Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känner inget sug efter leoparden

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-07-25 22:16

Vet inte om jag är ensam, men har tittat nu en hel del på apples leopard site, samt tittat på steves keynote. Ärligt talas så vet jag inte om jag kommer uppgradera. 1000 spänn har man ju råd med, men det är inte det som är saken. Känns faktiskt som Vista var en större uppgradering för mig.

Spaces = Finns redan program för det idag. no big deal.

Timemachine = Ja kanske, jag gör ändå aldrig backup det är omanligt *S* Och skulle jag köra timemaskin på min 0.7Tbyte data så blir det dyrt ändå.

Ny docka & Finder = Blir verkligen upphetsad där...

CoreAnimation = Om någon vettig utvecklare kan få det till något användbart så ja..

64 bit = Tiger är också 64 bitars i kärnan, även om cocoa inte varit det. Inget jag blir upphetsad över heller.

Vad tycker ni andra. Steves tal om att "most things are top secret" kan man ju undrar var det kommer från, eller så är det så att steve precis dagarna innan lanseringen trollar fram en sexig kanin ur sin stora apple hatt igen. (Tidigare har dom inte brytt sig så mycket om MS kloningar av apple saker men nu när apples marknadsandel ökar och dom har en fet kassa så kanske dom är mer försiktiga). ?

Jag anser, efter lite testande (2 veckor) i Leopard, att denna uppdatering av OS X är den första som jag verkligen ser fram emot. Det kanske inte är de mest revolutionerande förbättringarna men allting är oerhört genomtänkt och bra. Quicklook är suveränt, Spaces är suveränt, Stacks är suveränt och även CoverFlow i Findern är riktigt funktionellt (tro det eller ej). Nya "Ordlistan" (dictionary) med (svenska)wikipedia inbyggd är suverän, nätverkshanteringen är mycket bättre, att dela ut specifika mappar och dokument är mycket enklare. Jag kan lista hur många småsaker som helst som är mycket bättre än i Tiger.

Inte största eller bästa *bling-bling*-uppdateringen av OS X, men däremot så förenklas och förbättras allting ett snäpp.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nya "Ordlistan" (dictionary) med (svenska)wikipedia inbyggd är suverän

Det där har väl ändå inte skett? Det är väl bara engelsk dictionary och uppslagsbok?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-04 07:52
Ursprungligen av henkebarn:

Det där har väl ändå inte skett? Det är väl bara engelsk dictionary och uppslagsbok?

Svensk wikipedia kan du iaf ställa in.

Ursprungligen av bolle:

Svensk wikipedia kan du iaf ställa in.

Hah! Se på fan. Fint ju!

Tack!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-25 23:29

Jag ser mest fram emot Quicklook, nya Findern och Stacks egentligen. Själva utseendet har blivit fräschare också tycker jag, och på tal om "Top Secret"-funktionerna så är det kanske så att dessa ingår i dom 290+ nyheterna som Steve inte talade om, vilket borde betyda att dessa saker helt enkelt inte är färdiga än.

Ni som vet, kommer själva OS X och iLife-programmen bli snabbare på grund av full 64-bit stödet? Vilka existerande tredjepartsprogram kan använda sig av 64 bitar i nuläget?

Ursprungligen av studiox:

Vet inte om jag är ensam, men har tittat nu en hel del på apples leopard site, samt tittat på steves keynote. Ärligt talas så vet jag inte om jag kommer uppgradera. 1000 spänn har man ju råd med, men det är inte det som är saken. Känns faktiskt som Vista var en större uppgradering för mig.

Spaces = Finns redan program för det idag. no big deal.

Timemachine = Ja kanske, jag gör ändå aldrig backup det är omanligt *S* Och skulle jag köra timemaskin på min 0.7Tbyte data så blir det dyrt ändå.

Ny docka & Finder = Blir verkligen upphetsad där...

CoreAnimation = Om någon vettig utvecklare kan få det till något användbart så ja..

64 bit = Tiger är också 64 bitars i kärnan, även om cocoa inte varit det. Inget jag blir upphetsad över heller.

Vad tycker ni andra. Steves tal om att "most things are top secret" kan man ju undrar var det kommer från, eller så är det så att steve precis dagarna innan lanseringen trollar fram en sexig kanin ur sin stora apple hatt igen. (Tidigare har dom inte brytt sig så mycket om MS kloningar av apple saker men nu när apples marknadsandel ökar och dom har en fet kassa så kanske dom är mer försiktiga). ?

