Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt lågprofilstangentbord à la MacBook till nya iMac?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleInsider hävdar att vi får se ett nytt tangentbord från Apple i samband med nästa generations iMac som ska komma i slutet av den här månaden eller i nästa månad (se separat tråd om nya iMac):

Tapping the wizardry of industrial design chief Jonathan Ive and his team, the Cupertino-based Mac maker has reportedly crafted a super-slim external keyboard for the new Macs. It's said to draw upon the aesthetic and feel of the low-profile keyboard which was first integrated with the company's 13-inch MacBook portables in May of 2006.

AppleInsider: Next-gen iMacs to bundle new Apple keyboard

Schysst när man precis köpt ett trådlöst av nuvarande modellen. :/

Hmm, på tal om det, blir det inte jobbigt att få plats med batterier i ett "superslimmat" skal? Specialbatterier med dockning a la ipod känns inte så värst.

Ursprungligen av irrelogical:

Schysst när man precis köpt ett trådlöst av nuvarande modellen. :/

Hmm, på tal om det, blir det inte jobbigt att få plats med batterier i ett "superslimmat" skal? Specialbatterier med dockning a la ipod känns inte så värst.

Man kör såklart med en Macbook-nätadapter. Fattar du väl?

Solceller! haha... näe då..

irrelogical, din tanke med batterierna kan ju lösas ganska enkelt! tangentbordet kan ju vara slimmat, men delen längst upp kan ju vara litet tjockare för just en batteri-del, kan tänka mej ett tunt tangentbord, där översta delen är rundad, (typ som en rundstav!) där baterierna sitter!

Tangentbordet till nya iMacen?

Engadget har fått bilder på vad som tros vara det beryktade nya tangentbordet som ska släppas till den än mer beryktade nya iMacen. Ser ganska bra ut, må jag säga, om sant. Men en fejk låter otroligt, då de har högupplösta bilder.

Nåväl, vad tror ni?

http://www.engadget.com/2007/07/27/is-this-the-new-imac-keyboard/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

En del bilder är borttagna nu, men man kan notera att F-knapparna i överkant fått nya funktioner. De har extra ikoner för iTunes-kontroll, samt Dashboard, och kanske mer men det är svårt att se.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-27 13:11

Det liknar de tangent knappar som man använde till de nya MacBook'sen xD

Tycker det verkar vara ett riktigt coolt tangentbord, men tror många som inte har använt en bärbar dator innan kommer bli besvikna eller känna ovana i början pga de platta knappnar!

// MacxD

Får en svag känsla av min gamla Sinclair QL, och det är ju inte fel. 80-talet är tillbaks, så...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-27 13:33

Förhoppningsvis bara design mäsigt xD haha

// MacxD

Älskar tangenterna på min Macbook, så får Apples nästa tangentbord samma eller liknande tangenter så blir iallafall jag överlycklig. Dock så vill jag ha ett exemplar i helvitt utförande, alltså utan aluminiumet. Och en matchande Cinema Display (helvit, alltså).

delete-knapp, finns det på de gamla?

  • Medlem
  • 2007-07-27 13:41

OM detta nu faktiskt skulle visa sig vara ett riktigt och inte fakeat tangentbord så tycker jag nästan att jag kan se den nya imacen framför mig om jag blundar, i samma slanka former och stil som tangentbordet. Smasikgt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 14:20

Om detta är prototypen för det nya tangentbordet, så kommer nästa iMac säkert att gå i samma stil, dvs borstad metall-chassi med vita detaljer. Ovant att se vitt och borstad metall, men dock spännande!

Ursprungligen av Reisan:

Om detta är prototypen för det nya tangentbordet, så kommer nästa iMac säkert att gå i samma stil, dvs borstad metall-chassi med vita detaljer. Ovant att se vitt och borstad metall, men dock spännande!

Inte så ovant väl? Funnits på iPod mini ett antal år, samt Cinema Display. Och Mac mini

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 16:04
Ursprungligen av Leftrustle:

Inte så ovant väl? Funnits på iPod mini ett antal år, samt Cinema Display. Och Mac mini

Ja, det har du rätt i... Formulera det fel, menar att jag var ovan att se kombinationen. Och har dessutom glömt bort att mixen av materialet finns ju på min ACD. Hahaha... :">

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 14:29

Visst att Apple gör stilrena maskiner och annat men det där va lite att ta i tycker jag. Ser jätte obekväm ut!

Ursprungligen av Reisan:

Ovant att se vitt och borstad metall

- Cinema Displayerna är Alu och vita

*edit* hmm, tog inte 4 minuter för mig att skriva det här inlägget Men som Leftrustle säger.. ACD!

**edit igen!
Folk kommer bli tokiga på eject knappens placering tror jag. Den sitter så bra där den sitter idag så varför flytta på den?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 16:05
Ursprungligen av Kenneth M:

- Cinema Displayerna är Alu och vita

*edit* hmm, tog inte 4 minuter för mig att skriva det här inlägget Men som Leftrustle säger.. ACD!

