Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple - Världens bästa företagsnamn

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-24 09:09

Jag läser idag i Smålandsposten (www.smp.se) att Apple är världens bästa företagsnamn (enligt Johan Gromark, VD för Label Varumärkesutveckling).
Tyvärr så berättar inte artikeln varför.. Någon som hört ett sådant här uttalande innan?

Ps: Jag hittar inte artikeln på websidan, men är någon intresserad så kanske jag kan scanna lite.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 10:00

Samma artikel råkade jag nyss läsa på DN.se:

Inte lätt hitta rätt företagsnamn
Rekryteringssajten Monster. Jeansmärket Acne. Jihad Konditori i Göteborg. Hitta rätt namn till företaget är inte lätt. Det ska vara unikt och helst säga något om verksamheten utan att trampa någon på tårna.

ETT BOLAG FÅR inte heta vad som helst i Sverige. Det ser Bolagsverket till. Firmalagen är till för att följas. Och den säger att varje företagsnamn ska vara unikt. Det får inte innehålla anstötliga eller fula ord. Namnet får heller inte bestå av ord som är skyddade, exempelvis inom FN-organ eller liknande. Det får inte heller vara missledande.

- En syberhörsaffär får inte ha ett firmanamn som innehåller något om motorer, säger Roland Höglund, tillförordnad generaldirektör på Bolagsverket.

Av de mellan 55 000 och 70 000 ansökningar som årligen inkommer till Bolagsverket får runt hälften avslag vid första försöket. Ofta på grund av att namnet är för likt ett redan registrerat företag eller varumärke. I bland blir det nej för att det förslagna namnet rimmar illa med gängse praxis.

ANGELDUST PROMOTIONS FICK nobben av Bolagsverket då angeldust är slang för drogen fencyklidin. Samma besked mötte juristfirman Ruffel & Båg som avslogs med motiveringen att namnet gav sken av att det handlade om olaglig verksamhet.

- Jag upplever att Ruffel & Båg är ett namn där man försökt använda ett namn som ska skapa uppmärksamhet, säger Jacob Fant, byråchef på varumärkesbyrån Rewir.

Samma sak gäller enligt honom för rekryteringssajten Monster, vars namn godkänts av Bolagsverket.

- Man har valt att ha ett namn som sticker ut. Hitta en koppling till rekrytering tycker jag inte är självklar. Det är klokare att ha ett namn som närmare härrör till det man håller på med. För man har lite tid på sig att förklara vad man gör, säger Fant.

EN OCH ANNAN konservativ har höjt på ögonbrynen åt Monster. Men några allvarligare problem har bolaget aldrig haft på grund av namnet säger Monsters marknadschef Henrik Ramstedt till TT.

Våga synas kan ibland vara en fördel. Att döpa renhållningsbolaget till Renhållningsbolaget AB är ingen bra idé, enligt Johan Gromark, vd för Label varumärkesutveckling:

- Många går i fällan att man försöker döpa det till någonting som är väldigt likt kategorin. Problemet blir då att man inte skiljer sig från konkurrenterna. Man blir bara en i mängden, säger Gromark och tillägger:

- Världens bästa företagsnamn är Apple.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=673551

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-24 10:05

Haha, så dåligt! Varför skulle Apple vara det bästa, då det inte ens speglar produkterna?

Om det istället handlar om att känna igen varumärken, ja då kanske Apple är mycket högt upp.

Ursprungligen av Adzam 1:

Haha, så dåligt! Varför skulle Apple vara det bästa, då det inte ens speglar produkterna?

Det hette ju Apple Computer fram till i januari i år, så i 30 års tid hade det ett namn som speglade produkterna. Men när alla vet vad Apple är, och när Apple samtidigt gör mer än bara datorer, var det rätt logiskt att ändra namnet till dagens.

Ursprungligen av Adzam 1:

Om det istället handlar om att känna igen varumärken, ja då kanske Apple är mycket högt upp.

Ja, det känns som att de väger in varumärket Apple när de säger att det är världens bästa företagsnamn. Eller så kanske de syftar på att Apple lyckats ta ett kort, enkelt och bra namn och göra det till sitt. Hursomhelst känns det som att de inte skulle utse Apple till bästa företagsnamnet om inte företaget Apple fanns, om ni förstår vad jag menar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 10:33
Ursprungligen av Adrian B:

Hursomhelst känns det som att de inte skulle utse Apple till bästa företagsnamnet om inte företaget Apple fanns, om ni förstår vad jag menar.

