Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur man blir av med en bärbar Mac 10 gånger

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2007-07-23 00:40

Jag har efter över ett år som MacBook Pro-ägare och ytterligare tid som Powerbook-ägare nu tyvärr fått säga tack och hej till Apple. Jag har sålt min 6:e MacBook Pro oöppnad efter att fem stycken gått sönder eller varit trasiga från fabrik. Totalt har jag haft 10 bärbara macar i min ägo. 9 av dem har varit defekta och den 10:e sålde jag oöppnad.

Jag har skrivit ner allt som hänt på 64bits men jag skulle gärna se vad macsverige har att säga om det. Historien som helhet finns här:
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=68359

Vilken mardrömshistoria... och inte blir det bättre av att TNT är som dom är. Men Apple borde verkligen bjuda till lite när de inte kan leverera datorer som håller bättre kvalité. Och undersöka om det faktiskt är så att vissa serviceställen ställer till med mer skada än nytta.

Jag har en MacBook Pro av senaste modellen och den fungerar utmärkt. Men som man kan se i andra trådar här är det många som fått problemet med gul toning på skärmen. Så än en gång verkar kvalitétskontrollet inte fungera så bra.

Det mest fantastiska med din historia är tålamodet med Apple! Finns det något annat företag som kan behålla missnöjda kunder så länge? Hade det varit en Windows-pc hade man nog hävt köpet efter två månader. Det säger en hel del om styrkan i OsX.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-07-23 12:32
Ursprungligen av cii03ol2:

Det mest fantastiska med din historia är tålamodet med Apple! Finns det något annat företag som kan behålla missnöjda kunder så länge? Hade det varit en Windows-pc hade man nog hävt köpet efter två månader. Det säger en hel del om styrkan i OsX.

Onekligen är det så. Hade det inte varit för Mac OS X hade jag aldrig orkat med Apple så länge som jag gjort. När allt fungerade som det skulle nu i våras så funderade jag faktiskt till och med på att köpa en Mac Mini för att koppla till TV:n, men nu efter den senaste vändan känns det väldigt långt borta.

Det tråkigaste med hela historien är att jag inte är ensam. Jag har under resans gång av ren slump stött på fler som haft långvariga problem med Apples produkter.

Ursprungligen av Lundh:

Det tråkigaste med hela historien är att jag inte är ensam. Jag har under resans gång av ren slump stött på fler som haft långvariga problem med Apples produkter.

Apple gör väldigt mycket rätt just nu, företaget har en fantastiskt bra ekonomi, iPod har världsdominans, de motarbetar DRM i musik, Apple Store-butikerna är en jätteframgång, iPhone krossar konkurrenterna (i gränssnitt och användarvänlighet, framförallt), Mac OS X framstår som det trevligaste OS:et för många och de har antagligen ett gäng häftiga produkter på gång runt hörnet.

Men detta med kvalitétskontrollen framstår som en av de största baksidorna. Jag vet inte om Apple är bättre eller sämre än konkurrenterna, på det hela taget, men din historia visar ju på upprepade brister som inte bara är en olycklig slump.

Det som är så synd är också att det är en helt onödig brist från Apples sida. Om de kan lyckas med så mycket annat borde de rimligen kunna fixa denna brist också. Det handlar ju inte om svåra saker som att uppfinna fantastiska gränssnitt eller lyckas bra med industridesign (vilket dom alltså redan klara av bara fint) utan bara att kontrollera kvalitén bättre och kanske framförallt behandla de som hamnar i kläm bättre.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-07-23 22:49

I fallet med MacBook Pro tycker jag fatiskt att jag på det hela taget blivit bemött ganska rimligt. Det har varit alldeldes för mycket problem och det är tydligt att Apple givit upp ett par gånger under ärendets gång, men mellan det har supporten faktiskt fungerat acceptabelt. Framförallt tror jag det beror på att jag fort tog mig förbi den första nivåns teknisk support, den är inget vidare alls. TNT har dock hela tiden varit det svarta fåret. Ett företag som hanterar sina uppgifter sämre än dem får man leta länge efter.

Jag har självklart svårt att rekommendera en Appleprodukt efter allt strul jag varit med om men jag kan inte säga annat än att dom har lockande produkter. Som du säger har Apple medvind nu och jag hoppas verkligen att Apple tar till sig alla klagomål om kvalitén och åtgärdar det, då skulle dom bli svårstoppade. Kvaliteten på OS X är ju så pass hög att det är tråkigt att hårdvaran inte följer samma mönster.

Jag kommer i alla fall inte köpa någon ny produkt från Apple, inte så länge det fungerar som det gör idag.

Ursprungligen av Lundh:

I fallet med MacBook Pro tycker jag fatiskt att jag på det hela taget blivit bemött ganska rimligt. Det har varit alldeldes för mycket problem och det är tydligt att Apple givit upp ett par gånger under ärendets gång, men mellan det har supporten faktiskt fungerat acceptabelt.

Det var ju bra i alla fall, då är det "bara" kvalitétskontrollen som behöver skärpas.

Ursprungligen av Lundh:

Framförallt tror jag det beror på att jag fort tog mig förbi den första nivåns teknisk support, den är inget vidare alls.

Ett bra tips till andra som får problem.

Ursprungligen av Lundh:

TNT har dock hela tiden varit det svarta fåret. Ett företag som hanterar sina uppgifter sämre än dem får man leta länge efter.