Ja, pinsamt nog har jag glömt bort de vita detaljerna på min ACD. Hahaha... :">

Jag älskar verkligen tangentbord på bärbaradatorer! verkligen skönt om man inte behöver gå från bärbart till stationärt! (iaf på känslan när man skriver! )

Varför kan dom inte släppa numerpaden (ta bort den helt).
Finns det nån som använder den idag?

Blir onödigt längt mellan musen och tangentbordet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-27 17:10

Vet inte om jag håller med?
Tyckte att det är mycket lättare att skriva in siffor med nummerpaden!
Så som lössen, telefon nummer och såvidare.

Men man skulle kunna göra en variant utan nummerpaden, så man tillfredstället alla som använder en Mac dator xD

// MacxD

Ursprungligen av Chaosstar:

Varför kan dom inte släppa numerpaden (ta bort den helt).
Finns det nån som använder den idag?

Blir onödigt längt mellan musen och tangentbordet.

Musen var från början tänkt att ha på vänster sida, därför är num-padden på höger. (Okej, Douglas Engelbart hade den på höger men jag menar senare.)
http://content.answers.com/main/content/img/CDE/_SUN1.GIF

Så för mig som är vänsterhänt är num-padden på rätt sida. Så det är ju bara för er andra att lära er att använda musen på vänster sida så blir allt rätt. Jag använder förresten höger hand på num-padden och kan inte tänka mig att knappa in siffror utan den.

Angående tangentbordet så vet jag inte riktigt vad jag tycker, tror jag är ganska trött på borstad metall. Och platta knappar? nja . . .

Senast redigerat 2007-07-27 23:52
Ursprungligen av Stefan Swales:

Musen var från början tänkt att ha på vänster sida, därför är num-padden på höger. Så för mig som är vänsterhänt är num-padden på rätt sida. Så det är ju bara för er andra att lära er att använda musen på vänster sida så blir allt rätt. Jag använder förresten höger hand på num-padden och kan inte tänka mig att knappa in siffror utan den.

Jo jag klarar faktiskt att ha musen på vänster sida också även om avancerad markering och liknande går bättre med högern. Men en variant där man kan köpa till numpaden om man behöver den som nämnts ovan eller en variant där man kan ta lös den och sätta den på den sida man själv vill vore ju ganska trevligt.

Alltså ni som jobbar med siffror och skriver mycket tal i jobbet förstår jag ju givetvis att numpaden är ovärderlig. Men när skriver ni andra siffror? Personligen sker det bara då jag betalar räkningar och det tar 20 minuter så jag klarar mig bra utan numpad då. Annars är det ju i löpande text och då flyttar man ju inte handen till numpaden.
Förutom en polare som har nått lösenord bestående av 20 siffror så har jag inte sett nån använda numpaden på flera år.

Vad gäller designen så gillar jag den mycket bättre än nuvarande som jag tycker är katastrof, speciellt ergonomiskt. Jag vill ha tangentbordet helt platt mot bordet och så tunt som möjligt.
Det nya känns snyggt, men inte snyggast.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-07-27 17:15

snyggt tangentbord minst sagt. blir nog till att köpa när de kommer ut

Jag använder numpaden, går inte att skriva siffror utan, och som ingenjör skriver jag jävligt mycket siffror. Skulle bli tokig utan numpad. Men å andra sidan skulle de kunna göra som Logitech och sälja numpaden som en separat del som kan dockas med tangentbordet.

Ursprungligen av Leftrustle:

Jag använder numpaden, går inte att skriva siffror utan, och som ingenjör skriver jag jävligt mycket siffror. Skulle bli tokig utan numpad. Men å andra sidan skulle de kunna göra som Logitech och sälja numpaden som en separat del som kan dockas med tangentbordet.

Ja, som kopplas ihop med USB-porten på höger sida. Det skulle ju vara supersmart.

Förresten, dagens iMac är vit med aluminiumdetaljer den också, förutom Mac mini och Cinema Display.

Jag använder numpaden dagligen. Går väl inte att skriva siffror utan den?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-27 21:12

Tycker att det nya tangentbordet verkar underbart.. och bilderna är knappast fejk heller. Men synd för Apple, det har blivit en läcka någonstans i produktionen och Steve Jobs är förmodligen rasande.

Matchar min iPod Shuffle 2G med.

Det har varit ett par läckor på sista tiden, som verkat äkta. Som detta och det nya iPodinterfacet. Ovanligt för att vara Apple.

Gizmodo postar bilder från ett Hong Kong-forum som påstås vara det nya tangentbordet:

iMac Ultra-thin Metal Keyboard Images May Show Dashboard, Media Icons

Sök innan du postar, borde jag säga till mig själv oftare....

http://www.99.se/aktuella-rykten/221290-tangentbordet-till-nya-imacen.html

Nåväl, ihopslagning kanske?

Bevaka tråden