Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Macbook varm undertill

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Fick min Macbook för någon dag sen, och måste säga att jag gillar den skarpt Har två små bekymmer med den dock.. Med sladden i tycker jag datorn blir riktigt varm undertill. Ingen aning hur varm den ska bli, men den blir så pass varm att man bränner sig om man håller där ett tag. Området som blir varmt är under tangentbordet ungefär i mitten och ut mot vänsterkanten. Högersidan blir inte alls lika varm.

Kikat i iStat, cpun ligger på ca 60-62 med diverse program igång, och alla andra temperaturer tror jag ligger på ungefär normal temp. Vet inte riktigt vad som sitter i macen där det är varmt, så är osäker på vad jag ska kolla efter.

Mitt andra problem som jag har nu, är att jag tappar nätverket emellanåt. Kör wlan via en zyxelrouter från telia. Verkar vara väldigt känsligt, då jag kan tappa nätet om jag bara rör datorn någon decimeter. Har en PC i samma rum som också går via wlan, men det hjälper inget att inaktivera nätverket i den.. Börjar bli lite irriterad då jag vill leka med Macbooken så mycket som möjligt

Är det någon info som ni vill ha reda på för att lättare kunna hjälpa mig så är det bara be om det, så försöker jag besvara så gott jag kan. Tack på förhand!

/Robert.

Värmen är då normalt vad jag vet då cpu:n sitter i mitten av datorn och macbookarna blir väldigt varma. Finns varningstexter också där det står att man inte ska ha datorn i knät.

Det jag gjorde direkt jag fick min macbook var att lämna in den för att få kylpastan utbytt mot Artic Silver 5 vilket gjorde några grader på cpu temperaturen. Det gick på garantin som tur var :).

Högersidan är självklart svalare då ingenting som ger ifrån sig stora mängder värme sitter där.

Det jag brukar göra då jag har datorn på ett bord är att lägga ett par mynt i varje hörn eller använda någon annan sort av distanser.Vet inte riktigt hur mycket det hjälper men det känns lite bättre att ha datorn en bit ifrån bordet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-19 20:36

Smärta är en högre form av njutning.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-22 21:54

En annan klassiker är ju att inte ha alla program igång samtidigt, och undvika flash när man surfar på nätet.

Jag brukar lägga en bok mellan datorn och mig om den börjar bli varm

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-07-22 22:59

jag brukar ha en kudde emellan mig och datorn när jag surfar i soffan, leder inte bort värmen alls, men leder heller inte värmen till dig e väl också det mest bekväma man kan ha i knät

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 00:46

Tjejens MacBook lider lite av ett liknande problem, men endast vid vissa applikationer:

iChat, fläktarna går nästan på fullvarv efter 10min chat.

Google Earth, scrolla runt lite i fem minuter å d är steka-äggdax.

Då hon endast har 512 meg kanske d skulle bli bättre med mer minne å således
minska bollandet mellan disc å minne!??

Istaten visar endast på några få meg "free" vid dessa program. ( typ 8-9)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-23 11:45

Själv köpte jag ett par "fötter" (sugproppar) förra veckan - s.k. Cool Feet. Funkar väldigt bra. Finns att köpa på diverse ställen. Kostar ca SEK 100:-. För mer info se: http://www.cableyoyo.com/coolfeethome.html

Senast redigerat 2007-07-23 17:05
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-07-24 11:01

Köp en kylplatta. Kejll & Co har dessa från 179 kr. Jag har den billigaste med två fläktar och min MacBook går sällan över 55 grader! Också om man vill använda datorn i sängen!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-24 11:37

Laptop Cooling Stand från Belkin har då inte släppts än, men priset är helt okej och fläkten drivs av en USB-port vilket eliminerar ytterligare sladdar.

Eller köp en dator som inte har värmeproblem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-27 14:12
Ursprungligen av fredrikolsson:

Eller köp en dator som inte har värmeproblem.

Av dina 86 inlägg finns inte någonting positivt att läsa, inget konstruktivt...

Kan inte du och din PC lämna det här forumet istället, ni tillför inget...

Ursprungligen av zelari:

Av dina 86 inlägg finns inte någonting positivt att läsa, inget konstruktivt...

Kan inte du och din PC lämna det här forumet istället, ni tillför inget...

Minns inte något av hans tidigare inlägg men det här tycker jag är ytterst befogat. Vill man ha en dator som inte blir varm så kan man faktiskt köpa en dator som är tjock och är utrustad med kraftiga (och högljudda) fläktar.