Jag såg nog mer fram emot bytet från Panther till Tiger. Då var det några större nyheter än det är från Tiger till Leopard, som Spotlight, Dashboard och den grymma inbyggda RSS-läsaren i Safari 2. Det såg man fram emot rätt mycket.

Fast i och för sig i uppgraderingen Tiger -> Leopard så ser jag fram emot Spaces, Quick Look, Safari 3 och Time Machine (Fast jag kommer nog inte använda det så ofta, men kommer vara bra när det behövs). Hmm, kanske är ganska jämn förväntan i jämförelse ändå.
Dock gillar jag inte den nya "Vista"-liknande, genomskinliga topbaren, ser för bedrövligt ut! Börjar Apples designavdelning hamna på efterkälken?

Visst Spaces finns det andra free/shareware-program som fixat men det jag har provat har inte funkat bra, det har buggat för mycket så att det inte gått att använda. Jag tror Apples lösning kommer glänsa och funka bättre än dessa andra fristående program, skönt att ha ddet inbyggt direkt i OS:et också.

Quick Look verkar ju riktigt smidigt, som Preview fast ett ännu snabbare och mer utvecklat sätt att förhandstitta på filer.

Jag kör Safari 3-betan och den är riktigt sjysst (på IntelMacar i a fall, på min G5:a buggar det lite, går inte att stänga fönster ). Det nya som jag ser fram emot i den är att man kan arrangera/dra och släppa tabbar hur man vill. Sen är den nya textsöken riktigt snyggt gjord, man ser tydligt var orden den hittat finns i texten. En annan grej, som är sjuuukt smidig på vissa webbsidor, är att man kan ändra storleken på textareas.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-26 07:09

Jag kan också hålla med om att uppgraderingen från Panther till Tiger möjligt vis innehöll mer nya funktioner.

Men det jag ser fram emot med uppgraderingen till Leopard är förbättringen av alla de "gamla" funktionerna, så som desktop, dashbord och finder.

Jag får känslan av att de nu är mer genomtänkta både design mässigt och funktion mässigt xD

// MacxD

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 09:04

För min del så kommer jag att köpa Leopard så fort det är möjligt, men troligen inte installera förrän efter första rapporterna av det.

Jag ser verkligen fram emot att få bättre nätverkshantering, datorn ska inte frysa om en nätverksenhet inte hittas. Stacks har jag velat ha länge, och spaces ska bli härligt att få in i systemet som default (använder idag VirtueDesktop, som med jämna mellanrum stänger av sig självt, utan förvarning).

Timemachine är väl inget speciellt för min del, men kommer användas om den inte suger för mycket hårddisk. Quicklook vet jag inte hur det kommer att kännas än, antar att det finns en hel del filer som inte kommer att kunna visas där, så det gör nog detsamma, för min del.

Att systemet blir 64-bitars hoppas jag kommer att kännas snabbare, i och med C2D-processorerna... det i sig ser jag mycket fram emot.

Eftersom jag jobbar som webbutvecklare så är jag även mycket intresserad av Safari 3, även om jag inte använder Safari som primär webbläsare i dagsläget.

Skulle Java6 bli standard i Leopard, eller hur är det egentligen? Har för mig att jag har läst något om det, men är långt ifrån säker, eftersom jag inte hittar någon vidare info om det nu.

Dessutom ser jag fram emot att det äntligen blir av att jag kommer att göra en rejäl rensning av datorn i och med uppgraderingen. Då ska jag nämligen blåsa ut systemet och börja om på nytt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-26 09:55

Jag tycker inte att det mest intressanta är nya funktioner. Däremot ser jag fram emot att få ett ännu stabilare system.

T ex är det riktigt tråkigt att OS X hänger sig så ofta när man använder externa hårddiskar. Det måste fixas nu.

Det hade dessutom varit häftigt om man hade kunnat lägga nätverksenheter på skrivbordet med skrivfunktion. Som det är nu kan jag visserligen lägga ftp-utrymme på skrivbordet men bara med läsrättigheter.

För det tredje vore det minst sagt på tiden att Mail klarade att hantera svenska tecken.

Kommer iLife också att uppdateras i samband med Leopard?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-07-30 17:45
Ursprungligen av dunberg:

Det hade dessutom varit häftigt om man hade kunnat lägga nätverksenheter på skrivbordet med skrivfunktion. Som det är nu kan jag visserligen lägga ftp-utrymme på skrivbordet men bara med läsrättigheter.

