Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut samtliga teckensnitt/typsnitt i word?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 16:13

Hej,

Jag undrar om ngn här vet huruvida det går att skriva ut alla teckensnitt/typsnitt i word?
Skulle vilja ha de utskrivna för att ngt lättare kunna jämföra hur de ser ut mot varandra...

//M

Word är inte lämpligt för denna uppgift, prova istället detta gratis program:

eBookfaces - 1.1
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/9163

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-23 18:51

Men då får man väl printa ut dem en och en?!
Detr vore smidigt med en hel lista.

Inbyggd funktion i OS X

Det finns inbyggt i OS X som ett AppleScript. Se först till att aktivera Script-menyn i Finder. Den är bra till annat också så det är bara bra att ha den tillgänglig.

Aktivera scriptmenyn med Mac OS X 10.4.x : Gå till Program och mappen Apple Script. Starta programmet AppleScript-verktyg. Klicka i rutan "Visa manusmeny i menyraden"

Öppna sen programmet Typsnittsbok. Markera de stilar som du vill ha utskrivna. Gå till scriptmenyn i Finder och välj FontBook: Create Font Sample. Det skapas då ett textdokument med dessa stilar. Bara att skriva ut eller kopiera till Word. Se bild.

Scriptmenyn använder jag ofta till omdöpning av filer. Det finns sök/ersätt-script för filer och mappar där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 22:38
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det finns inbyggt i OS X som ett AppleScript. Se först till att aktivera Script-menyn i Finder. Den är bra till annat också så det är bara bra att ha den tillgänglig.

Aktivera scriptmenyn med Mac OS X 10.4.x : Gå till Program och mappen Apple Script. Starta programmet AppleScript-verktyg. Klicka i rutan "Visa manusmeny i menyraden"

Öppna sen programmet Typsnittsbok. Markera de stilar som du vill ha utskrivna. Gå till scriptmenyn i Finder och välj FontBook: Create Font Sample. Det skapas då ett textdokument med dessa stilar. Bara att skriva ut eller kopiera till Word. Se bild.

Scriptmenyn använder jag ofta till omdöpning av filer. Det finns sök/ersätt-script för filer och mappar där.

Tack Anders!
Precis vad jag behövde. Superenkelt med en så tydlig beskrivning.

//M

No problemo.

1
Bevaka tråden