Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös ström till elektronikprodukter?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 09:33

PowerCast är ett av de företag som utvecklar och forskar kring överföring av ström trådlöst på ett säkert sätt. Inom snar framtid slipper vi batteribyten och kabelhärvor!

Alla datoranvändare vet ju hur kul det är att arrangera alla dessa kablar...

Som jag förstår det är det rätt energiineffektivt och därmed inte helt rätt i tiden när vi ska försöka minska energikonsumtionen.

Det bygger, så vitt jag förstått det, på gammal teknik som bland annat Tesla ligger bakom:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 11:23
Ursprungligen av Adrian B:

Som jag förstår det är det rätt energiineffektivt och därmed inte helt rätt i tiden när vi ska försöka minska energikonsumtionen.

Ja, jag kan förstå att det inte ligger i tiden angående energikonsumtionen.

Ursprungligen av Adrian B:

Som jag förstår det är det rätt energiineffektivt och därmed inte helt rätt i tiden när vi ska försöka minska energikonsumtionen.

Det bygger, så vitt jag förstått det, på gammal teknik som bland annat Tesla ligger bakom:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer

Det beror lite på. Om man istället använder en platta som man lägger enheten på för att ladda den så är det inte väldigt energiineffektivt. Det är när det börjar bli lite avstånd som det börjar gå åt mycket.

Ursprungligen av DrRotmos:

Det beror lite på. Om man istället använder en platta som man lägger enheten på för att ladda den så är det inte väldigt energiineffektivt. Det är när det börjar bli lite avstånd som det börjar gå åt mycket.

Ah, jo jag har för mig att jag läst om den där plattan förut. Men då snackar vi induktion och inte radiovågor, va?

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, jo jag har för mig att jag läst om den där plattan förut. Men då snackar vi induktion och inte radiovågor, va?

Stämmer

Undrar hur dom där "el-överkänsliga"/hypokondrikerna kommer gilla trådlös ström

Speciellt i den storleken som krävs för trådlöa elbilar.

Ursprungligen av supergnu:

Undrar hur dom där "el-överkänsliga"/hypokondrikerna kommer gilla trådlös ström

Speciellt i den storleken som krävs för trådlöa elbilar.

Jag undrar mer vad folk som består av mestadels vatten kommer gilla det, eftersom det är en ganska redig uppvärmningseffekt vi pratar om när det gäller den storleken som krävs för att driva elbilar utan några batterier (för det antar jag att du menar, finns ju inte direkt några elbilar som man måste ha en strömsladd ikopplad för att kunna köra )

Ursprungligen av DrRotmos:

(för det antar jag att du menar, finns ju inte direkt några elbilar som man måste ha en strömsladd ikopplad för att kunna köra )

Va? Du vet väl att en norsk elbil bara går så långt sladden räcker?

Ha... ha... ha... ...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-26 19:40
Ursprungligen av supergnu:

Undrar hur dom där "el-överkänsliga"/hypokondrikerna kommer gilla trådlös ström

Förmodligen lika mycket som jag gillar förståsigpåare som gör sig roliga på sjuka människors bekostnad.

Ursprungligen av memark:

Förmodligen lika mycket som jag gillar förståsigpåare som gör sig roliga på sjuka människors bekostnad.

du menar psykiskt sjuka människors bekostnad ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 10:50

I reklamvideon som PowerCast har lagt upp på sin hemsida så säger dom att deras lösning redan används i många elektronikprodukter, men jag har verkligen aldrig hört talas om detta..

Ursprungligen av boris91:

I reklamvideon som PowerCast har lagt upp på sin hemsida så säger dom att deras lösning redan används i många elektronikprodukter, men jag har verkligen aldrig hört talas om detta..

Jag skulle gissa på att det är på detta viset som elektriska tandborstar blir uppladdade.
Dom har ju egentligen ingen direkt kontakt med en laddningsenhet utan laddas på nått vänstern fast'n det är plast emellan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-25 00:43

Brandvarnaren vore väl en ypperlig "lågströmsförbrukare" för trådlös strömförsörjning? Aldrig mera det där enerverande pipet... Fast säkerheten kräver väl fortfarande ett backup-batteri...

Ett riktigt teknologiskt genombrott blir det ju när jag kan driva dammsugaren trådlöst.
För att inte tala om den trådlösa el-bilen! DÅ har vi börjat lösa problem...

Ursprungligen av snouser:

Jag skulle gissa på att det är på detta viset som elektriska tandborstar blir uppladdade.
Dom har ju egentligen ingen direkt kontakt med en laddningsenhet utan laddas på nått vänstern fast'n det är plast emellan.

Induktion

Ursprungligen av boris91:

I reklamvideon som PowerCast har lagt upp på sin hemsida så säger dom att deras lösning redan används i många elektronikprodukter, men jag har verkligen aldrig hört talas om detta..

Kolla en elektrisk tandborste. Ofta är bottendelen helt i plast, inga kontakter för laddare etc. Nepp, den tar laddning från sin hålllare "trådlöst" ....