Illa. Undrar vad det är med budfirmor, men det är sällan man läser om folk som är nöjda. Lästa igår om att Kottke inte var så nöjd med UPS i USA:

Here's what I think happened. I think UPS's network was overwhelmed by Amazon's Potter-volume in some parts of the country and they had no way to deliver all those packages. [...] So, UPS just marked all of those packages they had no intention of delivering as "oops, we missed you, you must have been out".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-24 07:47

Offtopic-varning men TNT har kört samma 'du var inte hemma' knep när min dåvarande gf var hemma hela tiden så det är inte bara i Harry Potter tider de kör den klassikern.

Jag fick dock apple's support att skicka mig en ny iPod mini med ett par extra hörlurar (400kr?) som plåster på såren när tnt valt att köra över (I kid you not, det var hjulspår på paketet) den första så att displayen knäcktes. Det gick även fasligt fort så tyvärr tror jag det beror lite på vem man talar med på supporten snarare än vilken policy Apple har...

Ursprungligen av d99gnu:

Offtopic-varning men TNT har kört samma 'du var inte hemma' knep när min dåvarande gf var hemma hela tiden så det är inte bara i Harry Potter tider de kör den klassikern.

Inte helt offtopic eftersom Lundh själv råkade ut för en liknande sak i hans berättelse (det var därför jag tog upp Kottkes text):

Efter att ha spårat försändelsen på TNTs hemsida såg jag att den var ute på bil och skulle levereras hem till mig. TNT brukar alltid leverera saker före 11 när de kör hem till mig så när jag inte hade fått datorn runt lunch ringde jag och frågade vad som hände. Då påstod personen jag pratade med på TNT att chauffören hade försökt ringa mig men att jag inte svarat. Men eftersom jag hade haft min mobil påslagen och inom täckning sedan dagen innan och att jag hade valt att stanna hemma för att kunna ta emot datorn kan jag helt säkert säga att jag inte fått ett enda samtal från TNT.

Apple kan inte bärbara datorer.

Ursprungligen av fredrikolsson:

Apple kan inte bärbara datorer.

Det faktum att Apples försäljning av bärbara steg med 42% det senaste kvartalet jämfört med för ett år sedan. Det i sig säger en hel del om att Apple faktiskt kan bärbara datorer. Apple säljer 2 bärbara för varje stationär dessutom.

Jag tror inte på teorin om att folk är dumma i huvudet, om Apple inte kunde göra bärbara skulle de helt enkelt inte sälja så bra. (Speciellt eftersom Mac är den udda minoritetsdatorn - det kräver ett aktivt val för att någon ska välja Mac.)

När de fungerar, och det gör de ju för det mesta, så gör dom bland de bästa bärbara i världen skulle jag påstå. Det finns uppenbarligen stora problem med kvalitétskontrollen emellanåt, men om man kollar på forumet hur många som är nöjda så är det ändå fler.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 19:59

Det verkar dock som att i och med den växande försäljningen så har kvalitén sjunkit avsevärt. Varför är det så svårt att lägga lite mera pengar på kvalitetskontroll, det är väl ändå biligare och enklare än att ha en massa returmacar åka runt serviceställen och en ständigt växande skara missnöjda kunder?

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-07-26 20:07

Dom har säkert gjort den avvägningen, men med Apples image tycker jag faktiskt att dom har hamnat lite fel. Dom borde få ordning på kvalitén så att folk inte hamnar i min sits.

Jag har blivit kontaktad av Apple via min engelska version av den här historien. Tyvärr hann jag inte ringa tillbaka innan de hade gått för dagen så jag vet inte vad de vill än.

Senast redigerat 2007-07-26 21:20
Ursprungligen av Lundh:

Jag har blivit kontaktad av Apple via min engelska version av den här historien.

Det lät ju mycket intressant! Ja, om inte dom vill tysta dig förstås

Om försäljningssiffror är en indikation på kvalitet borde windows vara väldigt bra?

Apples bärbara fungerar inte för mig, skärmarna räcker inte och prestandan räcker inte för aperture/lightroom och mitt bildbibliotek. Jag har kört en rad olika bärbara macar under ett par år. Alla exemplar jag har haft har krånglat - högljudd fläkt, ojämnt belyst skärm, flagande finish, pipljud osv. I vissa fall, som i mbp och gamla 12" pb, är det inga "fel" enligt apple, utan en del av designen. För vissa funkar det, för andra inte, men jag byter alltså tillbaka efter att ha försökt ordentligt. Jag har aldrig sagt att någon är "dum i huvudet" som köper mac, men anser inte att jag själv är dum i huvudet heller som byter tillbaka.

Ursprungligen av fredrikolsson:

Om försäljningssiffror är en indikation på kvalitet borde windows vara väldigt bra?

Näe, för Windows är normen som alla följer, om de inte gör ett aktivt val och avviker (man kan förstås också göra ett aktivt val att använda Windows). Med andra ord finns det många som använder Windows utan att alls ha gjort ett val.

Ursprungligen av fredrikolsson:

Jag har aldrig sagt att någon är "dum i huvudet" som köper mac, men anser inte att jag själv är dum i huvudet heller som byter tillbaka.

Jag syftade inte på dig, utan det var mera en allmän kommentar mot argument som att folk köper Apples produkter bara för att Apple är ett coolt företag eller liknande. Ibland finns det en attityd (men som sagt, det har inget att göra med dig) att Macanvändare är dumma som fallit för en myt och inte förstår bättre.

Eh. Varför sålde du en oöppnad?

"Med andra ord finns det många som använder Windows utan att alls ha gjort ett val."

lol

1
Bevaka tråden