Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

20" eller 22" med samma upplösning, vad ska man välja.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-07-26 20:43

Hej.

Jag är sugen på att köpa en skärm till min MB och har hittat ett par intressanta alternativ.

HP:
W2207 22-tums
W2007v 20,1-tums Denna har bara VGA om jag inte läser sidan fel.

Samsung:
225BW 22 tums
205BW 20 tums

Samma upplösning men olika storlekar på skärmen. Vad är att rekommendera? Ska man ha en större storlek 22" på skärmen med 1680x1050 eller ska man satsa på en mindre skärm 20" med exakt samma upplösning, 1680x1050. Vad är skillnaden? Fördelar/nackdelar? Jag ska inte syssla med bildredigering osv utan det är mest för surf, mail... tja det vanliga. Jag har en Mini DVI -> DVI från Apple, den borde vl funka i de tre datorerna som har DVI-koppling eller måste jag skaffa andra kopplingar?

Tacksam för svar.

enda skillnaden är väl att pixlarna är större på den större skärmen

Så länge inte upplösningen är sjukt hög eller om du har brister i din syn är det ingen större vits med en större skärm med samma upplösning som en mindre.

(Ett tänkbart skäl är om man vill sitta ovanligt långt ifrån skärmen eller använda den för att presentera inför en grupp eller liknande.)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-27 00:08

Jag har fått en Acer 22" med 1680x1050 på jobbet. Allt känns stort och suddigt pga. de större pixlarna. Jag skulle definitivt rekommendera en 20" med den upplösningen om du inte har dålig syn eller liknande.

Efter att ha haft en 23" Cinema Display i några år känns Acer-skärmen som rena vraket. Om du har möjlighet, se till att köpa en skärm med en riktig IPS-panel, billiga skärmar med TN är inte roliga.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-07-27 13:55

Hej på er.

Måste börja med att tacka för svaren som varit väldigt givande.

Jag ringde HP för att kolla lite om W2007 modellen, den som enl hemsidan bara är VGA.
Enligt kvinnan på HP så är W2007 utrustad med DVI-D. Fungerar det att koppla min mini DVI->DVI till en DVI-D kontakt?

EDIT: Nu ringde dom från HP och beklagade sig men de hade sagt fel. W2007 har inte DVI utan den amerikanska modellen har det. Men det ska tydligen gå att koppla med dvi om man har en VGA ---> DVI kabel

Senast redigerat 2007-07-27 14:39

Vad jag kan se så är 19" och 20,1" enbart VGA medan 22":aren ska ha VGA samt DVI-D.

( Är det så att 22":aren här i Sverige INTE har DVI-D ?? ).

Jag skulle vilja vidga frågan och se OM det kan vara värt att enbart acceptera VGA och skippa den digitala bilden... jag tittade på SIBA som hade 19":aren uppställd och upplevde skrivbordsbilden som extremt skarp och snygg. ( Tittade noga på hur text såg ut på skärmarna och kunde skippa många andra fabrikat. ) I mitt fall så blir det inte så att jag kommer att spela spel på den, ska bara ha den för att knacka webbsidor samt lite Garageband & iTunes och Fotoshop, visst lite tittande på streamad film samt ibland även redigering med FCP blir det nog också.

Har du råd om HUR man ska titta på skärmar så kan det nog intressera fler än mig..

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-07-28 18:41
Ursprungligen av Olle@mac:

( Är det så att 22":aren här i Sverige INTE har DVI-D ?? ).

Jag skulle vilja få det till att det bara är 22" w2207 som har DVI-D. Iallafall enl HPs hemsida.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-17 09:46

Samtliga 22-tummare har TN-paneler, och det har eventuellt 20-tummarna du har valt ut också.

Jag tycker att du skall satsa på en 20 (eller möjligtvis 21") med bättre panelteknologi för bättre färger, betraktningsvinklar osv istället för enbart större yta men med samma upplösning.

Dell 2007 WFP levereras ofta med en IPS-panel och är billig ibland, men den har en skärmbeläggning som är jättestörig så jag kan inte rekommendera den.

Philips 200WP7ES är billig just nu, men den kan levereras med två olika paneltyper varav bara den ena är IPS, så det är ju lite utav en chansning att köpa den med.

Nec 20WGX2Pro har en S-IPS-panel, är glossy och lämpar sig bra för spel, den var dock nere och sniffade i under 4000kr ett litet tag men nu kostar den rätt mycket om du skall ha den i en butik som har den på lager.

Sedan fann jag en Samsung 215TW som en del verkar tycka är BÄTTRE än 20WGX2Pro sett till bildkvaliten, den har en S-PVA-panel som väl egentligen är sämre teknik generellt men som sagt, i de reviews jag har läst har den fått bra betyg. Bra svärta, ingen bandning, osv.
Enda nackdelen med den är att den har en input lag på runt 40ms vilket gör att den inte lämpar sig för snabbare datorspel.

Men jag skulle då köpa något sådant istället för en TN-panel.

Priser finns på prisjakt.nu.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-17 13:49

HP har två andra bra alternativ, dock med annan upplösning och bildformat

HP LP2065 20" 1600 x 1200 S-IPS 3796:- + moms (Dustin)
HP LP2465 24" 1920 x 1200 S-PVA 6495 + moms (Dustin)

Kollegorna har bägge typerna och de har enligt mitt tycke mycket bra bild.

1
Bevaka tråden