Tänkte faktiskt samma sak, men nu finns ju Apple och alla motargument har således mer eller mindre överbevisats. Men hade jag varit Steve för trettio år sen vet ju katten om jag hade valt just "Apple".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 10:18

Vadå speglar produkterna.. i artikeln nämns ju Monster.se som ju inte alls markerar vad företaget egentligen håller på med - ändå går det hur bra som helst för både Apple och Monster.

Jag tycker att det handlar mera om att välja ett namn som många kan och känner igen, men namnet ska samtidigt vara smidigt på så sätt att folk får rätt associationer och att det är lätt att skapa en enkel och bra logotyp också. Det har Apple definitivt lyckats med. Frukten Apple/Äpple känner alla igen och det är få som kan associera ordet med något dåligt. Men ta en grönsak, till exempel Carrot/Morot, låter det lite fulare och man tänker mera på kaniner än någonting annat när man hör ordet, eller hur?

Även logotypen som Apple har skapat är väldigt lätt att känna igen, och i och med att alla iPods bär den får fler människor lust att kolla upp vad företaget också sysslar med förutom mediaspelare. Då kommer nästa steget, att hitta informationen. Det blir också väldigt lätt och logiskt för att webbplatserna apple.com/apple.se är svåra att missa och man inser snabbt att man hamnat på rätt ställe.

För mig personligen har det hela inneburit en form av backslash då jag numera alltid tar ApplePaj om jag får välja mellan flera olika... där har ni en affärsidé!

Ursprungligen av boris91:

Vadå speglar produkterna.. i artikeln nämns ju Monster.se som ju inte alls markerar vad företaget egentligen håller på med - ändå går det hur bra som helst för både Apple och Monster.

Jag tycker att det handlar mera om att välja ett namn som många kan och känner igen, men namnet ska samtidigt vara smidigt på så sätt att folk får rätt associationer och att det är lätt att skapa en enkel och bra logotyp också. Det har Apple definitivt lyckats med. Frukten Apple/Äpple känner alla igen och det är få som kan associera ordet med något dåligt. Men ta en grönsak, till exempel Carrot/Morot, låter det lite fulare och man tänker mera på kaniner än någonting annat när man hör ordet, eller hur?

Hört att KODAK skall vara valt för att det går att skriva lätt, är kort och att det går att uttala på de flesta språk utan att det blir svårt/oigenkännligt

OffTopic; Namn; en arbetskamrat heter UFUK (Horisont på turkiska tror jag det betyder)
På puben i England,
- Whats your name ?
- Ufuk
- "You Fuck" , is that even a name ?

Ursprungligen av Goflorp:

Hört att KODAK skall vara valt för att det går att skriva lätt, är kort och att det går att uttala på de flesta språk utan att det blir svårt/oigenkännligt

Jag har läst att namnet Kodak är onomatopoetiskt, d v s ljudhärmande. Det ska tydligen vara ljudet slutaren ger ifrån sig när man knäpper ett kort.

Visst är Apple ett bra företagsnamn, men jag gissar att mycket handlar också om hur mycket man lägger ner på reklam. Både Apple och Coca Cola lägger ner ganska mycket pengar på det så det är inte konstigt att det blir starka varumärken (= bra företagsnamn).

I Göteborg finns KUMRIF ; Kontant Utan Moms Rakt I Fickan ...

Annars finns det ett Engelskt företag som sålde datortillbehör förr; Batteries Included Ltd.

Amerikanska Air-Condition-företaget "Stiff Nipples, Air Conditioning Service"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-24 14:34

Jag tycker att det käns som en delvis lite märklig artikel, framförallt slutet som bara poppar upp sådär utan någon egentlig förklaring och dessutom går emot en av teserna för vad som är ett bra företagsnamn.

Apple må vara bra på många sätt men som företagsnamn, nja. Jag tror inte det är namnet i sig som gjort det så stort utan en målmedveten satsning på att bygga upp varumärket under lång tid.

Men vad gör egentligen, om så är fallet, Apple bättre än Nike, IKEA, Volvo eller något annat känt företagsnamn?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-24 23:27

Coca-cola tycker jag är bäst. Säger vad det är, och ALLA vet vad det är (tror att det ligger på andraplats över ord som flest människor förstår betydelsen av, oavsett språk).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-24 23:45
Ursprungligen av Adzam 1:

Coca-cola tycker jag är bäst. Säger vad det är, och ALLA vet vad det är (tror att det ligger på andraplats över ord som flest människor förstår betydelsen av, oavsett språk).

Yup. "Okay" har snott förstaplatsen.

"Apple" är ett bra företagsnamn då äpplet är en symbol för så mycket; frukten från kunskapens träd och hur Newton upptäckte gravitationen är två bra exempel.

1
Bevaka tråden