Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"mellanslag"_fungerar_ej

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej_min_"spacebar"har_börjat_bete_sig_underligt._oavsett_vilket_program_jag_skriver_i_kan_jag_inte_lägga_in_mellanslag._jag_får_istället_ett_litet_sånt_där_"blump"-ljud._Det_konstiga_är_att_äpple+mellanslag_i_quicksilver_fungerar_och_att_jag_får_just_det_där_ljudet_när_jag_slår_på_space._Har_någon_något_tips/erfarenhet_att_dela_med_sig_av?
Har_gjort_en_omstart_utan_förbättring.

Det låter som om tangentbordslayouten är trasig. Prova att byta mellan olika under Internationellt i Systeminställningar. Du går in under Indatameny och låter någon annan vara markerad och avmarkerar den du nu använder. Då kan vi konstatera om det är problemet.

nej_ingen_skillnad._Har_också_upptäckt_att_jag_inte_kan_skrolla_med_spacebar._Himla_skumt_det_här.
_Jag_har_inget_externt_tgb_bord_att_testa_med,_får_göra_det_imorgon.
jag_har_förresten_en_iBook_G4_1GHz.

hmmm nu blir jag inte riktigt klok shift+mellanslag fungerar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-23 00:40

Logga ut-logga in brukar ibland lösa såna udda problem med.

Det kan vara systemrelaterat. Men prova att byta tangetbord eller låna någon annat bara för att testa.

jag börjar misstänka min 10 åring hemma, hon har ett eget konto men bestämde sig för att piffa till mitt konto. När jag går in på hennes konto fungerar mellanslag som det ska.
Kan jag kolla någonstans vilket kommando som sitter på spacebar? typ i terminalen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-23 09:18

Systeminställningar -> Tangentbord och mus -> Kortkommandon

Ursprungligen av Kalle W:

Systeminställningar -> Tangentbord och mus -> Kortkommandon

Ingenting där verkar kopplat till mellanslag samt shift+mellanslag. Provade installera
10.4.10 ännu en gång, men ingen förändring.
Kanske ska prova med en ominstallation av osx bara för att rensa upp.

tack för visat intresse, jag satte mig ner med min dotter som fick visa vad hon gjort. hon hade lekt med talsyntesen och satt mellanslagstangenten till att läsa upp ord som muspekaren visade på (vilket den inte gjorde....), jag ändrade den och allt blev bra.

1
Bevaka tråden