Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slimmad Windows XP

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen installerat windows xp pro på min Macbook Pro. Trotts att windows har en ganska stor partition så är den trång på grund av att windows tar upp så sjukt mycket plats. osx går att trimma med program som monolingual och whatsize, finns det inga motsvarande program till windows?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-23 14:19

Bra tråd! Den hänger jag på.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-23 14:48

Jag har hört talas om folk som använder nlite http://www.nliteos.com/ för att blocka bort komponenter ur windowsinstallationer.

En helt normal XP Pro SP2 installation tar 1,6 Gb. Inte mycket jämfört med OSX som tar typ 10 Gb.

Ursprungligen av Gilbert 2:

En helt normal XP Pro SP2 installation tar 1,6 Gb. Inte mycket jämfört med OSX som tar typ 10 Gb.

Intressant, min OS X installation tar 1,9 Gb och min XP Pro SP2 2,0 Gb, så jag tror vi ska ta det med en nypa salt ditt uttalande.

Har endast installerat ett rent system utan några skrivardrivrutiner eller liknande på båda operativsystemen.

När du säger 10 Gb så förmodar jag att du räknar in alla loopar till Garageband samt themes till iDVD då börjar vi närma oss 10 Gb, men rent utrymmesmässigt så är OS X och Win XP likvärdiga i utrymme de tar upp, i alla fall för mig och på mina datorer.

Ursprungligen av Mikael E:

När du säger 10 Gb så förmodar jag att du räknar in alla loopar till Garageband samt themes till iDVD då börjar vi närma oss 10 Gb, men rent utrymmesmässigt så är OS X och Win XP likvärdiga i utrymme de tar upp, i alla fall för mig och på mina datorer.

Och de är inte ens en del av Mac OS X utan bara bundlad programvara som följer med nya Macar. Mac OS X i sig tar inte upp så mycket.

Se till att inte ha "Hibernate"-funktionen igång. Då tarwin upp lika mycket mer plats som du har RAM installerat.

Se även den smått komiska tråden: "Vi har det alldeles för bra" för mer tips.

Ja, jag menar en helt "normal" installation.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Ja, jag menar en helt "normal" installation.

Du har ingen Mac är inte Mac användare?

En normal installation av OS X kräver 3 Gb eller om du installerar Xcode så kräver den 4 Gb, för en normalanvändare så är dock Xcode onödigt att installera.

Windows kräver 1,6 Gb eller mer beroende på dator och konfiguration.

Båda dessa uppgifter om vad systemen kräver kommer från Apple och Microsofts hemsidor. Så de 10 Gb du viftar med är överdrivet.

Hur sor plats ett systen tar beror givetvis mycket på vilken klusterformatering man valt eftersom det är många småfiler som är mindre än 4 Kb.

Förlåt, jag menade full installation.

Oj! då måste jag han nån konstig version. Den ligger nämligen på runt 6gb. Har Windows xp pro sp2 coperate. kanske skule vara bättre med vanliga pro.

finns det något annat program än windows eget för att rensa bort alla småprogram som man inte behöver? använder bara ett eller två program nämlgen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-28 15:33

Det finns en bantad specialvariant av Win XP för gamla burkar som MS inte har marknadsfört speciellt mycket. En kollega på jobbet visade mig den.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-28 16:37

Du kan stänga av systemrestore (systemåterställningen) den tar ca 12% av partitions storleken. Den avstängd för med sig nackdelar tyvärr för återskapande av systemet vid problem.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2007-08-21 12:41

Gör en googlesökning efter tiny xp. Finns varianter som väger in på c:a 80- 90 MB. Det är lite.

Strippade på Mediaplayer, IE, Outlook Express, Harpan, Anteckningar, Kalkylatorn och alla andra små tramsiga program.

Oj det låter guld. Ska genast kolla in det. Tack!

1
Bevaka tråden