Har för mig att jag läst om hur tekniken funkar. Man måste sätta på en liten foliebit på sitt mobilbatteri och sedan kan man lägga mobilen på en platta och så laddar den utan att man behöver ansluta laddkabel... så gör man med alla sina pryttlar då...
Senast jag hörde om detta var ...2000 ?
eller ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 10:55

På tal om energikonsumptionen så could you argue att man slipper tillverka en massa eladaptrar och kablar vilket ju i sin tur sparar in både resurser och energi, eller hur?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 11:26
Ursprungligen av boris91:

På tal om energikonsumptionen så could you argue att man slipper tillverka en massa eladaptrar och kablar vilket ju i sin tur sparar in både resurser och energi, eller hur?

Håller med er båda. Man avskaffar tillverkning av eladaptrar och kablar, men samtidigt börjar man tillverka sändare, antennstationer och mottagare. Så det är nog "same same but different".

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-07-24 11:43

De nya svenska passen som testas fungerar på liknande sätt. Chippet som man ska kunna operera in i armen tex aktvieras inte förrens det hamnar innaför ett kraftfält vilket "väcker" chippet till liv och därigenom får chippet ström så det kan läsas av - vi gick igenom detta i skolan... nyligen. Kraftfältet fungerar också som ett lösen så inte vem som helst kan aktivera chippet!

Fattade inte redigt hur det fungerade men det har testats och gått igenom. Frågan är bara vem som vill operera in sånt i kroppen och ständigt känna sig övervakad? Tror att Miljöpartiet har lite åsikter om detta...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 11:51
Ursprungligen av leszek:

De nya svenska passen som testas fungerar på liknande sätt. Chippet som man ska kunna operera in i armen tex aktvieras inte förrens det hamnar innaför ett kraftfält vilket "väcker" chippet till liv och därigenom får chippet ström så det kan läsas av - vi gick igenom detta i skolan... nyligen. Kraftfältet fungerar också som ett lösen så inte vem som helst kan aktivera chippet!

Fattade inte redigt hur det fungerade men det har testats och gått igenom. Frågan är bara vem som vill operera in sånt i kroppen och ständigt känna sig övervakad? Tror att Miljöpartiet har lite åsikter om detta...

Desto mindre läskigt blir det dock att tappa passet på utlandsresan eller att bli rånad och mista sina ID-papper. Definitivt andvändbart, i alla fall före maffian börjar sälja avhuggna armar..

Ursprungligen av leszek:

De nya svenska passen som testas fungerar på liknande sätt. Chippet som man ska kunna operera in i armen tex aktvieras inte förrens det hamnar innaför ett kraftfält vilket "väcker" chippet till liv och därigenom får chippet ström så det kan läsas av - vi gick igenom detta i skolan... nyligen. Kraftfältet fungerar också som ett lösen så inte vem som helst kan aktivera chippet!

Fattade inte redigt hur det fungerade men det har testats och gått igenom. Frågan är bara vem som vill operera in sånt i kroppen och ständigt känna sig övervakad? Tror att Miljöpartiet har lite åsikter om detta...

Typ passerkorten på Volvo Data redan på 80-talet då...det räckte att det hängde i sitt clips i jeansfickan...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-25 00:55

Precis. Har ni gått i skolan kommer ni kanske ihåg fysiklektionerna - med en magnet på ena sidan och med lite upprullad kopppartråd på andra sidangår det ju att överföra ström. Tror att man använder sig av magnetfält där.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-25 10:06

Ja, magneter har en förmåga att skapa magnetfält. Det ligger i deras natur.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-27 08:38

Nej, jag menar de människor som mår fysiskt dåligt i miljöer med starka elektriska och magnetiska fält. Visst finns de inbillningssjuka bland dessa, men långt ifrån alla går att förklara på detta sätt. Jag vet också att åsikterna går isär kring vad som egentligen ligger bakom.

Jag tycker helt enkelt det blir tråkigt diskussionsklimat på ett forum som detta om folk försöker ta enkla poäng med kategoriska uttalanden om människor man inte vet något om.

Kan vi hålla värdeargumenten borta från den här diskussionen? Psykosomatik är ett komplicerat område, de patienternas symtom är precis lika verkliga och otrevliga som alla andras, och inget blir bättre av att man stämplar dem som inbillningssjuka eller hypokondriska. Man ska inte sparka på folk som ligger.

memark och Samuel har rätt.

Ber om ursäkt.

Det är väl billigare att slänga pengarna på att istället göra kablar med strömförande flytande vätskor/syror/vadnågonsin i sig än att utveckla sådana hemskheter som trådlös el?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-29 19:16

Jo, men då blir det ju liksom inte trådlöst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-31 15:30

Bra inflik där Samuel K...

*delar ut choklad-brownies och iskall mjölk*

...Nu blev det genast mycket trevligare stämning!

1
Bevaka tråden