Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Western Digital 250 GB vs. Hitachi 200 GB

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det två hetaste hårddiskarna just nu för bärbara datorer är Wester Digitals Scorpio 250 GB på 5400 rpm och Hitachi 7K200 200 GB 7200 rpm. För den som funderar på en ny hårddisk till sin MacBook eller MacBook Pro (utöver det Apple kan stoppa i) är det troligen dessa man väljer mellan. Barefeats har nu testkört dessa mot varandra och även jämfört med den tidigare värstingdisken från Seagate, Seagate Momentus 7200.2 160 GB på 7200 rpm.

Barefeats: SHOOTOUT: 250GB 5K Notebook Drive versus The Two Fastest 7K Notebook Drives

Testet visar att 7K200 är den nye herren på täppan när det gäller prestanda men till en kostnad av högre energiförbrukning samt att WD:s 250-giggare står sig bra mot den tidigare kungen från Seagate:

The Hitachi 7K200 is still the speediest notebook drive we've tested to date.

The WD Scorpio 5K drive was nipping at the heels of the Seagate Momentus 7K drive on large sustained transfers but fell back when doing small random transfers. The 200GB Hitachi 7K drive is the best compromise between speed and space.We must warn you that the newest, fastest drives use more battery power. We'll report on those specifics in a subsequent article -- but suffice to say, "You can't have it both ways."

Jag står själv i valet mellan maximalt utrymme (WD 250 GB) eller maximal prestanda (Hitachi 200 GB) som ny hårddisk i min MacBook Pro. (Prismässigt är WD:n några hundralappar billigare, men det är inte avgörande.) Det är inte helt lätt, jag vet att jag alltid har nytta av en större hårddisk, men jag vet inte om jag i praktiken har nytta av den ökade prestandan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 20:55

Jag tar alltid hastighet före utrymme. Hur man än vänder och vrider på det så har man aldrig tillräckligt med utrymme på sin startskiva men hastigheten påverkar ju inte bara de program du jobbar med utan ven Mac OS X.

Själv väntar jag på att 7K200 ska gå ned i pris, dvs att det kommer en 250GB. Kan inte riktigt förklara ett köp just nu för den ekonomiska sidan av mig själv.

Senast redigerat 2007-07-19 22:12

Jag skulle nog välja 250 gigaren iomed att den inte drar så mycket batterikraft.
sen att den är nån hundring billigare är ju inte helt fel heller.

men det valet är väldigt personligt, jag vill gärna ha så mycket lagringsutrymme som möjligt i min enda dator (utan att behöva släppa med externa diskar och så)

Jag förstår hur du menar acke, men jag lutar åt Nilzons resonemang. Jag vill gärna ha så mycket med mig som möjligt. Allt får förstås inte plats, jag har ett gäng externa diskar här hemma för lagring och backup, men ju mer jag kan ha med mig i form av t.ex. mitt bildbiliotek och musikbibliotek desto enklare blir mitt liv.

Vad jag egentligen skulle vilja veta är om det finns en upplevd förbättring i att använda 7K200. Om allting känns lite kvickare och snabbare, ja då är den rätt lockande. Men om det är marginell skillnad i praktiken så föredrar jag nog utrymme.

När man tänjer gränserna för minnet så att systemet måste swappa så kan jag tänka mig att en snabbare disk kan göra stor skillnad. Men om man stoppar in 4 GB ram kanske det händer mera sällan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-20 18:00

Har dock läst att de inte ska dra mer ström samtidigt som de skriver att den gör det i den här artikeln.

Förstår vad ni menar också. Helst vill man ju ha med all musik och foton. Snabbheten beror väl på vad man gör med datorn. Jobbar man med stora filer känns det som en bättre investering. Kör man små filer, dvs "vanligt" användande så betyder väl sökhastigheten en del också?

Jaja, jag väntar som sagt tills 7K-diskarna är 250GB innan jag slår till. Men nu, macheads, minst 4 öl i solen.

Ursprungligen av acke:

Har dock läst att de inte ska dra mer ström samtidigt som de skriver att den gör det i den här artikeln.

Jo, jag har för mig att Hitachi påstått att den knappt skulle dra mer. Men Barefeats skulle återkomma med mer om detta skrev om.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-07-25 07:30

Är oxå sugen på att uppgradera min MBP med en större disk, lutar nog åt en 250GB 5400RPM pga av batteri tiden och värme utvecklingen.. Min MBP är varm så det räcker och blir över.

Jag valde till slut WD:n på 250 GB, den fanns i lager och jag var otålig. Jag får den imorgon. Sen börjar en delikat process att öppna upp min fina nya MacBook Pro.

