Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mörkt område på skärmen, lampa kass?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-07-15 23:29

Jag har under några månaders tid uppmärksammat ett konstigt fel på min skärm på min MBP, inköpt dec -06.
När jag väcker skärmen ur vila så har skärmen ett lite mörkare vertikalt fält strax till vänster om mitten, ca 7 cm brett. Inom 10 sekunder så håller området samma ljusstyrka som resten av skärmen.
Håller en lampa på att gå sönder? Någon annan som haft liknande problem?

Ja, haft samma problem. Det är ett av många vanliga problem med pb/mbp. Orkar inte sammanfatta allt, men slutsatsen för min del är: Apple kan inte göra bärbara datorer. Förutom en lång rad hårdvaruproblem är de prestandamässigt odugliga till bildredigering nu när bilder är mellan 1-8mb stora , lightroom/aperture går för långsamt under osx och pb/mbp, och skärmarna är för dåliga. Jag köper därför en pc. OSX är fortfarande väldigt bra, men kör det under en snabb stationär.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-07-26 18:20
Ursprungligen av peekei:

Jag har under några månaders tid uppmärksammat ett konstigt fel på min skärm på min MBP, inköpt dec -06.
När jag väcker skärmen ur vila så har skärmen ett lite mörkare vertikalt fält strax till vänster om mitten, ca 7 cm brett. Inom 10 sekunder så håller området samma ljusstyrka som resten av skärmen.
Håller en lampa på att gå sönder? Någon annan som haft liknande problem?

Det tar lite tid för bakgrundsbelysningen att nå full styrka. Apple har sagt att det kan vara vissa variationer i bagrundsbelysningen de första 7 minutrarna från det att skärmen sätts igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 21:20

Jag upplever samma sak ibland, men ser det inte som ett problem. Jag antar att det är de tunna lysrören i skärmen som så att säga värmer upp. Efter tio sekunder så är fenomenet borta.

på vissa datorer är det permanent, och inte under 10 sek eller 7 min, dvs konstruktionsfel.

1
Bevaka tråden