Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirTunes från G5 via Ethernet till AirPort Extreme vidare till Airport Express?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-18 16:50

Hej.

Jag har ett litet bryderi angående min nyanskaffade PM G5 som saknar inbyggd airport.

Jag kör trådlöst internet via en AirPort Extreme basstation. I samma nätverk ) i ett annat rum) har jag även en AirPort Express..kopplad med kabel till stereon.

Det funkar fint när jag sitter i soffan och surfar med min gamla iBook... och från iBooken får jag i iTunes upp alternativet att välja fjärrhögtalare

MEN..min stationära G5a som är anslutent till samma nätverk är kopplad via ethernet till AirPort Extreme basstationen. iBooken och G5an hittar varandra fint.

Dock verkar jag inte kunna få fram alternativet med val av fjärrhögtalare från den stationära.

Jag har gjort följande:
* klickat i alternativet "sök efter fjärrhögtalare som är anslutna med AirTunes"
* Via AirPort Admin Util för AP expressen ställt in "tillåt AirTunes via Ethernet"

men jag får FORTFARANDE inte upp fjärrhögtalar-klickrutan i iTunes på min stationära.

Måste min stationära ha ett AirPort-kort för att detta ska funka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 17:45

Vad har du för inställning på din Airport Express? Är den inställd att ansluta till det befintliga trådlösa nätet eller har den ett eget nät?

  • Medlem
  • 2006-07-18 17:49

Den ansluter till det befintliga nätet

..ja..just så. Den ansluter till det nät som AirPort Extreme basstationen har upprättat

  • Medlem
  • 2006-07-19 21:22

Någon som vet? Kan en dator ansluten via ethernet till en trådlös basstation streama musik med AirTunes?

Ursprungligen av JR:

Någon som vet? Kan en dator ansluten via ethernet till en trådlös basstation streama musik med AirTunes?

Fick du någonsin svar och en lösning på den här frågan?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-22 08:25

Jag har ungefär samma uppställning, men med en Netgear router istället för en AirPort Extreme basstation. Och det fungerar utmärkt att strömma AirTunes från den stationära Macen som är kopplad med tråd till Netgear-routern och vidare trådlöst till AirPort Express.

Kanske har Apple åtgärdat detta i senare versioner av iTunes eller med ny firmware till AirPort Express. Eller så fanns det begränsningar i tidigare versioner av AirPort Extreme basstationer.

Ursprungligen av Macus:

Jag har ungefär samma uppställning, men med en Netgear router istället för en AirPort Extreme basstation. Och det fungerar utmärkt att strömma AirTunes från den stationära Macen som är kopplad med tråd till Netgear-routern och vidare trådlöst till AirPort Express.

Tack för svaret. Det funkar bra för mig också. Men det underlättade mycket att ha en trådlös dator att göra inställningarna från. Annars vet jag inte hur jag skulle ställt in AirPort Express på koppla upp sig mot det redan existerande trådlösa nätet (D-Link).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-24 06:10
Ursprungligen av Michael:

Tack för svaret. Det funkar bra för mig också. Men det underlättade mycket att ha en trådlös dator att göra inställningarna från. Annars vet jag inte hur jag skulle ställt in AirPort Express på koppla upp sig mot det redan existerande trådlösa nätet (D-Link).

Det går att koppla in AirPort Express:en via tråd först, och sedan ställa in den på att utöka det befintliga trådlösa nätet. Sen går det bara att nå den trådlöst d v s om man köper en begagnad AE så kan det vara lite krångligare.

1
Bevaka tråden