Berätta gärna sedan hur du upplevde "ingreppet".. Jag är själv sugen på att byta disk och hade gärna gjort det om jag inte varit så rädd för att förstöra något.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 00:49

Jag har en liten fråga om hårddsikbyte.. det ser ju väldigt enkelt ut att dra den där vita lappen så åker hårddisken med, men det är ju bara manualen. Men är det verkligen så enkelt?

När man ska sätta i en annan hårddisk, behöver man fiffla med någonting i anslutningen? Och om man bestämmer sig för att byta hårddisk igen - då finns det ju ingen lapp att dra i, så hur funkar det då?

Ursprungligen av boris91:

Jag har en liten fråga om hårddsikbyte.. det ser ju väldigt enkelt ut att dra den där vita lappen så åker hårddisken med, men det är ju bara manualen. Men är det verkligen så enkelt?

Pratar du om en MacBook nu? För i en MacBook Pro behöver man skruva isär hela datorn för att byta hårddisk.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 01:44

MacBooken menar jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-26 01:57

Allt var enkelt förutom att fästet precis till vänster om magnetlåset (locket) satt lite väl. När jag får min högerfläkt ska den bytas ut plus att jag ska applicera om kylplastan.

Som sagt, det är busenkelt att byta. Har bytt hårddisk i min MBP över 10 ggr nu p.g.a lite strul med en disk. Det tar ungefär 5 min ifrån det att du börjar tills dess att du är klar. Första gången följde jag guiden på iFixit.com och det underlättade lite.

Monterade för övrigt en WD2500BEVS och den fungerar klockrent!

Mvh,

Ursprungligen av Rossifumi:

Som sagt, det är busenkelt att byta. Har bytt hårddisk i min MBP över 10 ggr nu p.g.a lite strul med en disk. Det tar ungefär 5 min ifrån det att du börjar tills dess att du är klar. Första gången följde jag guiden på iFixit.com och det underlättade lite.

Det låter ju lovande. iFixit har inte guide för Santa Rosa-modellen ännu, men jag utgår ifrån att deras gamla guider räcker. Det har visst varit lite snack om att en kabel sitter klistrad mot hårddisken, får väl se om jag råkar ut för det.

Ursprungligen av Adrian B:

Det låter ju lovande. iFixit har inte guide för Santa Rosa-modellen ännu, men jag utgår ifrån att deras gamla guider räcker. Det har visst varit lite snack om att en kabel sitter klistrad mot hårddisken, får väl se om jag råkar ut för det.

Det sitter en kabel klistrad ovanpå hårddisken på min iaf. Men den sitter så löst och är en sådan där bred sak att den är busenkelt att lyfta upp den utan att skada den. Det som "tog tid" första gången jag öppnade min var att det känns som att locket (där tangentbordet och det sitter i) verkar sitta fast fastän man lossat alla skruvar. Man var tvungen att våga ta i lite bara så klickar de ur alla sina fästen.

Skall väl säga att det tar 5 min nu, första gången tog det kanske den dubbla tiden.

Mvh,

Nu har jag bytt hårddisk och den nya disken lirar fint i min MBP.

Ursprungligen av Rossifumi:

Man var tvungen att våga ta i lite bara så klickar de ur alla sina fästen.

Jag önskar jag hade vågat ta i lite mer, men jag var inte säker på om man skulle bända upp toppdelen eller om man skulle lossa den runt om kanterna. Så när den satt fast började jag försiktigt bända lite med en tunn plastlinjal (något som behövdes på iBook). Tyvärr är metallen rätt känslig för påverkan och ovanför cd/dvd-facket buktar nu toppdelen upp en liten aning. Inte mycket, men tillräckligt för att jag stör mig på att jag inte var ännu mer försiktig med att bända och istället våldade lite mer på att bända upp locket.

Det var också lite kinkigt att slita loss kabelremsan som satt klistrad på disken, men jag tror det gick bra. Vet inte om man skulle ta loss den där runda metallplattan som satt klistrad på disken eller inte, jag lät den vara kvar på originaldisken.

Ok, det låter bra Rossifumi, jag har precis fått min disk så jag ska installera den ikväll eller imorgon.

Nej, nu Adrian! NU! Glöm inte att lägga upp bilder på arbetet!

Otålig? Jag har lite backuprutiner att göra först, men just nu tuggar en formatering på, jag vågar knappt säga det, men jag har för vana att formatera om nya diskar med tillvalet att skriva nollor över hela disken. Det ger så vitt jag vet ingenting, men jag har ändå fått för mig att jag ska göra det... (hade nån tanke nån gång på att det skulle hjälpa datorn att i förväg upptäcka eventuellt dåliga sektorer på disken, men jag vet inte alls om det verkligen fungerar så). Hursomhelst tar bara det ingreppet flera timmar.

Lite bilder:

Här är toppdelen öppnad. Tre områden värda att notera är markerade.