Är det verkligen så att man inte kan skriva till externa diskar i Tiger?
Jag hade nämligen det problemet för ett tag sen och jag trodde jag missade någon inställning eller att det var pga att disken var windowsformaterad... Men jag fick inte rätt på det, så har någon lösningen hur man gör så är jag tacksam.

Ursprungligen av dunberg:

Det hade dessutom varit häftigt om man hade kunnat lägga nätverksenheter på skrivbordet med skrivfunktion. Som det är nu kan jag visserligen lägga ftp-utrymme på skrivbordet men bara med läsrättigheter.

OT: Du vet att du kan fixa det redan nu med MacFUSE?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-30 21:01
Ursprungligen av Adrian B:

OT: Du vet att du kan fixa det redan nu med MacFUSE?

Det visste jag inte. Tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2007-07-31 12:02
Ursprungligen av Adrian B:

OT: Du vet att du kan fixa det redan nu med MacFUSE?

kanske mest haft otur med MacFuse men jag har inte fått det att fungera alls. Jag har några NTFS diskar som det vore mycket trevligt att få write på. Har inte testat att montera FTP enheter i macfucse men fick inte NFTS att fungera speciellt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 20:58
Ursprungligen av dunberg:

Jag tycker inte att det mest intressanta är nya funktioner. Däremot ser jag fram emot att få ett ännu stabilare system.

T ex är det riktigt tråkigt att OS X hänger sig så ofta när man använder externa hårddiskar. Det måste fixas nu.

Det hade dessutom varit häftigt om man hade kunnat lägga nätverksenheter på skrivbordet med skrivfunktion. Som det är nu kan jag visserligen lägga ftp-utrymme på skrivbordet men bara med läsrättigheter.

För det tredje vore det minst sagt på tiden att Mail klarade att hantera svenska tecken.

Kommer iLife också att uppdateras i samband med Leopard?

Det där låter lite trasigt. Vad jag vet är det bara NTFS-nätverksenheter som OSX inte kan skriva till, och det för att MS inte givit ut specifikationerna så att andra tillverkare kunnat ge stöd för det.Att FTP inte har skrivrättigheter i findern är både korkat och halvhjärtat av Apple, känns inte ett dugg färdigt.

Svenska tecken fungerar kanon i Mail för mig, är det kanske på någon speciell punkt som jag inte använder som du menar?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-26 10:12

Kör man en intelmac så har man alla anledningar att vilja byta. Kör man PowerPC-macar tror jag inte det är lika viktigt...

Ursprungligen av Sidde:

Kör man en intelmac så har man alla anledningar att vilja byta. Kör man PowerPC-macar tror jag inte det är lika viktigt...

Kör du IntelMac ännu? Kommer du att uppgradera till Leopard?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-02 17:31
Ursprungligen av Macce65:

Kör du IntelMac ännu? Kommer du att uppgradera till Leopard?

MIn Powermac kommer köra kvar på 10.4 Server, och min Powerbook kommer nog köra kvar på 10.4 ett bra tag allafall, får se i framtiden, en ny finder är defentivt värt för mig eftersom jag kör Mobile Account på den.

Köper en imac när den kommer, och den blir en intelmac såklart, och den fixar jag in leopard på så snart det fungerar tillräckligt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 10:21

Jag ser fram mot skärmdelning över iChat som det talades om för över ett år sedan. Perfekt då man skall hjälpa kompisar som är nyswitchade. Fast det har blivit oroväckande tyst om detta. För det finns väl kvar???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 10:27

pesc. Skärmdelningen via iChat handlar väl bara om att kunna visa dokument och inte skrivbordet som jag har fattat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 11:35

Skärmdelning finns kvar, den har flyttat ut från iChat och in i Finder. Hur det fungerar över internet och om det fortfarande är smidigt (man väl ofta vill utföra detta på folk i sin iChat-lista) har jag inget svar på.

Jag hade tillfälle att sitta lite med betan av Leopard igår. Visst tog det inte lång tid att hitta buggar men jag blev faktiskt imponerad av hur snabbt saker gick. Leopard kändes mer responsivt än Tiger på en G5. Nya Finder verkar riktigt lyckat och Quicklook likaså. Spaces var oväntat smidigt att jobba med och Stacks i den nya Dock känns riktigt bra, navigeringen var väldigt smidig och snabb.

På det hela taget så kändes inte allt nytt och omstöpt på samma sätt som XP>Vista, fast på ett bra sätt. Det var lätt att känna sig hemma och jag hann inte hitta några nya, irriterande saker. Lite samma känsla som att gå från Jaguar till Panther, om jag ska dra paralleller till tidigare katter.

