5400rpm'are i den och jag vet att en 5400 klarar av relativt mycket men jag vet inte hur en 4200 varvare klarar av att spela upp lite tyngre media filer.

Ska du bara transportera filer fram och tillbaka så kommer den fungera klockrent tror jag! Men jag lämnar "media biten" till nån annan som kanske äger en 4200 hårddisk!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-27 17:17

Jag hade tänkt mig har hårddisken som ett kompliment till min interna hårddisk på datorn.
Även som ett skydd ifall hårddisken i datorn skulle kollapsa så skulle jag inte förlora alla mina filmer och så vidare!

Men du menar att Iomgea inte lämpar sig för det? Något förslag på en som gör? xD

// MacxD

Om du inte tänker släpa med dig hårddisken så skulle jag gå för en 3.5 tums hårddisk i kabinett. Ju snabbare gränssnitt desto bättre så FW400, USB2 eller FW800. Personligen planerar jag köpa en Seagate 7200.10 500GB/16MB Sata II hårddisk och stoppa in i ett kabinett jag köper från en butik i USA. Kabinettet ifråga har alla ovanstående anslutningar samt eSata med stöd upp till 300MB/s i överföringshastighet. Jag ska använda den för backup av mina två interna diskar på 250 resp. 320 Gig.

Hårddisken

Kabinettet

Jag hittade ett test av vad jag tror är föregångaren till den du hittat, testet avser en hd på 80GB men kabinettet verkar vara det samma: http://www.maclife.com/article/silver_portable_80gb_dual

1
Bevaka tråden