Livet är fullt av kompromisser.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Minns inte något av hans tidigare inlägg men det här tycker jag är ytterst befogat. Vill man ha en dator som inte blir varm så kan man faktiskt köpa en dator som är tjock och är utrustad med kraftiga (och högljudda) fläktar.

Livet är fullt av kompromisser.

Min Fujistu-Siemens V3405 som visserligen är någon milimer tjockare än farsans Macbook, men att ha den i knät ett antal timmar i sträck är inga problem. Just nu så har jag inte ens några byxor på mig, bara kalsonger Och tyst är den också.

Fast jag tycker inte heller att ovan nämnd Macbook blir oroväckande varm.

Ang frågan om wlanet så kan du, om du bor i ett område med fler trådlösa nät, testa med byta vilken kanal som sändaren skall sända på. Default är ofta 6, något som inte alla byter.

Äh, man behöver lite gnällspikar också, hur skulle annars världen föras framåt?

När folk överväger mac hamnar de här, och intrycket de får är att det inte finns några problem med apples hårdvara. Sedan blir de förvånade och besvikna för att de har för högt ställda förväntningar. Det behövs definitivt synpunkter som ligger närmre verkligheten så att folk kan väga för och mot med realistiska förväntningar, det är trots allt inga små investeringar det handlar om.

Som detta exempel: har jag fel när jag säger att datorn har värmeproblem, när majoriteten av dagens notebooks kan användas i knät? Det är konstruktivt att ta saker för vad de är, det är mindre konstruktivt att föreslå att undvika flash när man surfar. Imo.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-27 23:12

Tipsar om programmet CoolBook, coolbook.se! Fungerar grymt bra för mig. In och läs och få er en egen uppfattning. Min dator ligger på ca 49-52 grader med sladd i. Mot tidigare ca 58-62 grader. Känner stor skillnad!

Hej igen, och tack för alla svar!

Efter en längre tids användning av Macbooken, så har jag mer eller mindre vant mig vid att den är varm undertill. Använder den inte nog ofta i knät för att det ska vara något som jag riktigt stör mig på.

Wlanet löste jag genom att slänga ut min gamla PC ur samma rum. Sökte lite, och kom fram till att det var den som störde kontakten med wlanet. Nu går wlanet, och resten av Macbooken som en klocka

Lagom temperatur...

Min 12" PC idlar på 34 grader. 52 grader vid max belastning (och låter i princip ingenting).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-30 00:50
Ursprungligen av Gilbert 2:

Min 12" PC idlar på 34 grader. 52 grader vid max belastning (och låter i princip ingenting).

Den informationen hjälper säkert alla inblandade MacBook-ägare.

Det ger en ”måttstock” eftersom det är samma processor (T2700).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-30 01:11

Då undrar man nästan vad skillnaden är.. är det kanske olika sorts kylningslösningar i datorerna? Vad har du för dator?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-30 03:22

Jag får "403 Forbidden nginx/0.6.5" från länkarna i tråden. Men efter att ha läst den blir man ju lite förvånad så att säga..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-26 21:14

För att återliva denna diskussion. Min MacBook började gå upp i temperatur idag. 92 grader var max

Nu pendlar den runt 70, jag börjar bli rädd. Dags att snacka med Apple kanske?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-26 21:22

92 grader? Dags att snacka med Apple. Sitter du i telefonkön och råkar bli hungrig kan du ju alltid steka lite ägg på datorn.

Min Macbook med Intel Core 2 Duo på 2.0ghz ligger på runt 55-60 grader när jag använder den som normalt. När jag gör lite tyngre saker brukar den gå upp till runt 70, men kyls snabbt ner igen. Jag andas högre än vad fläkten låter när den går som den gör mest, runt 1800rpm. Tycker inte värmen är något problem, min bror har en av de nyaste HP-Laptopsen och den låter ungefär som ett JA-37 Viggen, och går inte att ha i knät. Iofs brukar jag mest rocka bord med min MB, fast de gånger jag har den i knät är den inte värre än nån annan laptop.

Hur mycket bättre mår macboken av "cool feet"? ( http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=825756&product_id=1188060 ) Är det ett bra köp?

Jag har en månad gammal macbook och är skitnöjd. Jag har kör alltid med den i knät och blir inte störd av värmen. Vist är den lite småvarm men det är bara mysigt . I normal drift med inkopplad el ligger cpu'en på ca 60 grader och enclosure bottom på ca 34. När jag konverterade en film i visualhub nyss, gick cpu'en up i 80 och jag kände lite värme i knät. Tycker att macbook är en jättebra dator och att OS X äger.

1
Bevaka tråden