Nya funktioner är inte det vikigaste för mig, utan jag ser istället fram emot den optimerade koden och buggfixar. Ta bara en sån sak som Finder inte kommer "hänga sig" i flera minuter när en nätverksenhet tas bort utan att först avmonteras - det är värt mycket!

/M

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-26 13:26

Kunde inte sagt det bättre själv ;D

// MacxD

  • Oregistrerad
  • 2007-07-26 13:30

Intressant hur många som ser fram emot ett snabbare os. Apple är duktiga på propaganda.

1.) Tiger är redan idag 64 bitars och multi-threadat OS. Det betyder att om du har en Dual Core och/eller Dual propp processor får du ett snabbare os redan idag.

2.) Att folk vill betala för "bugfixar" är också intressant. Jag förväntar mig att alla bugfixarna också blir fixade i Tiger, jag har ju köpt tiger också!

3.) Vad är skillnaden mellan Finder i Tiger och Leopard? Det är två skillnader: Cowerflow och Quicklook.

jag såg faktiskt fram emot en finder som man kan använda för vettig filnavigering. Säga vad man vill om Windows Explorer men att navigera från olika mappar med hjälp av dubbla filträd är mycket användbart. Jag har ofta många filer i en mapp som jag vill flytta till en annan undermapp i samma mapp. Mycket svårt. Att "kopiera o klistra" som man kan köra i Windows fungerar inte i Apples finder. Att dra filer är också mycket svårt, i 50% av fallen markeras filen istället för att man lyckas dra den. osv.

4.) Fräschare utseende ? Visst! Att dom borstat bort all borstad metall känns bra. Uno löser det fint i Tigern också.

Det är ju helt fel att skjuta sig själv i foten men jag gör det ändå: Mac användare verkar visst kräva ganska lite av ett OS. Tittar man på folk som bytt till Vista, det är en otroligt liten bas. Procentuellt kommer garanterat fler köpa Leopard än som köpt vista under säg en 12 månadersperiod.

Timbers kommentar var den skönaste:
"För min del så kommer jag att köpa Leopard så fort det är möjligt, men troligen inte installera förrän efter första rapporterna av det."

Jag kommer sälja en Leopard optimerad mus, vill du köpa den också, bara 2500 Kr? ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 14:52
Ursprungligen av studiox:

1.) Tiger är redan idag 64 bitars och multi-threadat OS. Det betyder att om du har en Dual Core och/eller Dual propp processor får du ett snabbare os redan idag.

Sant, däremot kommer Leopard ha en bättre scheduler än Tiger har, optimerad för multicore-processorer.

Ursprungligen av studiox:

I
Mac användare verkar visst kräva ganska lite av ett OS. ...

Jamen, jag kräver ju så mycket av ett operativsystem att varken Xp eller Vista räcker...

Ursprungligen av studiox:

Intressant hur många som ser fram emot ett snabbare os. Apple är duktiga på propaganda.

Man behöver inte bara basera dessa förhoppningar på "propaganda", man kan lika gärna basera det på erfarenhet:
10.1 var snabbare än 10.0.
10.2 var snabbare än 10.1.
10.3 var snabbare än 10.2.
10.4 var snabbare än 10.3.
På samma hårdvara!

(Elaka tungor kan förstås hävda att det beror på att 10.0 var ofantligt segt - och det är ju delvis sant - men det är ändå en positiv sak att Apple jobbar hårt med optimeringen.)

Jag är också sugen på buggfixarna och klarar mig utan funktionerna. Känns lika oengagerande som vista. Skillnaden är att jag kommer att uppdatera till Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-26 14:58

studiox.
Det är inte bara Cowerflow och Quicklook som är nytt i nya finder. Själva programmet kommer att fungera bättre. Något som några nämt ovan är hantering av t.ex. nätverk mm. När det gäller navigering i Finder tycker jag själv att den är bättre än Windows Utforskaren. Jag kör alltid två breda fönster under varandra med kolumnvy. På så sätt är det jättelätt att navigera fram till valfria mappar och sedan dra filer/mappar mellan de två fönsterna.

Älskar dessutom funktionen, "bläddra sig fram till ett gäng bilder, markera dessa och dra ner till Photoshopikonen i Dockan som då öppnar upp dem i Photoshop (även om Photoshop inte är igång frtån början)". Vet inte hur många gånger jag har suttit på win XP och dragit filer och försökt att släppa dem på programikoner som inte är igång utan att det händer något. Vet inte hur det är i Vista...

Bevaka tråden