Enligt iFixit skulle denna tas lös, men jag lät den sitta, den satt tajt så jag visste inte säkert om den alls gick att lossa.

Kabelremsan satt rätt hård mot disken. Jag fick slita lite för att få lös den. Den runda metallplattan lät jag vara kvar på originaldisken, jag visste inte riktigt om den skulle flyttas över eller inte.

På grund av att jag försökte bända loss toppdelen fick jag en lätt utbuktning ovanför DVD-inkastet som är störande. Var försiktig med metallen!

Ursprungligen av Adrian B:

[attach]12908[/attach]
På grund av att jag försökte bända loss toppdelen fick jag en lätt utbuktning ovanför DVD-inkastet som är störande. Var försiktig med metallen!

Adrian, kan det vara så att en eller flera av snäppfästena ovanför CD-sloten inte klickat fast helt enkelt? Innan jag öppnade min MBP 2.2 GHz läste jag att dessa snäppfästen (totalt fem st varav fyra sitter ovanför CD-sloten) var lite krångliga att få fast igen. Så var det för mig. Jag vill minnas att min dator såg ut ungefär som din innan jag fick till alla fem "snäpp". Jag satte in en bred skruvmejsel i sloten för att hålla emot när jag tryckte ganska hårt på ovansidan. Utan mejseln gick det inta alls eftersom det bara sviktade när jag tryckte.

Hoppas att det hjälper!

Ursprungligen av Mattias Malm:

Adrian, kan det vara så att en eller flera av snäppfästena ovanför CD-sloten inte klickat fast helt enkelt?

Tyvärr inte. Metallen är ganska lätt att böja och det var det jag gjorde när jag försökte gå med en linjal runt kanten (som man brukade på iBook) istället för att bara bända upp hela plattan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-28 09:00
Ursprungligen av Adrian B:

Tyvärr inte. Metallen är ganska lätt att böja och det var det jag gjorde när jag försökte gå med en linjal runt kanten (som man brukade på iBook) istället för att bara bända upp hela plattan.

Nog ser det ut som Mattias Malm säger. Prova att lägga något som är ca 2 mm tjockt i slot-in-hålet och tryck som fan från ovansidan. (Brukar gå lättast om man trycker lite innanför kanten).
Å andra sidan, det kanske ser annorlunda ut ovanifrån, och isf är det ju bara att böja tillbaka metallen

Ursprungligen av Mattias Malm:

Adrian, kan det vara så att en eller flera av snäppfästena ovanför CD-sloten inte klickat fast helt enkelt? Innan jag öppnade min MBP 2.2 GHz läste jag att dessa snäppfästen (totalt fem st varav fyra sitter ovanför CD-sloten) var lite krångliga att få fast igen. Så var det för mig. Jag vill minnas att min dator såg ut ungefär som din innan jag fick till alla fem "snäpp". Jag satte in en bred skruvmejsel i sloten för att hålla emot när jag tryckte ganska hårt på ovansidan. Utan mejseln gick det inta alls eftersom det bara sviktade när jag tryckte.

Hoppas att det hjälper!

Fick samma problem med att få fast snäppfästena nu precis, men hade läst denna tråden innan jag bytte till ny SSD-disk, så löste sig mha tipset, tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 16:39
Ursprungligen av Adrian B:

Lite bilder:
[attach]12908[/attach]
På grund av att jag försökte bända loss toppdelen fick jag en lätt utbuktning ovanför DVD-inkastet som är störande. Var försiktig med metallen!

Jag hade likadant innan jag började mecka med min, tror det är lite värre efter. Lyckades du få det bra på något sätt?

Ursprungligen av landen:

Jag hade likadant innan jag började mecka med min, tror det är lite värre efter. Lyckades du få det bra på något sätt?

Näe, men jag har lärt mig leva med det

Vid senare byten av hårddisk i datorn har jag försökt trycka till det lite, men det buktar fortfarande upp aningen och så kommer det nog förbli.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 15:55

Ursäkta ordvalen men: Shit... Hur vågar ni? hehe. Jag är på helspänn bara jag installerar nya instickskort och ram på datorerna..men Adrian leker hjärnkirurg!

Ha ha, riktigt så farligt är det inte, om man vet vad man gör

Det var förövrigt mycket enklare än att byta hårddisk i iBook, då var man tvungen att ta isär det mesta.

Den kabeln till tangentbordet och styrplattan du lät sitta är bara en klickkontakt. Jag gjorde som dig första gången och lät den sitta men den är bara att lossa rätt upp och sätta tillbaka igen när man är klar.

Bra att det gick okej iaf, förutom ett litet, litet missöde då.

Hur upplever du ljudnivån på disken?
Jag tycker min låter mer än min tidigare Seagate (standarddisken).

Mvh,

Bevaka tråden