Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera Safari 3 beta

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 12:47

Ja den vill inte installera
Kommer till där jag ska välja hårddisk för installationen så är det ett utropstecken på den (enda) hddn och det står något i stil med "Det går inte att installera här".
OSX 10.4.10

Du har inte bytt namn, tagit bort eller flyttat på Safari från Program mappen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-24 08:11
Ursprungligen av Mikael E:

Du har inte bytt namn, tagit bort eller flyttat på Safari från Program mappen?

Jo se det hade jag. Hade lagt till en 2:a efter Safari för att kunna köra båda versionerna samtidigt, gjorde nu en kopia istället och installationen funkade bra.
Tackar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 10:33
Ursprungligen av boinnk:

Jo se det hade jag. Hade lagt till en 2:a efter Safari för att kunna köra båda versionerna samtidigt, gjorde nu en kopia istället och installationen funkade bra.
Tackar!

Dessvärre så kör du inte "båda". Om du öppnar Safari2 så kommer den att köra med Safari 3-motorn. (så har jag förstått det i alla fall)

Ursprungligen av Timber:

Dessvärre så kör du inte "båda". Om du öppnar Safari2 så kommer den att köra med Safari 3-motorn. (så har jag förstått det i alla fall)

Nej, det där stämmer inte. Kör trean och tvåan just nu (dock skriver jag detta i Firefox), och i tvåan kan jag inte flytta runt flikar och liknande, som är specifikt för trean.

Ursprungligen av ztaafen:

Nej, det där stämmer inte. Kör trean och tvåan just nu (dock skriver jag detta i Firefox), och i tvåan kan jag inte flytta runt flikar och liknande, som är specifikt för trean.

Klart du kan köra båda, men mest troligt kommer de att använda samma rendreringsmotor och det är senast installerade version av WebKit som följer med installationen av Safari 3. Jag tror inte att funktionen för att flytta runt flikar ligger i WebKit utan snarare i GUI.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-24 15:14
Ursprungligen av ztaafen:

Nej, det där stämmer inte. Kör trean och tvåan just nu (dock skriver jag detta i Firefox), och i tvåan kan jag inte flytta runt flikar och liknande, som är specifikt för trean.

Med motor menar jag inte skalet, tvärtom... skalet är i princip det enda som skiljer dem åt. Sidor renderas exakt likadant. Om det finns en bugg i den motor som Safari 3 använder, som tidigare fungerar i Safari 2, så kommer den INTE att fungera heller i Safari 2.

  • Medlem
  • 2007-07-23 14:55

Hmm, det där hände mej också. Efter att ha grejjat en massa fick jag den att installera, men nu krashar den direkt jag startar. Hmm.

Jaså. Ja, där ser man.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-25 09:46
Ursprungligen av ztaafen:

Jaså. Ja, där ser man.

Det är ett av problemen för mig som webbutvecklare, jag kan inte ha båda installerade samtidigt och på så sätt prova webbsidor i båda två... Däremot har jag tillgång till Safari 3 på Windows parallelt med Safari 2 på Mac (förhoppningsvis skiljer det inte alltför mycket mellan Windows och Mac-versionen i själva renderingen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 12:22

Lite off-topic: Får ni som kör Safari 3 under OSX det "släta" utseendet eller den borstade aluminiumen? Sedan jag uppdaterade har jag fortfarande metall-looken (som i Safari 2), till skillnad mot på skärmdumparna på Apple.com.

Senast redigerat 2007-07-25 16:12

Det beror på att Safari 3 är borstad metall i 10.4. Bilderna på Apples sida är från 10.5 som kommer i höst. Tror jag.

Själv så kör jag med UNO, så jag slipper metallen.

1
Bevaka tråden